Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
MX-Morten wrote:
Hehe, merker at jeg treffer en nerve hos enkelte når jeg nevner billige kinadekk.
Men er det ikke like bra med dårlige 205 dekk som med middels gode 155 dekk pga større kontaktflate?
Mer kontaktflate er også mer plass å få vekk vann fra, er ikke akkurat sol hver dag her vi bor Mer dårlig gummi og mønster er fortsatt dårlig gummi og mønster. Det er vel som å si at 2 grandiosa er bedre enn 1 hjemmelaget pizza fordi du har mer av den.
Tror ikke det har så mye med nerve å gjøre, mer det at folk ikke ser viktigheten av dekk, og de som gjør det vil hjelpe dem å se lyset Det er en plass man ikke bør spare, og du merker det spesielt godt på disse bilene.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
er ikke noen nerve du treffer her, men er klart at noen har forskjellige oppfatninger over forskjellen på dekk.
man får det en betaler for, er en enkel Quote og huske.
dekk til 500,- stk. duger bra til en ting, og det er show/drifting..
ser overraskende mange kunder som bruker 20'000,- på felger, syntes det er helt greit. og får totalt hakaslepp når dem får tilbud på f.eks. 8000,- for et knall dekk.
for 6-7 år siden kjørte jeg mye rundt med dårlige dekk, lærte jo mye av det. spes hvor mye forskjell dekk kan gjøre. kommer aldri til å gå tilbake til no billigere alt.
DrHolm wrote:så og si alle billigmerker "kjøper" opp mønster fra dekkgiganter som er utdatert. bruker gummiblandinger og forsterkninger i dekkene som (som regel) ikke passer til mønsterets egenskaper i det hele tatt.
tadda... så har du dekk som dem pøser ut sinnsykt mye av, til skam pris som alle dekkselgere kan ha som et "budget brand".
som om ikke sommerdekkene de lager er rævva nok, så lager dem pokken meg "vinterdekk" (det finnes forresten ikke noe som heter helårsdekk) også. hadde noe av dette på jobben, men turte ikke selge et j**** ett..
gi meg en god grund til å kjøpe sånne dekk, uten om at det er billig.
nytter ikke ha fancy felger, bremser, senk, bling og ding dong når det som holder deg til veien suger lut.
dette er ikke et personlig angrep på trådstarter eller noen andre, sier bare det jeg mener om temaet.
Enig med Dr H.
MX5 NB GTR 1,8 - 99mod
Mazda 6 stv. 2009, mod
x- Mx5 NB HERO 1,8 sport 03mod
x- Golf III 1,8 96 mod
x- Mazda 323F 1,8 90 mod
x- Datsun Cherry 1,2 79 mod
MX-Morten wrote:Har allerede kjøpt 4 felger som er 17x7, så mener du at jeg kan ha 225dekk på 17x7 felger? Blir ikke det litt feil da? Burde vel hatt 17x8felger på de då?
Det stemmer. Jeg har 215/40 dekk med stive vegger som de sleit godt med å få på 17x7" felg. Og hvis du skulle klare å tre på noen myke 225 plingplong dekk så blir det veldig ballong look.
Det virker ikke som du er opptatt av veigrep, så da er det bare å gå for 205.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
som om ikke sommerdekkene de lager er rævva nok, så lager dem pokken meg "vinterdekk" (det finnes forresten ikke noe som heter helårsdekk) også. hadde noe av dette på jobben, men turte ikke selge et j**** ett..
anton.g wrote:som om ikke sommerdekkene de lager er rævva nok, så lager dem pokken meg "vinterdekk" (det finnes forresten ikke noe som heter helårsdekk) også. hadde noe av dette på jobben, men turte ikke selge et j**** ett..
Nokian lager et "All year tire" !!
Bare til opplysning..
anser
Han sikter nok til at ingen dekk er gode nok på både vinter og sommer til å kalles helårsdekk, likegyldig hva det markedsføres som.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black
Dekk er et morsomt tema. På dette området finnes det utrolig mye gatvevitenskap.
La meg få anbefale Michelin Pilot Exalto. Spesielt synes jeg dette dekket er bra på vått føre, og mye vann/stor hastighet. (Kjørte i Tyskland ifjor sommer). Men mitt problem er, som sikkert en del andre, at jeg ikke har prøvd mange av de dekk som finnes. Så jeg uttaler meg på et noe dårlig grunnlag. Jeg vil ikke stole for mye på tester, fordi utvalget ofte er begrenset, og det er praktisk umulig å få med alle faktorer. Jeg stoler i hvertfall ikke på forhandlere. Så rådet er: Prøv sjøl.
Ellers hevdes det at brede dekk gir størrre kontaktflate og evt. bedre "grep". Det stemmer ikke. Det som bestemmer kontaktflaten er i prinsippet vekt og lufttrykk! Brede eller smale dekk - arealet er tilnærmet konstant. På et smalt dekk blir kontaktarealet størst i hjulets lengderetning, på et bredt størst i tverretningen. Og dette har ikke noe med friksjon å gjøre.
Et lavprofildekk har kortere og dermed stivere dekkside. Det vrir seg mindre under sideveis belastning. det er bra i svinger.
Men- et bredt lavprofildekk er som regel tyngre enn de smalere. Det gir ugunstig "grep" i svinger med ujevnheter. Hjulet klarer ikke å ligge på asfalten. Derfor vil det som funker bra på bane ikke være like bra på gate.