BBS-felger
Moderator: Styremedlemmer
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Men det er jo mulig forskjell fra felg til felg også. Vanskelig å ha noe konkret så lenge det ikke er samme felg og dekk og dimensjoner bare med forskjellig ET. Og da må man vel "jukse" litt
Jeg undrer jo litt om det samme, jeg får inntrykk av at sporing ofte har mye med dekk å gjøre. Men det kan jo godt være at ET spiller inn. Mine felger/dekk nå sporer ikke i det hele tatt, de jeg hadde spora for j****g. De ble stjålet, så jeg håper han sporer av veien i dem
Jeg undrer jo litt om det samme, jeg får inntrykk av at sporing ofte har mye med dekk å gjøre. Men det kan jo godt være at ET spiller inn. Mine felger/dekk nå sporer ikke i det hele tatt, de jeg hadde spora for j****g. De ble stjålet, så jeg håper han sporer av veien i dem
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
1. Vekt er viktig mtp. prestanda, og det er vel i grunn ingenting å diskutere. En ting er ren aksellerasjon, men en annen er veigrep - og da spesielt på ujevnt underlag.Rudolf wrote:Jeg stilte spørsmålet om ikke ET også var viktig for kjøreegenskapene.
Det har nemlig blitt snakket VELDIG mye om vekt på forumet.
(Og VELDIG lite om ET/offset)
2. ET/Innpress påvirker kjøreegenskaper ja, men slett ikke bare negativt. Så det blir en smaksak. Breiere sporvidde (enn originalt) gjør at bilen ligger bedre på veien. Original sporvidde gjør bilen mer "leken" - og slik den var ment å være fra Mazda.
Ved kun å bytte fra original dim/felger til 205/50-15 ET 37 (Toyo T1R + Oz Ultraleggera - veldig lett hjulpakke) fikk jeg MYE mere grep i svinger, men bilen ble mere "satt". Skulle gjerne hatt begge egenskapene, men skal jeg velge er jeg ikke i tvil: grep!
Dekktrykk er VIKTIG! Har jeg for lite trykk i dekka nå, så sporer det endel. Legger jeg meg på 34 pund så er det ikke sporing i det hele tatt. Bedre med for mye enn for lite luft.
Rudolf, jeg kan tenke meg at endel av forskjellen du opplevde nå når du bytta er resultatet av lettere hjul - og ikke ET alene.
Sporing påvirkes ellers av en rekke faktorer; bla. dekktype (mønster, gummi, design - runde/kantete "skuldre"), hjulstilling (spesielt spissinga), etc etc.
Er opp til den enkelte hva man prioriterer - og man havner tilslutt ved ett kompromiss som faller i smak. Finnes vel ingen endelig fasit, men endel ting er tåpeligere enn andre. Hehe.
Og smaken er som baken. F.eks jeg personlig liker ikke svære felger med syltetøystrikk rundt - ser helt latterlig og skjørt ut. Jeg liker heller ikke felger som går 5 cm innenfor hjulbuene... noe ala Jaguar E-type. Noen som har sett en slik bakfra? Huttetu!
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Det finnes jo noen som har jobbet med denne problemstillingen tidligere.
Mazda Miata Performance Handbook er basert på erfaringer fra tusenvis av Miata-eiere
og blir regnet som en "bibel" blant mange.
Boken er redigert av Norman Garret som var ingeniør på Mazda Miata Project.
Den har et kapittel som omhandler hjul og dekk til Miata.
Der blir ET/offset beskrevet som helt essensiell for bilens kjøreegenskaper
og betydningen av skrubbradien blir grundig forklart.
Det er åpenbart for en som leser dette at man "tuller" ikke med disse forholdene
uten at det får vesentlig innvirkning på kjøreegenskapene.
Boka er super lesning, og jeg anbefaler den på det varmeste.
Etter å ha lest kapittelet om hjul og dekk,
er jeg ganske sikker på at de fleste vil få et nytt syn på hva bilen fortjener i hjulegave.
Erik
Mazda Miata Performance Handbook er basert på erfaringer fra tusenvis av Miata-eiere
og blir regnet som en "bibel" blant mange.
Boken er redigert av Norman Garret som var ingeniør på Mazda Miata Project.
Den har et kapittel som omhandler hjul og dekk til Miata.
Der blir ET/offset beskrevet som helt essensiell for bilens kjøreegenskaper
og betydningen av skrubbradien blir grundig forklart.
Det er åpenbart for en som leser dette at man "tuller" ikke med disse forholdene
uten at det får vesentlig innvirkning på kjøreegenskapene.
Boka er super lesning, og jeg anbefaler den på det varmeste.
Etter å ha lest kapittelet om hjul og dekk,
er jeg ganske sikker på at de fleste vil få et nytt syn på hva bilen fortjener i hjulegave.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Siste avsnitt om hjul og dekk lyder slik :
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Dette stemmer overhodet ikke med det som jeg leser.Hauk wrote: 2. ET/Innpress påvirker kjøreegenskaper ja, men slett ikke bare negativt. Så det blir en smaksak. Breiere sporvidde (enn originalt) gjør at bilen ligger bedre på veien. Original sporvidde gjør bilen mer "leken" - og slik den var ment å være fra Mazda.
ET/offset påvirker jo mye mer en sporvidden.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Hva er det som ikke stemmer med det du leser? At økt sporvidde gjør at bilen ligger bedre på veien?Rudolf wrote:Dette stemmer overhodet ikke med det som jeg leser.Hauk wrote: 2. ET/Innpress påvirker kjøreegenskaper ja, men slett ikke bare negativt. Så det blir en smaksak. Breiere sporvidde (enn originalt) gjør at bilen ligger bedre på veien. Original sporvidde gjør bilen mer "leken" - og slik den var ment å være fra Mazda.
ET/offset påvirker jo mye mer en sporvidden.
Erik
Felger
Orginal er som regel best, og litt av sjarmen med en slik type bil forsvinner litt ved hver modifisering. Jeg hadde tidligere en Volvo P-1800S som jeg bygde om veldig, og fikk senere prøve en helt orginal og da skjønte jeg at jeg hadde modda meg bort. Fabrikkene som bygger disse har litt mere erfaring i bygging av biler enn en hobbymekker.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
For å få større sporvidde må du minske ET, ikke sant ?Hauk wrote:Hva er det som ikke stemmer med det du leser? At økt sporvidde gjør at bilen ligger bedre på veien?
Når du minsker ET (i forhold til det som bilen er konstruert for), så blir skrubbradien større og forskjellig fra null, right ?
En skrubbradie forskjellig fra null påvirkes kjøreegenskapene på flere forskjellige måter. Alle er negative i.h.t. "boka".
Så ifølge det jeg leser så vil de kjøreegenskaper som endres som følge av økt skrubbradie være til det negative.Hauk wrote: ET/Innpress påvirker kjøreegenskaper ja, men slett ikke bare negativt. Så det blir en smaksak.
Du kan med andre ord ikke øke sporvidden uten å få med deg negative effekter på kjøpet.
Men, du !!
Nå skal jeg ut å sette på Tonneauen min for å kjøre på MX-treff i Drammen i det strålende været
MX-5 er nemlig laget for å kjøres.
Med 14" "grusomme" orginalfelger og NULL skrubbradius
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- Status: Offline
Dette er så tåpelig det kan bli.
Alt bunner i hvorfor man har bilen.. hva er målet
Noen vil ha lett styring,lite sporing og et "problem fritt eierskap"
- Da er nok en orginal bil å foretrekke.. selv om jeg tror +- litt i ET har lite å si. om dekket blir valgt med omhu.
For min del har jeg bilen som en ren kjøremaskin for bane og gate.
Jeg liker å være en del av kjøreopplevelsen, jeg liker å høre at ting jobber.
Jeg liker at det blir varmt ved beina, Jeg liker å jobbe med rattet.
ps.
Jeg har ET37 på felgene.. og skal kjøpe inn 5mm spacere. Da blir ET32
i tillegg skal jeg justere inn hjulvinklene etter å satt i stivere foringer.
Da blir det 1,5 grad negativ camber fremme, 2 bak.. Maks caster og 1/16" toe out fremme.. samt 1/16" toe in bak..
dekk er 195/55/15 r-dekk.
oppå dette blir det en glassfiber stol uten særlig mye puter, for å kjenne hva bilen gjør.. koster lett 4000kroner.
ALT kommer ann på hva man er ute etter.
Finnes egentlig ingen fasit på hvordan det SKAL være på en bil.
god jul folkens..
Alt bunner i hvorfor man har bilen.. hva er målet
Noen vil ha lett styring,lite sporing og et "problem fritt eierskap"
- Da er nok en orginal bil å foretrekke.. selv om jeg tror +- litt i ET har lite å si. om dekket blir valgt med omhu.
For min del har jeg bilen som en ren kjøremaskin for bane og gate.
Jeg liker å være en del av kjøreopplevelsen, jeg liker å høre at ting jobber.
Jeg liker at det blir varmt ved beina, Jeg liker å jobbe med rattet.
ps.
Jeg har ET37 på felgene.. og skal kjøpe inn 5mm spacere. Da blir ET32
i tillegg skal jeg justere inn hjulvinklene etter å satt i stivere foringer.
Da blir det 1,5 grad negativ camber fremme, 2 bak.. Maks caster og 1/16" toe out fremme.. samt 1/16" toe in bak..
dekk er 195/55/15 r-dekk.
oppå dette blir det en glassfiber stol uten særlig mye puter, for å kjenne hva bilen gjør.. koster lett 4000kroner.
ALT kommer ann på hva man er ute etter.
Finnes egentlig ingen fasit på hvordan det SKAL være på en bil.
god jul folkens..
