Regler for beregning av engangsavgift
Moderator: Styremedlemmer
Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..
Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.
Jeg skulle vel bare ringt først...
Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.
Jeg skulle vel bare ringt først...
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.indahla wrote:Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..
Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.
Jeg skulle vel bare ringt først...
1990 Miata 1,6
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Det hadde også trådstarter, men vi har vel drept det rykte nå.TraZan wrote:Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.indahla wrote:Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..
Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.
Jeg skulle vel bare ringt først...
Tull og tøys ! Det er ikke noe rykte.. det er FAKTA !Vegard wrote:Det hadde også trådstarter, men vi har vel drept det rykte nå.TraZan wrote:Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.indahla wrote:Jeg ringte like godt til Tollvesenet og Vegvesenet..
Tollvesenet: Du betaler for det Vegvesenet registrerer.
Vegvesenet: Alle biler fra USA beregnes vha volum, ikke CO2. Wankel teller 1:1. Altså 1300 = 1300.
Jeg skulle vel bare ringt først...
Mazda RX-8 er blitt beregnet som 2,6 liter (2616ccm) etter EU-normen, og jeg er ALDRI overbevist over en telefonsamtale til Vegvesenet. Det der ville jeg VIRKELIG hatt skriftelig før jeg importerte en wankel hvis jeg var dere. Jeg har selv ringt vegvesen og andre etater, og fått ulike svar alt etter hvem jeg har snakket med. Jeg har tidligere jobbet selv i offentlig forvaltning, og dessverre var det flere ganger "noen" på sentralbordet eller en eller annen plass hadde uttalt seg helt feil i forhold til lover og forskrifter.
Sjekk f.eks. denne artikkelen:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=89819
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
1996 Porsche 993 C2
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Man er ikke sikker før bilen er registrert i motorvognregisteret.
Men man blir ikke klokere av å sitere artikler fra 2003 FØR bilen kom til landet. Og EU regler fra 2003 har jo lite å bety når bilen unntaksregistreres fra USA. Forøvrig vil jeg gjerne se logikken bak å se i vognkortet på en bil at det står volum på 1308 og så skrive opp 2616 når det ikke står noen plass i våre forskrifter per idag.
Men ja, gudene vet i dette landet.
Men man blir ikke klokere av å sitere artikler fra 2003 FØR bilen kom til landet. Og EU regler fra 2003 har jo lite å bety når bilen unntaksregistreres fra USA. Forøvrig vil jeg gjerne se logikken bak å se i vognkortet på en bil at det står volum på 1308 og så skrive opp 2616 når det ikke står noen plass i våre forskrifter per idag.
Men ja, gudene vet i dette landet.
5500? Hahaha. Er jo 3500 igjen til redline (men in all fairness stiger det ikke særlig mer oppover )231-hestersversjonen er enda svakere, og yter kun 211 Nm ved 5.500 o/min.
- Vegard
- 7200 RPM
- Posts: 1877
- Joined: 14 Nov 2007, 00:16
- Medlemsnummer: 0
- Location: Hokksund
- Contact:
- Status: Offline
Har nå lest om flere som har importert både rx-7 og rx-8 fra usa uten at det noen gang er nevnt at de har betalt for 2616 ccm. Og dette ville vært nevnt!HansT wrote:Tull og tøys ! Det er ikke noe rykte.. det er FAKTA !Vegard wrote:Det hadde også trådstarter, men vi har vel drept det rykte nå.TraZan wrote: Har hørt at RX8 1,3 l blir beregna til 2,6 l.
Mazda RX-8 er blitt beregnet som 2,6 liter (2616ccm) etter EU-normen, og jeg er ALDRI overbevist over en telefonsamtale til Vegvesenet. Det der ville jeg VIRKELIG hatt skriftelig før jeg importerte en wankel hvis jeg var dere. Jeg har selv ringt vegvesen og andre etater, og fått ulike svar alt etter hvem jeg har snakket med. Jeg har tidligere jobbet selv i offentlig forvaltning, og dessverre var det flere ganger "noen" på sentralbordet eller en eller annen plass hadde uttalt seg helt feil i forhold til lover og forskrifter.
