Endelig mx-5 igjen - flere bilder!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Her er som koser seg i svingene. Han har nok senka den litt i forhold til min, ja...

http://www.youtube.com/watch?v=b1ZsWv5zqIw

Et bilde fra i går - med taket oppe:


Image

Tor
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

En ting jeg skal gjøre noe med om et par uker, er høyden. Bilen trenger andre fjærer, og jeg kommer til å gå for Eibach Pro Springs http://www.mx5parts.co.uk/product_info. ... cts_id/943

Jeg har forresten fått meg en formstøpt armhviler (Zeta) over de dustete koppholderene i midten. Den fungerer godt, og bryter også litt opp i alt det brune.

Før:
Image

Etter:
Image

Når jeg får montert senkesettet, skal jeg legge ut noen flere bilder.

Tor
Last edited by eito6260 on 22 May 2007, 22:13, edited 2 times in total.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Flott bil og flotte bilder! Det blir det aldri for mye av. :) Keep em coming!
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Da var bilen senket 2,5 - 3 cm. Eibach Pro-fjører. Den siste biten falt på plass, for den var mye "mykere" enn NA-en jeg hadde, og senkinga hjalp veldig på handling, både i svinger, ved gasspådrag og bremsing. Og så ser den bedre ut. Optisk kunne jeg nok tenke meg 1,5 - 2 cm til ned, men jeg tror ikke det hadde hjulpet på kjøreegenskapene. Da måtte jeg også ha passet meg hver gang jeg skulle over en fartsdump. En dyr, men nødvendig modifikasjon.

Det første bildet er fra før jeg senket den. De neste to med nye fjører. Den ser ikke senket ut, bare "normal". Det var heller slik at den så merkelig ut før jeg fikk montert de nye fjørene.

Før senking:
Image

Etter senking:
Image

Image

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Det der gjorde utseende på NC mye mer riktig! Meget pent :D
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Post by BAE »

Rørende historie! Mindre en to måneder fra oppfatningen av at orignal oppsettet var ok til senkingen var et faktum :D

Selv lekte jeg med tanken på være utro idag. Prøvekjørte en Mini Cooper S med 204 hk. Men nei, kassefølelsen og plastlydene ble utålelig. Men den gikk som en kule. Men måtte sjekke speedometeret for å finne det ut.
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
motorhead
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1280
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 201
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by motorhead »

Ja, den senkinga gjorde susen. Nå ser bilen riktig ut :)
- 18 Audi A5 2.0 TFSI quattro

x 13 Porsche Boxster

x 19 Golf GTI Performance

x -15 Audi A4 1,8 TFSi Avant q

x -13 Audi A4 1,8 TFSi Lim

x -09 Folkevogn Scirocco

x -99 MX-5 10th Anniversary 835/7500

x -96 MX-5 1,6 Classic red
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Etter å ha brukt så mye på bilen, var jeg nok i en fornektelsesfase der jeg så for meg at jeg ikke behøvde bruke mer penger på den på en stund :oops: Og originaloppsettet er greit, men etter hvert begynte det å irritere meg at bilen hadde så mye bevegelse i seg i visse situasjoner. Og gapet mellom hjul og hjulbue begynte å gå meg på nervene!!!

Dessuten er det farlig å ni-lese NC-forumet på miata.com!!

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

eito6260 wrote:Etter å ha brukt så mye på bilen, var jeg nok i en fornektelsesfase der jeg så for meg at jeg ikke behøvde bruke mer penger på den på en stund :oops: Og originaloppsettet er greit, men etter hvert begynte det å irritere meg at bilen hadde så mye bevegelse i seg i visse situasjoner. Og gapet mellom hjul og hjulbue begynte å gå meg på nervene!!!

Dessuten er det farlig å ni-lese NC-forumet på miata.com!!

Tor
Bra du senket den, var litt bekymret til å begynne med, nå ble bilen din meget pen. kledde dette, neste er kanskje noen fetere hjul da. men kan leve med disse i grunn da, men senkingen satt prikken over i en,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

eito6260 wrote: Image
Dette er en av NCens beste vinkler. Digg!
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Pent, enig i at den så litt freak ut før senking. Det er nå den ser ordentlig ut.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Jeg synes den tar seg godt ut fra alle vinkler, og kanskje særlig fra denne:

Image

Tor
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Tøff bil!! Sleit litt med å bestemme meg for om jeg likte nc`n, all tvil er vasket bort, nydelig bil!!
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
eito6260
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 14 Mar 2007, 01:00
Location: Rogaland
Status: Offline

Post by eito6260 »

Hei igjen.

Som en opsummering på denne tråden:

I dag satte jeg bilen i vinteropplag, og der blir den stående til slutten av mars, tenker jeg.

Jeg skulle ønske jeg hadde en ekstra garasje hjemme, for da kunne jeg tatt den ut på turer tørre, fine vinterdager. Men sånn er det. Tabben min i fjor, da jeg hadde Porsche 911, var at jeg lot den stå i garasjen vinteren over, fordi det hele tiden var noe jeg måtte fikse, og da begynte jeg å bli nokså lei av å måtte skrape og måke familiebilen som var forvist til gårdsplassen. Dermed ble jeg mer og mer irritert over bilen som bare stod i garasjen og tok plass.