-
- Status: Offline
man fikk vel også widebody n2 kit fra mazdaspeed for race bruk.. dette flytter hjula langt ut, endrer bredden på hjula, og gjør ifølge mange her, kjøreegenskaper osv dårligere. det er rart at mazda selv tar fram disse bitene når de forbedrer bilen for racing
jo, og for veldig veldig mange... er de negative effektene av endret et. små i forhold til fordelene ved mer bredde osv .
blir som stian sier.. alt til sitt bruk.. org biler er fine på gate og litt inspirert kjøring.. men det er et hav av mmuligheter til å utvide potensialet i bilen langt utover det bilen hadde ut fra samlebåndet.. men selvsagt på bekostning av komfort.
ang spacere espensort92.. jeg måtte kaste et sett sånne H&R spacere pga de hadde bøyd seg etter banekjøring
Selvsagt har fabrikkene mer peil enn oss hobbymekk folk.. De mener jo jeg må ha ting MYE bredere enn jeg har allerede
fra 97/98 mazdaspeed katalogen..
jo, og for veldig veldig mange... er de negative effektene av endret et. små i forhold til fordelene ved mer bredde osv .
blir som stian sier.. alt til sitt bruk.. org biler er fine på gate og litt inspirert kjøring.. men det er et hav av mmuligheter til å utvide potensialet i bilen langt utover det bilen hadde ut fra samlebåndet.. men selvsagt på bekostning av komfort.
ang spacere espensort92.. jeg måtte kaste et sett sånne H&R spacere pga de hadde bøyd seg etter banekjøring
Selvsagt har fabrikkene mer peil enn oss hobbymekk folk.. De mener jo jeg må ha ting MYE bredere enn jeg har allerede
fra 97/98 mazdaspeed katalogen..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
Trodde vi allerede hadde konkludert med at forskjellig bruk trenger forskjellig oppsett....
de som er i denne tråden som ønsker disse felgene,
skal ikke sette gode banetider, men primært ha det kjekt på landeveien...
Folk som driver med banekjøring, kan tillate seg å endre bilens karakter for å teste ut nye ting/forbedre til sitt bruk/sitt ønske...
og mye deler blir skiftet nesten før det er utslitt... (for det slites raskere vel?)
slik vil ikke de som ønsker en problemfri kosebil ha det..
vi VET at på bane er ting annerledes, ikke mas mer om det nå vel...?
ikke at jeg har så fantastisk mye teknisk kunnskap, men vi ser jo alle forskjell på de her inne som bygger for bane og de som bygger for landevei,
hvor feks. asfalten er langtfra så ny som på bane..
Jeg har ikke prøvd spacere selv, men hadde hørt at H&R er bra...
de som er i denne tråden som ønsker disse felgene,
skal ikke sette gode banetider, men primært ha det kjekt på landeveien...
Folk som driver med banekjøring, kan tillate seg å endre bilens karakter for å teste ut nye ting/forbedre til sitt bruk/sitt ønske...
og mye deler blir skiftet nesten før det er utslitt... (for det slites raskere vel?)
slik vil ikke de som ønsker en problemfri kosebil ha det..
vi VET at på bane er ting annerledes, ikke mas mer om det nå vel...?
ikke at jeg har så fantastisk mye teknisk kunnskap, men vi ser jo alle forskjell på de her inne som bygger for bane og de som bygger for landevei,
hvor feks. asfalten er langtfra så ny som på bane..
Jeg har ikke prøvd spacere selv, men hadde hørt at H&R er bra...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
-
- 7200 RPM
- Posts: 1280
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 201
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Ikke kom med slike fristelserHF-mx5T wrote: fra 97/98 mazdaspeed katalogen..
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
x 13 Porsche Boxster
x 19 Golf GTI Performance
x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q
x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim
x -09 Folkevogn Scirocco
x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500
x -96 MX-5 1,6 Classic red
Et alternativ kan kanskje være å kjøpe BBS felger som har vært på BMW E30. Har samme boltsirkel som MX-5, men annet innpress. Lettere å få tak i disse på tysk ebay.
Edit: og annet "sentreringshull" (det hullet midt i, er ikke sikker om dette er rett fagterm.) Hadde BMW stålfelg på vinterdekka. Skiftet disse i dag til org. alu.
Edit: og annet "sentreringshull" (det hullet midt i, er ikke sikker om dette er rett fagterm.) Hadde BMW stålfelg på vinterdekka. Skiftet disse i dag til org. alu.
92 1,6 NA sort m/tan interiør
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hva er det som er så tåpelig ??StianF wrote:Dette er så tåpelig det kan bli.
Alt bunner i hvorfor man har bilen.. hva er målet
Noen vil ha lett styring,lite sporing og et "problem fritt eierskap"
...........
Jeg vil ha "lett styring,lite sporing og et "problem fritt eierskap""
Er det det som er tåpelig ?
Eller er det noe i det jeg skriver om valg av felg som er tåpelig ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Nemlig !!EspenSort92 wrote: de som er i denne tråden som ønsker disse felgene,
skal ikke sette gode banetider, men primært ha det kjekt på landeveien...
vi VET at på bane er ting annerledes, ikke mas mer om det nå vel...?
Jeg tror noen her må banke inn i skallen at IKKE ALLE her ønsker ekstremegenskaper for banekjøring på bilen sin.
Jeg har sagt det før :
Jeg ønsker en fin, morsom sportsbil til daglig bruk.
Kan jeg få lov til det ??
Kan jeg også få lov til å diskutere kjøreegenskaper på landevei og vanlig bruk?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package