Turbo på NA - forberedelser

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Turbo på NA - forberedelser

Post by mariusba »

Ja, som tittel tilsier.. vurderer turbo på min NA, skal ikke starte diskusjon om hva og hvordan, da blir vi vel aldri ferdige :)

Har lest litt rundt på diverse forum og hjemmesider, så det må jo bli litt forberedelser før man smeller inn hårføner'n ser det ut til.

Ting forskjellige mener burde tas hånd om:

- regreim og vannpumpe byttes
- toppdekselpakning / topp pakning
- gjøre om eller f.eks. Loctite Fix'e Shortnosen
- stille tilbake tenning fra 14 til 10 grader
- bytte røret fra turbo til cat (har akkurat byttet cat og bakover), mitt er rustent
- styring av noe turbo/bensinsaker hvis evt. kit ikka har dette med

Har dere som har styr på dette, noe formening om disse punktene..?!
Noen som må tas bort? Noe som må legges til?

Kan si så pass som at jeg kun skal ha en liten økning.. ser små kit gir fra 30 til 60 hk ekstra, ser ikke for meg mer... enda :) Jeg sa jo en gang at jeg aldri skulle ha turbo...
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ser ikke vitsen med å bytte topppakning og toppdeksel pakning helt igrunn, heller ikke reg reim kit, før man faktisk må, og stille tilbake tenningen er vel noe man bare gjør om man ikke har sprut så gjør det for seg, ville heller testet komprisjon og tilstanden på drivverk eg,, og nye oljer,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Post by Banzaibaggen »

Må si meg enig med Stian her. Ingen vits i å repparere noe som ikke er deffekt.
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Som amerikanerne sier:

If it`s not broke, dont fix it.............

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
edw
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 756
Joined: 23 Dec 2003, 01:00
Location: bærum
Status: Offline

Post by edw »

skal man ikke kjøre på noe særlig trykk er det vel bare å sørge for at den får mere bensin, fylle 98 å så hadde jeg byttet filtre å hatt på noe all rigt olje
Rød 92-mx5 medl. nr. 478
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

Takker for input :)

Noen her som har erfaringer med Begi-settene her i Norge..?!

Og dere som har turbo, hvor har dere handlet evt. kit..?!
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Hvis du bare sikter på 30-60 hester så er det vel ok men til alt annet ville jeg hatt skikkelig datastyring, tipper det er mange som kjører rundt med shabby løsninger hvis man skal dømme etter modifikasjonene folk gjør. Man sikter ofte på 30-60 og så stiller man masse opp og har egentlig ikke bra nok løsning for det. Resultatet kommer senere.

Hvor mye skal du bruke?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
KristianV
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 357
Joined: 11 Apr 2006, 02:00
Location: Molde
Status: Offline

Post by KristianV »

fm settet funker bra det, men vet ikke om jeg hadde kostet på det på en 91mod 1.6 med orginal drivverk.
har spist 3 girkasser på min bil, siden det er det svake punktet på 1.8, men har fårstått at diffen ryker fort på 1.6 også
95 - miata 1.8 turbo | FMII link, ACT extreme, FM lightweight flywheel, FM turbo eksos m/FM racepipe, kaaz LSD, 6 speed, tein basic......
Prosjekttråd: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=5716
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Ville vel uansett kjøpt MSPnP når det er såppass billig og enkelt å koble som det er, og en WBO..
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Vis du bare er ute etter 30-60hk, hvorfor ikke en supercharger, enklere montasje, og mye lettere med tanke på eu kontroller, skrur av og bytter reim på 15-30min,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

StianOppistov wrote:Vis du bare er ute etter 30-60hk, hvorfor ikke en supercharger, enklere montasje, og mye lettere med tanke på eu kontroller, skrur av og bytter reim på 15-30min,,
Slik jeg har lest meg frem til, er det prisen det hovedsaklig faller på. Hvis totalkostnaden ny er ca 26.000,- for komp med grenrør.. ender vel en turboløsning billigere. En Begi-Shanghai lander vel på ca 12.500,- (med PnP lander den på ca 17.000,-).. begge er ferdig fraktet og bamsemumset inn i Norge til meg.

Ser komp-sett ligger på en ca 19.000,- (inkl. mva for selve varen og 150,- i mva gebyr, men ikke noe porto da den er usikker). Så prisen på selve kittene skiller jo litt, 6.500,- er mye moro for meg idag :) Og hadde jeg da fått f.eks. Greddy-kit som er enda billigere der igjen, er det jo garantert prisen det står på..

.. jada, vet mange mener mye rart om Greddy :)

Men det du sier om EU er en veldig viktig faktor.. så sånn sett er det leit prisene er så forskjellige :(
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mariusba wrote:
StianOppistov wrote:Vis du bare er ute etter 30-60hk, hvorfor ikke en supercharger, enklere montasje, og mye lettere med tanke på eu kontroller, skrur av og bytter reim på 15-30min,,
Slik jeg har lest meg frem til, er det prisen det hovedsaklig faller på. Hvis totalkostnaden ny er ca 26.000,- for komp med grenrør.. ender vel en turboløsning billigere. En Begi-Shanghai lander vel på ca 12.500,- (med PnP lander den på ca 17.000,-).. begge er ferdig fraktet og bamsemumset inn i Norge til meg.

Ser komp-sett ligger på en ca 19.000,- (inkl. mva for selve varen og 150,- i mva gebyr, men ikke noe porto da den er usikker). Så prisen på selve kittene skiller jo litt, 6.500,- er mye moro for meg idag :) Og hadde jeg da fått f.eks. Greddy-kit som er enda billigere der igjen, er det jo garantert prisen det står på..

.. jada, vet mange mener mye rart om Greddy :)

Men det du sier om EU er en veldig viktig faktor.. så sånn sett er det leit prisene er så forskjellige :(
For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
Ditt lå i USA gjorde det ikke..? Litt ventetid for å få det hit til Norway?[/quote]
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mariusba wrote:
For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
Ditt lå i USA gjorde det ikke..? Litt ventetid for å få det hit til Norway?
[/quote]

Neste lørdag så har eg det..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mariusba
500 RPM
500 RPM
Posts: 92
Joined: 17 Dec 2008, 11:52
Medlemsnummer: 854
Location: Askim, Norvègé
Status: Offline

Post by mariusba »

StianOppistov wrote:
mariusba wrote:
For å si det slikt, så kan eg selge ett flett nytt supercharger kit til deg med grenrør for 20000.- man slipper da ut med motoren for å borre til oljeretur ifra turbo, da følger det med alt du måtte trenge,
Ditt lå i USA gjorde det ikke..? Litt ventetid for å få det hit til Norway?
Neste lørdag så har eg det..[/quote]

Trenger man grenrøret..? Det er vel slik at det skal gjøre en sugemotor bedre i å suge ut eksosen..? (jeg er muligens heeelt på viddene her altså!)

Trenger man da ikke noe PnP osv til komp?
'91 Rød - gReddy @ nok til å holde meg under 15% og ha korrekt avgass - FMIC - stygge seter - LSD - Rota JSPL 16" - 205/45 Falken - KYB AGX - HR Springs - Xplod+Focal
Post Reply