OleK's 1991 Mariner Blue NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Elanzer »

er du enda her nede? eller har du startet turen hjemigjen?
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Er her enda ja, starter mest trolig hjemturen på onsdag.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Elanzer »

hehe litt seint da, kom akurat hjem fra arbeid eg... (overtid) men men...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Starter på hjemturen ca kl 10.00 onsdag :(
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Ove N »

OleK wrote:Starter på hjemturen ca kl 10.00 onsdag :(
Så så, trenger vel ikke å være lei deg for det! Set er jo bare å komme tilbake senere, lover å ta vare på deg vi :idea:
Finne flere ting som kan gjøres med bilene også.. skifte ut flere deler du har med fra trøndelag
(delelageret som du har tilgang til, Anton G) :mrgreen: :mrgreen:

Så da sees vi snart igjen :D
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Ja, ser fram til flere mx5 turer til Stavanger. Denne turen ga mersmak :D Det ble ca 280 mil t/r pluss kjøring lokalt i Stavanger regionen.
Kjørte hjem igår i ett strekk med noen få stopp 88 mil. Kjørte korteste vei på hjemturen da. Boknsambandet - Odda - Geilo - Valdresflya - Dombås - Trondheim - Stjørdal. Du verden så sliten jeg var, :o hadde vært godt med servo på langkjøring ja.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Kjørelys...

Post by Agility »

OleK wrote: Har fått noen forespørsler om koblingsskjema for kjøre/parklysene mine, så her er det. Etter å ha brukt dette i noen dager nå, kan jeg si at det funker helt utmerket.

Koblingskjema
Image
For de som vil slippe unna med bare 2 rele'er, kan denne følges http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 30&t=12196 (beklageligvis dårlige mobilbilder... :? )
:wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Synes det var enklere å forstå mitt eget koblingsskjema :D og et ekstra rele kostet ca 40,- :)
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Sjekke spissing

Fant en metode for å sjekke spissing på bilen på denne siden: http://www.miata.net/garage/alignment/index.html
Så jeg prøvde denne metoden på forhjula, og det viste seg at det var litt mye toe-out. Tok og justerte litt på dette ved å stramme inn stryrestaget like mye på hver side. Tok en prøvetur og kontrollerte igjen. Er ca 0mm spissing på den nå, og den føles litt lettere på styringen (Har ikke servo).

Oppsettet med fiskesnøre og bukker
Image

Måling
Image

Katten til naboen ville også hjelpe til
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by uggla »

Selvgjort er velgjort!

Gøy å følge med på bilen din. Blir finere for hver dag som går.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Ja, halve morroa med mx5 er jo å gjøre det meste selv, og spesiellt når det ikke koster så mye :D
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

På tide med en titt under bilen.
I følge dokumentasjonen fra første eier i Norge, skal det være gule konidempere på bilen. Demperene er fra 2002 og ser ikke akkurat ut som gule lenger mer som brune :(
Tror jeg kommer til å ta disse av og pusse de opp litt. Har også lagt merke til at noen av gummiforingene ser litt slitne ut og tror de har godt av å byttes ut. Har derfor bestilt nye polyforinger og justerbolter fra IL-motorsports. :D

Brune koni
Image

Etiketten som viser at de har vært gule
Image

Bytte olje på diff
På tide med oljeskift på diff, tappet oljen i et kar og sjekket magnetpluggen for spon. Var heldigvis ikke særlig mye metal på den. I følge servicehistorikken til første eier så er det byttet diff på denne i 2002. (kostet 12000,-).
Fyllte på ny olje ved hjelp av en håndpumpe. Var noe j**** griseri å holde på med, gummihansker anbefales. Tok en kjemisk vask av hele diffhuset og renspyling med varmt vann, ble mye penere :D

Tømming av olje
Image

Fylling av ny olje
Image

Etter kjemisk vask og renspyling
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Setetrekk
Fikk pakke fra England idag, setetrekk i to-farget skinn. Ser ut til å være av meget god kvalitet. Skinnet er vel ca 2mm tykt. "Miata" logoen fikk jeg sydd inn i ryggen.
Kjøpte disse hos The Cartrimmers. Tok ca 6 uker fra bestilling til jeg mottok pakken.
Blir vel noen timer med svetting før dette er på plass :D , men jeg ser virkelig fram til at de er ferdig montert.

Setetrekk
Image

Miata logoen
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re:

Post by perri »

OleK wrote:Setetrekk
Fikk pakke fra England idag, setetrekk i to-farget skinn. Ser ut til å være av meget god kvalitet. Skinnet er vel ca 2mm tykt. "Miata" logoen fikk jeg sydd inn i ryggen.
Kjøpte disse hos The Cartrimmers. Tok ca 6 uker fra bestilling til jeg mottok pakken.
Blir vel noen timer med svetting før dette er på plass :D , men jeg ser virkelig fram til at de er ferdig montert.

Setetrekk
Image

Miata logoen
Image
Dette blir bra. Fint om du tar bilder/beskriver underveis ved skifting.
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by mojo-91 »

Ta deg god tid til denne jobben, slik at passformen blir optimal.Et tips fra meg (som har gjort denne jobben) er å først bruke plaststrips (veldig enkelt å bruke) Når ankerpunktene sitter som de skal, så fester du metall-klemmene vedsiden av hver plast-strips. Deretter kan du klippe vekk plast-stripsene om du vil, eller la de bli. Jeg vet det er anbefalt flere steder å erstatte metall-klemmene med plast-strips av den enkle grunn at metall-klemmene er noe herk å jobbe med. Jeg stiller meg skeptisk til å erstatte metall med plast, da disse stripsene kan ha en tendens å bli harde og sprekke opp. Er ikke uten grunn at leverandøren av setetrekkene leverer de med metall-klemmer.

Lykke til: Skinn er konge! 8)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply