BBS-felger

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vidar wrote:Er vel BBS RS felgene heter..


Skjønner at OEM-freaken Rudolf IKKE vil ha BBS felger med stempel fra noe annet en mazda :) BMW felgene jeg hadde tror jeg faktisk var 13" også..
Det er noe jeg ikke forstår her :?
Noen her gir inntrykk av at man kan sette på "hva som helst" av felger på en MX-5 så lenge boltene passer.
Mens "i boka" står det ganske klart at offset bør være 45mm noe som er ganske uvanlig på de fleste felger.
Gir folk f*** og kjører med det som de greier å få skrudd på eller hva ??


Image

Vil gjerne ha noen synspunkter på dette.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Største minuset med å sette på hva som helst av felger, er at de fleste felger er blytunge..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Offset verdi

Post by Brett »

Sjekket offset på Original "Bling" 15x6JJ felgene mine: 40mm

(Bredde 180mm, avstand fra felg innerkant til innv anleggsflate 130mm)

Etterpå så jeg jo at felgene var preget "15x6JJ 40" inne i en av eikene også. :oops:

Mener du Mazda har brutt mot eget design?
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

uproblematisk å bruke de mer vanlige offset. som feks 37et oz felger.. 35mm går og. er heller ikke uten grunn at specmiata og løpsbilene gjerne bruker et30 i de klassene de får lov.,. det er ikke SÅ negativt med litt mer bredde som endel av orginal entusiastene skal ha det til
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Offset verdi

Post by Rudolf »

Brett wrote:Sjekket offset på Original "Bling" 15x6JJ felgene mine: 40mm

(Bredde 180mm, avstand fra felg innerkant til innv anleggsflate 130mm)

Etterpå så jeg jo at felgene var preget "15x6JJ 40" inne i en av eikene også. :oops:

Mener du Mazda har brutt mot eget design?
Nei de bryter IKKE eget design.
Artikkelen over er fra "Miata Performance Handbook" og omhanddler NA.

I følge http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html, så skal offset på NB være 40mm, som du har, ikke sant ?

Jeg synes det er veldig rart at man er veldig opptatt av vekta på felgene.
Men ikke nevner offset med et ord.

Også kaller man meg "OEM-freak" fordi jeg er interessert i felger som er i henhold til spec.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Rudolf wrote:Gir folk f*** og kjører med det som de greier å få skrudd på eller hva ??
Vil gjerne ha noen synspunkter på dette.

Erik
Siden du spør, skal du i hvert fall få mitt synspunkt og det er at folk generelt er alt for lite kritiske til innpress på felger. "Alle" tenker på vekt, som selvsagt er viktig for akselerasjon, mens innpresset blir helt glemt og det er synd, for bilen oppfører seg ikke bra med feil innpress.

Jeg har jobbet en del år i dekk/felg bransjen, så jeg har opparbeidet meg litt erfaring med hva som virker og hva som ikke gjør det. I tillegg har jeg prøvd litt forskjellige sett på bilene mine.

På Mazdaen har jeg hatt to sett med 17" felger. Første settet var 7.5x17 ET35, mens nå har jeg 7x17 ET45. Begge settene var påmontert Goodyear F1. Første settet var det bare sporing og dævelskap med, mens med korrekt innpress er sporingen så godt som borte.

Det samme gjelder for Audien også. Prøvde først 8x18 ET35, men det var helt hjelpeløst. Bilen ville knapt nok rette seg opp igjen, og jeg måtte mer eller mindre tvinge den tilbake til "rett-fram" posisjon. I tilleg var den generelt "rølpete" å kjøre.
Nå kjører jeg 2-delte BBS med 43mm innpress, og bilen oppfører seg som en drøm. Ingen tendenser til sporing lenger, og kjørekomforten er som man kan forvente av denne bilen.

Vet det er mange som er uenige med meg, og kjører lav ET for at bilen skal se fetere ut. Problemet er at man venner seg til sporingen, og tror det skal være sånn. Man vet derimot ikke hvilken kjørepresisjon man går glipp av, før man har prøvd "ekte vare".
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Eg kjører med et 30 på mine 9x16" men nå er eg litt motsatt av rudolf, eg vil ha mest uoriginal bil, eg valgte disse felgene pga utseende, de er jo selvfølgelig tyngre enn originale, men de er alikevel ikkje så tunge, er ikkje noe problematisk å kjøre med disse i allefall, er ikkje noe anntydning til sporing osv.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

John_91BRG wrote: Vet det er mange som er uenige med meg, og kjører lav ET for at bilen skal se fetere ut. Problemet er at man venner seg til sporingen, og tror det skal være sånn. Man vet derimot ikke hvilken kjørepresisjon man går glipp av, før man har prøvd "ekte vare".
Hyggelig å høre :)

Jeg får inntrykk av at jeg blir betraktet som "litt jålete" fordi jeg ønsker å følge Mazda sin opprinnelige design (også når det gjelder gjøreegenskaper)

Nå er det kanskje andre her som er mere jålebukker.
De ofrer gjerne kjøreegenskaper fordi bilen skal se "tøff" ut.

