Kjøretøyforskrifter: lys, skilt osv.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

lhorn
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 08 Aug 2007, 18:56
Status: Offline

Post by lhorn »

Lette gjennom StianS sitt innlegg og plukket ut:
KJØRELYS.... Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys.
....
KURVE-/TÅKELYS
1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.
1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:
a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.
b) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.....
1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer,t.
1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.
1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

Om lykter monteres i munnvikene foran vil disse kravene være oppfyllt, om lyktene er små og grunne, iallefall på min lettsenkede.
Har imidlertid ikke funnet noen B-merkede lykter som er små nok.
Har noen noen tips om sånne, jeg vil gjerne unngå vippelyktene i bytrafikken.
92 SE, Oslo
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

Jeg har kjørt med Hella dagskjørelys ("Tagfahrlichte") i over 2 år og aldri blitt stoppet. EU-kontroll gikk også fint. Har ikke målt om 40 cm. kravet er oppfylt, men jeg lurer på om det er et krav om at det skal være 60 cm mellom også. Det er det ikke hos meg. (er vel ca. 52cm)

EDIT: var ute og sjekket nå: det er ca. 50 cm fra ytterkant av lykt til ytterst på skjermen. Speilet er da ikke medregnet. Så heeelt etter forskriftene er det nok ikke, men det er sikkert bra nok til ikke å få bot.

sånn ser det ut:
Image
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg er litt treg, når er det lov å kjøre med både nærlys og tåkelys? Bare om kvelden? Om dagen er det vel bare lovlig med dimma (park) og tåkelys?
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Håper det ikke er masse mx-5 folk med tåkelys å park til daglig.

Når jeg kjeder meg å kjører, blinker jeg som et juletre på folk med tåke/park. Enten skjønner de hvorfor eller så sitter de der å lurer.

Greit nok det er en paragraf som sier at tåke og parklys er lov. Men dette er ment som en nødløsning hvis nærlys/kjørelys ikke funker.
User avatar
StianS
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 109
Joined: 06 Apr 2006, 02:00
Location: Nøtterøy
Status: Offline

Post by StianS »

biXen wrote:når er det lov å kjøre med både nærlys og tåkelys?
Aldri.

Det er faktisk lov å ha på tåkelys sammen med fjernlys, men aldri sammen med nærlys.
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

StianS wrote:
biXen wrote:når er det lov å kjøre med både nærlys og tåkelys?
Aldri.

Det er faktisk lov å ha på tåkelys sammen med fjernlys, men aldri sammen med nærlys.
Det synes jeg hørtes veldig feil ut.

På Maximaen til foreldrene mine, så går det ikke engang å ha fultlys sammen med tåke. Det er kun mulig sammen med park og nærlys
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

StianS wrote: Aldri.

Det er faktisk lov å ha på tåkelys sammen med fjernlys, men aldri sammen med nærlys.
Nå er jo riktignok min bil amerikansk, men jeg får bare tåkelyset på om fullt lys er på, med fjernlys har jeg ikke prøvd da.

Jeg var i tvil om det var lov, men jeg så jo 10 andre biler bare på vei hjem som hadde det. Dog tipper jeg at det river litt i fleisen på de som kommer mot meg med Xenon + tåkelys :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
lhorn
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 08 Aug 2007, 18:56
Status: Offline

Post by lhorn »

StianS,
du har nøyaktig den løsningen jeg har tenkt å bruke. Er det kurve/tåkelys skal det være 40 cm max. fra ytterkant av bil til lysende flate etter min paragraflesning. 60 cm minimum er mellom kjørelys, og da slipper jeg opp for hull, så jeg får fikle litt for å få kurvelys til.
Har tenkt å montere dem på taukrokene med vingemutre, vil ikke utelukke tauing før jeg
har kjørt bilen en stund.
92 SE, Oslo
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

....hva hvis politiet kan? kan jeg og da..?

så igår en politibil som kom mot meg med kjørelys OG ekstralys/tåkelys tent..

så fra nå av skal jeg være mindre nøye med dette...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Geir_Bossum
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 62
Joined: 16 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 4
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Geir_Bossum »

Tåke/kurvelys kan ikke brukes sammen med nærlys. Ei heller fjernlys. Dette har med blending av motgående trafikk å gjøre. Det er heller ikke praktisk å bruke nærlys eller fjernlys når det er tåke. Da lyser man opp en "vegg" foran bilen. Tåkelys, som sitter lengre ned enn de vanlige lysene på bilen, skal i slike tilfeller kunne lyse opp under tåka.

De fleste opplever slike forhold svært sjelden. Så tåkelys er mest kosmetisk. Og jada, jeg kjører undt med parklys og tåkelys - og det er godkjent løsning.
2008 MX-5 Roadster Coupe, rød, 2.0l. Medlem nr 4 / 1999.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ser jo ørten tusen biler som kjører med dette, inkl. politiet som nevnt tidligere. Merkelig.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

biXen wrote:Ser jo ørten tusen biler som kjører med dette, inkl. politiet som nevnt tidligere. Merkelig.
du får blinke til purken neste gang da.. :wink:
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Post by Vegard »

Purken i Mjøndalen har jo kjøpt seg ML, som har slike kurvelys og da lyser jo et lys når du svinger. Hadde de bak meg og var sikker de blinka på meg. Så jeg sa jo fra når de parkerte ikke langt unna meg...

Greit nok at kurvelysa er designet sånn, men passer seg ikke på en uniformert bil.

Hater park+tåke!
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Vegard wrote:Purken i Mjøndalen har jo kjøpt seg ML, som har slike kurvelys og da lyser jo et lys når du svinger. Hadde de bak meg og var sikker de blinka på meg. Så jeg sa jo fra når de parkerte ikke langt unna meg...

Greit nok at kurvelysa er designet sånn, men passer seg ikke på en uniformert bil.

Hater park+tåke!
Hihi, den ML`n ble jeg stoppet av første uka de hadde den.. :p Bling bling politi..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Post Reply