Riktig dekktrykk

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Riktig dekktrykk

Post by indahla »

Vinterdekkene er på, størrelse 185/14/"noe". Hvilket trykk bør jeg kjøre på?
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Riktig dekktrykk

Post by Rudolf »

indahla wrote:Vinterdekkene er på, størrelse 185/14/"noe". Hvilket trykk bør jeg kjøre på?
28 PSI (ca. 1.9 BAR) bruker jeg.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
kavuta
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 244
Joined: 15 Sep 2005, 02:00
Location: Lørenskog/ Holter
Status: Offline

Post by kavuta »

Spørs hva slags type dekk du har...?!?!
Har veldig mye å si....
98 1.6 NB
Katarina
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Bedre med litt for mye enn litt for lite. Jeg vegrer meg for å gå under 30 pund (psi) på noen slags form for dekk (til vanlig bruk).

...og 28 pund når man fyller nå på høsten med 5 pluss grader tilsvarer ikke 28 pund når man engang kommer til nyttårshelga med minus 20. Trykket minsker når det blir kaldere.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Enig med Hauk, jeg ville generelt sett ikke gått under 30PSI ihvertfall når man fyller på kaldt dekk. Fyller du 28 PSI når det er +8 grader så forandrer det seg en del til -10.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
kavuta
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 244
Joined: 15 Sep 2005, 02:00
Location: Lørenskog/ Holter
Status: Offline

Post by kavuta »

Det er fornuftig!!!!
98 1.6 NB
Katarina
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg sjekker (justerer) lufttrykket oftere på vinteren enn sommeren.
Hvis du fyller luft for å ta høyde for minus 10, så kjører du med dårlig grep 90% av tiden om vinteren (i Oslo).
Image
Kr 60,-

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

I henhold til boka skal det være 1,8 bar.
Når andre har lagt om dekk for meg og lignende har trykket vært oppi 2,0 fordi alle tror at litt ekstra er best for å være sikker.
Jeg merka det på kjøreegenskapene med engang! Mista endel av lineariteten i styringa syns jeg.
Jeg synes selv 1,9 er litt mye.

Mulig det er "bedre" med høyere trykk for de med lavere profil enn mine 15". Får vel litt mer sikkerhetsmargin ifht. dumper og kanter etc.

Men det er klart man burde passe på ifht sprengkulde, men som Rudolf påpeker er dette sjeldent et problem i Oslo.
Ute i provinsen (Ås... :D ) derimot er det endel flere dager med onkli' kaldt vær.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
dingo78
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 27 Oct 2007, 14:44
Status: Offline

Post by dingo78 »

Får lufte min metode for å finne korrekt lufttrykk da.

Det jeg gjør er tilsvarende dette:::
http://www.team-integra.net/sections/ar ... icleID=398

Dette har jeg brukt for å finne fram trykk til egene dekk. Dette gir et godt utgangspunkt, så er det ut på prøvetur, fintuning tar man ved å "føle" seg fram til hva som håndterer best. Svinge hardt og bremse hardt en stund, og dermed sjekke stripene og hva du selv følte funket best. Er ingen grunn til å være forsiktig her. Ta i skikkelig.
Det er i situasjoner der man MÅ svinge og bremse hardt man virkelig trenger det optimale grepet. så riktig trykk er viktig. Selv ofrer jeg gjerne litt komfort for å ha den lille ekstra å gå på om det trengs.


Har brukt dette på min Integra og min fetter sin MX-5. Både på sommerdekk som vinterdekk.

Og vi fikk best grep med 2.8 Framme og 2.6 Bak på MXen..
Bilen har da orginale dimmensjoner på dekket, men er senket og en smule stivere enn orginal. Billige vinterdekk. husker ikke merke.

Selv har jeg vært i fjellet å kjørt min egen bil, på snø, og is. God bremseeffekt og den griper godt i svinger. + testet hardt på Autoslalomen i Norheimsund denne helgen. :D
Har 3.0 bar framme og 2.6 bak på integraen. Boken sier 2.4 / 2.2 .
(Også orginal dimm, og senket 30mm,Hakkapellita Rsi?? og jeg måtte faktisk faktisk ha mer trykk enn jeg har på sommerdekkene når jeg kjører bane.)

I mine øyne er "I henhold til boken" er et godt utgangspunkt, men det er selfølgelig basert på de orginale målene og de dekkene bilen ble levert med fra fabrikk.
Her er det som regel mye som har endret seg ,folk kjøper andre dekk og velger av og til nye felger og andre dimmensjoner, og dempere, fjærer og andre oppgraderinger endrer gjerne kravet til trykk i dekket. Og det kan være en ide å finne sin egen "optimale" verdi som passer hver enkelt bil og kjørestil. (er man foreksempel litt aggresiv på bremsene, trengs litt mer trykk framme for at dekket skal beholde sin optimale fasong og dermed friksjonflate mot bakken under bremsing.)

Dette funker nå i hvertfall for meg og mine, så tenkte jeg skulle dele mine tanker om temaet med dere. (Jeg liker å bruke en hvit fettstift istedet for skokrem)

(om det er noe jeg har skrevet som er tilnærmet uforståelig så er det sikkert fordi jeg egentlig var klar for sengen for mange timer siden :roll: )
Post Reply