Page 10 of 12

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 06 Jun 2010, 08:41
by MxMats
LoKi wrote:Så du merker forskjell på bilen om du har en 3-pack med store brusflasker i bagasjen..?
Er det ikke noe med at uavfjæret vekt tilsvarer mye mer enn avfjæret vekt? Uansett, jeg tror det blir bra med BBS og R888 Uggla!

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 06 Jun 2010, 09:40
by Steinar
Det er riktig at det er bra å ha så lav uavfjæret vekt som mulig,
Hjuloppheng og dempere har en mye lettere jobb med å stabilisere noe som er lett som hopper opp og ned, kontra noe som er tyngere.

Sammenligner man to like biler, men med forskjellige hjul med en vektforskjell på feks. 2 kg pr hjul (totalt 8 kg for hele bilen), blir ikke det det samme som å stappe 8 kg ekstra inn i bagasjerommet på den bilen med de lette hjula å påstå at de er like spreke.
Riktignok vil bilene veie like mye, men i tillegg vil bilen med de tyngere hjula trenge mere energi for å sette de tyngere hjula i rotasjon.
(Tilsvarende en motor med lettere svinghjul, den virker mere "kvikk" ved gasspådrag.)

Steinar

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 06 Jun 2010, 18:53
by ///Moe
Harald wrote:
///Moe wrote:Gå for BBS felgene du :wink:
Er bare tullball alt dette vekthysteriet spør du meg, man tar det man har.
Det er jo mye morsommere å kjøre med responsfull lavprofil enn å kjøre på ballongdekk.
Er det vekta på hjulene det står i så er det trimmet for lite, enkelt og greit :D

Syns BBS'ene kler Mx5/Miata ganske bra jeg, og det er vi sikkert flere som er enige om.

nja, man merker forskjell, selv med MYE hester.. men det som viser seg er jo at bbs felga til mx, er opphypet. De er ikke på langt nær så lette som man skal ha det til egentlig. mye annet som matcher :)
Jada, jeg skal være enig i at man merker forskjell, det har jeg selv også erfart med mine biler.
Men sålenge man ikke er ute etter å sette verdensrekord eller noe på bane og er der hovedsaklig for å ha det moro så er det ikke så kritisk med et par sekunder fra eller til.

Loki: Det blir ikke helt det samme å ha 5kg bagasje med i bilen som det blir å ha 5kg tyngre felger.

Men nå er det vel nok OT i tråden til Uggla :wink:

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 06 Jun 2010, 22:04
by uggla
Hehe.
:lol:
OT er moro.

Jeg satser på at det blir bra. Jeg vet at ikke BBSene er "verdens feteste ultralette hi-tech carbon-turbo"-felger *, men de er tidstypiske og passer bilen.
At de i tillegg er OEM er i hvertfall noe jeg setter pris på.

Nå er ikke jeg opptatt av marginer og gram etc. men jeg har selv erfart at lette hjul er en bra ting. Særlig for oss med relativt original strikkmotor.
Men sålenge man ikke er ute etter å sette verdensrekord eller noe på bane og er der hovedsaklig for å ha det moro så er det ikke så kritisk med et par sekunder fra eller til.
Satser selvfølgelig på ny verdensrekord på Rudskogen i løpet av året. Må ha ambisjoner, vøtt.

Magnus


* F.eks SSR, RFP-1, TE-37, CP035, Ultraleggera etc... mange muligheter. Dyre er de og... :)

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 08 Jun 2010, 15:46
by Harald
et par sekunder kan være forskjellen i bragging rights over en kompis det :P mer det med "feelinga" i bilen synes jeg.. dreper litt av responsen i styring aks osv med unødig tunge hjul..

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 19 Jun 2010, 14:19
by uggla
Tommer'n opp for Pole Position!

Han her:
Image

Skaffer R-dekk:
Image

Slik at jeg kan hente dem i min bil:
Image

Toyo R888 i 195/50R15. Lookin' sharp:
Image

De oppmerksomme vil se at de litt mere "kant" på 15" BBS enn 14" BBS:
Image

Rekker ikke å prøve de på bilen før sommerturen, så nærmere rapport får komme senere.
Men jeg er anbefalt litt innkjøring for å preppe de til banebruk.

Gleder meg... :D

Magnus

4550,- inkl.mva for fire dekk ferdig montert og balansert på felg.

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 19 Jun 2010, 16:01
by Kolbotn
Det der er sexytime Mr.Uggla!

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 19 Jun 2010, 18:47
by Hauk
Looking good. Det der er nok en av de beste felg/dekk-komboene mtp. prestanda for en bil med stock effekt.

...og det er verdt å måtte legge over hver bidige gang man skal ut på bane/autoslalom. Selv om man må stå på gata. :)

Posted: 19 Jun 2010, 19:03
by Rudolf
Fine greier .....
... gled deg.

Kan jeg få lov til å minne om en frisk diskusjon som gikk på forumet for ca. 3.5 år siden :wink:
Den stooooore BBS-diskusjonen (12 sider med morsomt lesestoff).

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... lit=BBS%2A

Holdningen til "originalfreak"-felgene har vel endret seg noe siden da ...

Erik

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 24 Jun 2010, 09:06
by Harald
hos noen , ja :P

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 24 Jun 2010, 09:12
by LoKi
Harald wrote:hos noen , ja :P
+1 på den, de felgene er og blir tyskerstuk for meg. I likhet med Borbet.
Er ikke SÅ mye lettere enn diverse Rota-felger, i tillegg til 6UL.

Men resten av bilen din er veldig fin, Uggla ;)

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 24 Jun 2010, 09:25
by Harald
og gateslicks er kuleste modden man kan gjøre på en mx5 omtrent.. :D

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 08 Jul 2010, 00:03
by uggla
Sommerturen unnagjort så da var det på med BBSene og tyggisdekka (Toyo R888 i 195/50R15) :

Image

Jeg ble veldig fornøyd med resultatet. Bilen kler slik felger godt (IMHO), og gir en kul retro-ræsing-stuk.

Image

Dekka satt bra og var overaskende komfortable. (Nå hadde jeg semi performance-dekk fra før, så overgangen var kanskje ikke så stor, rent komfortmessig.)
Støyer ikke voldsomt synes jeg, men jeg merker en viss "drone"-lyd i høy hastighet på motorveien.
Ellers så merker man at dekkene er myke. De "peller" grus når de er varme og setter seg godt i svingene. De gir ihvertfall et fantastisk grep.
Merker at overgangene er noe annerledes enn jeg er vant til så jeg har ikke turt å kjenne helt på grep/slipp-grensa enda.
Prøver meg fram litt med lufttrykk. Tror de trenger litt mer enn 1.8/26 for å yte maks. Særlig for å få stivet opp dekksidene for respons.
Sporing har jeg ikke merket noe særlig til. Noe er det kanskje, men ikke plagsomt.

Rent vektmessig er det verdt å merke seg at R888-dekka i 195/50-15 veier 22 lbs ihht hjemmesiden. Det er 3 lbs mer enn Goodyear-dekka jeg kjørte med ellers.
Så vektmessig ble nok denne komboen ganske lik de "vanlige" dekka og OEM NB - felgene mine.

Image

Me lyt sjå nærare til lørdan da de skal få strekke seg på autoslalom.
Over & (t)ut for nå!

Magnus

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 08 Jul 2010, 18:59
by mojo-91
flotte greier, Magnus!

:D

Re: Uggla's 93 NA BRG

Posted: 09 Jul 2010, 06:45
by tyzonic
har du prøv med 2,5 bar ?

hadde det på min å det funka bra :)