Så Vidar :
Det er ikke viktig om det står stemplet Mazda på felgene, men det er fint at de BBS-felgene jeg ønsker meg har riktig offset.
Dessuten er det de letteste som er å få kjøpt.
Og det er IKKE jålete.
NEMLIG :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Rudolf wrote:
John_91BRG wrote: Vet det er mange som er uenige med meg, og kjører lav ET for at bilen skal se fetere ut. Problemet er at man venner seg til sporingen, og tror det skal være sånn. Man vet derimot ikke hvilken kjørepresisjon man går glipp av, før man har prøvd "ekte vare".
Hyggelig å høre :)

Jeg får inntrykk av at jeg blir betraktet som "litt jålete" fordi jeg ønsker å følge Mazda sin opprinnelige design (også når det gjelder gjøreegenskaper)

Nå er det kanskje andre her som er mere jålebukker.
De ofrer gjerne kjøreegenskaper fordi bilen skal se "tøff" ut.

Så Vidar :
Det er ikke viktig om det står stemplet Mazda på felgene, men det er fint at de BBS-felgene jeg ønsker meg har riktig offset.
Dessuten er det de letteste som er å få kjøpt.
Og det er IKKE jålete.
NEMLIG :)

Erik
Har da vel ikke sagt du er jålete. Bare at du liker at bilen er OEM..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vidar wrote: Har da vel ikke sagt du er jålete. Bare at du liker at bilen er OEM..
Neida, jeg sa "litt jålete" med hermetegn :)

Men er du enig i at OEM-felgene fra BBS, faktisk kan vise seg å være et valg som gir veldig bra kjøreegenskaper.
(For i følge John_91BRG så er det ganske viktig med offset også).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

det hele ender i hva man prioriterer.

komfy orginal bil = orginal dim felger med korrekt et ifølge boka.

Bedre kjøreegenskaper under "aktiv" kjøring, større felger, og lavere et.
Men kan stemme at man ofter noe sporstabilitet.. men har egentlig aldri tenkt over mx som spes sporete å kjøre, ihvertfall ikke med normale dekk. selv med et 37 på 7"
specmiata løpsbilene kjører gjerne på 15x7 med et 30. de gjør ikke det fordi det er kult :P men fordi det faktisk har fordeler når man pusher bilen litt, de driter selvsagt også i om bilen blir litt mer kilen på highwayen..

så enkelt er det..

enda bra det er fritt valg :D
Last edited by HF-mx5T on 06 Dec 2007, 22:43, edited 1 time in total.
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Jeg er også "litt jålete" i så måte. I og med jeg har en 10AE vil ikke tukle for mye med bilens opprinnelige egenskaper/utseende. I tilfelle, må det være kun for gjøre bra egenskaper enda bedre.

Jeg har nok også en fot i den andre leiren. Og kunne godt tenkt meg en NA, og tatt den helt ut med tanke på trim av motor og driftestuk med popnagler :) 8)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

HF-mx5T wrote: Bedre kjøreegenskaper under "aktiv" kjøring, større felger, og lavere et.
Men kan stemme at man ofter noe sporstabilitet.. men har egentlig aldri tenkt over mx som spes sporete å kjøre, ihvertfall ikke med normale dekk. selv med et 37 på 7"
specmiata løpsbilene kjører gjerne på 15x7 med et 30. de gjør ikke det fordi det er kult :P men fordi det faktisk har fordeler når man pusher bilen litt, de driter selvsagt også i om bilen blir litt mer kilen på highwayen..
Se her ja ... :)
Det var forståelig.
Da har jeg jo lært litt i dag også.

Men man må jo være enige i at de færreste her på forumet kjører aktivt på bane.
Derfor er jo egenskapene på landeveien kombinert med utseende det som teller mest for sånne som meg.
Jeg har derfor ikke lyst på felger som sporer og som reduserer den fenomenale kjøregleden man kan ha med en MX-5.

Jeg har jo lagt merke til at flere har skrevet om den store ovverraskelsen de har fått når de har satt på orginalfelgene etter en periode med "jåle"-felger.
Kanskje det er fordi de har fått tilbake de gode egenskapene som bilen egentlig ble konstruert med ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg synes ikke bilen har så mye bra egenskaper orginalt.. den er et bra utgangspunkt. men handlinga er deigete. og bilen ser ikke bra ut med hjula midt under seg..
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

Offset har litt å si i felgvalget mitt, men jeg må nok ærlig innrømme at det er vekta som spiller mest rolle, og når jeg kom over disse felgene på det svenske miata-forumet, så var jeg solgt. De har både vekta og utseendet med seg, så hvorfor ikke unne bilen noe OEM og samtidig beholde looken :)
Post Reply