Det var trist å sette bilen bort nå, men desto kjekkere blir det å hente den til våren. Nå står den trygt(?) under presenning på en låve som brukes til vinterlagring av camping- og sommerbiler og båter. Jeg hadde anbefalt han som kjøpte NAen av meg plassen, og da jeg løftet litt på presenningen til bilen som stod ved siden av min, var det jammen gamlebilen! Et rørende gjensyn.

Hvis jeg skal oppsummere min første sesong som NC-eier, må det bli at det har vært veldig kjekt. Bilen er utrolig god å kjøre. Den går som på skinner, og den har greit med krefter (160hk). Jeg kunne godt tenke meg 50 hester til, men ikke på bekostning av kjøreegenskapene. Det er større glede i å bli presset sideveis enn rykket bakover i lengden...

Dessverre har jeg fått brukt den alt for lite. Da jeg kjøpte den, stod telleren på 4 000 km. Nå er den kjørt 7 400 km, så jeg har ikke akkurat drevet drosjevirksomhet. I tillegg er det en forholdsvis dyr bil, og jeg sykler til jobb, så det er egentlig en ren utgiftspost. Verditapet på en så ny bil er jo svimlende, og jeg kan ikke fri meg fra å tenke på at pengene renner ut... Samtidig er det ingen bil i prisklassen som kunne gitt meg like mye kjøreglede. Det måtte vært hvis jeg hadde kjøpt en 1995-modell Porsche 993 (som jeg vurderte). Da hadde jeg hatt maks kjøreglede OG en bil som praktisk talt ikke faller i verdi. Men min bitre erfaring med eldre biler er at det ALLTID er noe galt med dem eller noe utslitt som må skiftes. Mx-5'en har bare gitt meg glede, og skulle noe oppstå, har jeg jo nybilsgarantien. Med Porschen måtte jeg dessuten ha reist til Østlandet for å få kompent hjelp, mens med Mazdaen bor jeg 5 km fra Hegre, som er veldig flinke og serviceinnstilte.

En høydare denne sesongen, utenom mange kjekke småturer på svingete veier i distriktet, var turen med MX-5-klubben til Lysebotn.

Skal jeg sette fingeren på noe, må det bli antispinnfunksjonen. Den slår alt for fort inn, og jeg slår den ofte av. Det burde vært flere innstillinger enn av og på, og så burde en kunne slå av antispinn uavhengig av antiskrens (men jeg vet ærlig talt ikke om det er mulig på noen biler?).
Dessuten oppstår det av og til en irriterende dirrelyd i konsollen bak setene. Dette er et velkjent fenomen, og min bil er ikke spesielt plaget. Det tredje ankepunktet, som jeg skal få gjort noe med til våren, er at sikkerhetsselematerene ikke lar selen gli skikkelig gjennom, men krøller den slik at den ikke stramme seg inn slik den skal. Ifølge miata.net sitt nc-forum, har denne materen blitt forandret på 2008-modellen, og det regner jeg med at Mazda skifter for meg som en del av garantien. Hvis ikke blir jeg skuffet, for det er livsfarlig!

Det lureste jeg har gjort, utenom å kjøpe bilen, er å montere andre fjærer (senket den 3 cm) og å kjøpe en Zeta-armhviler. Den gjør girgrep- og skift perfekt. 6-trinnskassen er forøvrig utrolig smidig.

Det jeg har savnet, er mer aktive NC-eiere her på forumet, men for all del - miata.net:

http://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=46

og mx5.com(munity):

http://www.mx-5.com/Community/forums/Sh ... orumID=112

er et oppkomme av nyttig og unyttig informasjon og erfaring med NC.


Jeg savner bilen min allerede.

Tor
Last edited by eito6260 on 21 Oct 2007, 00:07, edited 1 time in total.
Medl.nr. 393
x 91 mx5
2006 MX-5 NC 2.0 Sport, Eibach senkesett, Bilstein-dempere, LSD, 17" 205/45 R17, støttestag, xenon

Image
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Føler med deg, men i motsetning til deg står min MX5'en klar til bruk hele året. Riktignok skal heller ikke min MX5 få vinterdekk eller kjenne smaken av saltlake, men det finnes av og til varme og tørre dager fram mot desember.
I begynnelsen av mars pleier våren å komme med noen små innspill, dvs bare og tørre veier.
Sesongen er heller ikke helt over ennå, for 14 dager siden hadde undertegnede og kona en kjempetur fra Trondheim til Mo i Rana, 50 mil nedcabbet i strålende sol på fredag. (50 mil med taket oppe i regnvær hjem igjen på søndag teller liksom ikke).
Neste uke er det meldt bare fint vær med sol.
Hittil i år: ca. 9500 km, 90% med taket nede.
Du og dere andre: Ha en fortsatt god MX5 høst.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Post Reply