Sjekk f.eks. denne artikkelen:
http://www.dinside.no/php/art.php?id=89819
Mazdafun som skreiv innlegget jeg quotet har selv importert FDer fra USA.
Han jeg snakket med var 1 av 2 personer hos Vegvesenet i Drammen som drev med godkjenning og registrering av biler fra USA. Helt uoppfordret ramset han opp det som måtte gjøres på bilen med tanke på lys++ Lyste litt opp gjorde han også når jeg nevnte det gjaldt en RX-8 Han visste helt klart hva han snakket om. Men, som du sier, man bør alltid får det skriftelig. Problemet med dette er at jeg har inntrykk av at alle uttalelser fra offentlige etater inneholder noe alla: "vi tar ikke noe ansvar for det vi skriver..."HansT wrote:Jeg har tidligere jobbet selv i offentlig forvaltning, og dessverre var det flere ganger "noen" på sentralbordet eller en eller annen plass hadde uttalt seg helt feil i forhold til lover og forskrifter.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Du har det rette inntrykket. Har hørt at de ikke garanterer for noe før det er registrert i motorvognregisteret, selv etter man har betalt avgiftene først. Men jeg tror bare de dekker baken sin.indahla wrote:Han jeg snakket med var 1 av 2 personer hos Vegvesenet i Drammen som drev med godkjenning og registrering av biler fra USA. Helt uoppfordret ramset han opp det som måtte gjøres på bilen med tanke på lys++ Lyste litt opp gjorde han også når jeg nevnte det gjaldt en RX-8 Han visste helt klart hva han snakket om. Men, som du sier, man bør alltid får det skriftelig. Problemet med dette er at jeg har inntrykk av at alle uttalelser fra offentlige etater inneholder noe alla: "vi tar ikke noe ansvar for det vi skriver..."
- KnutH
- 4200 RPM
- Posts: 468
- Joined: 09 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 163
- Location: Trondheim
- Status: Offline
Biler registrert etter 1. januar 2001 skal avgiftsberegnes etter CO2-utslipp. Synd igrunn, jeg kunne tenkt meg å importere en 2004-modell, men den vil bli mange titusenlapper dyrere totalt enn en 2006-modell pga. høyere CO2-utslipp.
http://tinyurl.com/49vl6t
Edit: indahla: sa virkelig Tollvesenet at du betaler for det Vegvesenet registrerer? Det høres jo helt utrolig ut med tanke på det som står på siden jeg linker til. De skriver jo svart på hvitt at begge deler skal registreres hvis mulig. Når jeg importerte bil for tre år siden var jeg først hos Tollvesenet og etterpå hos Vegvesenet, sistnevnte kunne ikke godkjenne bilen og levere ut skilter før de hadde kvittering på at jeg hadde betalt engangsavgift hos Tollvesenet. Hvor er logikken?!
http://tinyurl.com/49vl6t
Edit: indahla: sa virkelig Tollvesenet at du betaler for det Vegvesenet registrerer? Det høres jo helt utrolig ut med tanke på det som står på siden jeg linker til. De skriver jo svart på hvitt at begge deler skal registreres hvis mulig. Når jeg importerte bil for tre år siden var jeg først hos Tollvesenet og etterpå hos Vegvesenet, sistnevnte kunne ikke godkjenne bilen og levere ut skilter før de hadde kvittering på at jeg hadde betalt engangsavgift hos Tollvesenet. Hvor er logikken?!
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Er jo derfor folk importerer fra USA da.KnutH wrote:Biler registrert etter 1. januar 2001 skal avgiftsberegnes etter CO2-utslipp. Synd igrunn, jeg kunne tenkt meg å importere en 2004-modell, men den vil bli mange titusenlapper dyrere totalt enn en 2006-modell pga. høyere CO2-utslipp.
Og Tollvesenet forbeholder retten til å kreve ekstra avgift etter man godkjenner bilen såvidt jeg har hørt.