Senke fjærer
Moderator: Styremedlemmer
Senke fjærer
For dere som har senket NB med KUN fjærer på org.dempere. Hvilke anbefaler dere?
Finner bare 35\35 fjærer. noen som vet om fjærer med mer senk?
Har ikke råd til fullt dempersett nå, så blir billig senk foreløpig å vil ha hjulbuene nedpå hjula.
Finner bare 35\35 fjærer. noen som vet om fjærer med mer senk?
Har ikke råd til fullt dempersett nå, så blir billig senk foreløpig å vil ha hjulbuene nedpå hjula.
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Det er jo ditt valg, men det er vel noe av det dummeste man kan gjøre. Ingen som anbefaler det. Hvorfor ikke bare spare litt, får jo Kyb AGX dempere fra Ebay for litt over 2000 med frakt.
Edit: Forresten, har ikke den bilen din de Bilstein demperne som er laget for litt senk? Du slipper kanskje unna med de fjærene da, men vet ikke om noen som gir mer enn 35cm. Dessuten varierer senkegrad på hva som er på nå.
Edit: Forresten, har ikke den bilen din de Bilstein demperne som er laget for litt senk? Du slipper kanskje unna med de fjærene da, men vet ikke om noen som gir mer enn 35cm. Dessuten varierer senkegrad på hva som er på nå.
- tness
- 6500 RPM
- Posts: 858
- Joined: 30 Sep 2003, 02:00
- Location: Alt for Rognan
- Contact:
- Status: Offline
Merkelig utsagn Bixen, først skriver du at det er det dummeste man kan gjøre, for så lengre ned og skrive at det kanskje går alikevel, siden du har bilstein dempere.
Synes du er litt bråkjekk Bixen.
Synes du er litt bråkjekk Bixen.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---
Min Flickr
TheLife
- Hauk
- 7200 RPM
- Posts: 3031
- Joined: 16 Apr 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 569
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Senkefjærer og originaldempere er ikke noe særlig.
Senkefjærer og bilsteindempere er bedre.
Edit: Bilsteindempere ble vel levert med 0,5 - 1,0 cm kortere fjærer?
Når jeg handla de siste koniene (med justerbar høyde) kunne jeg sette fjærskålene på tre forskjellige nivåer:
1. Original / offroad.
2. Høyde for bilsteindempere.
3. Skamsenk.
Fra 1. til 2. var det 5-6-7 mm forskjell. Og enda litt til ned til 3. Fritt tatt i fra hukommelsen.
Senkefjærer og bilsteindempere er bedre.
Edit: Bilsteindempere ble vel levert med 0,5 - 1,0 cm kortere fjærer?
Når jeg handla de siste koniene (med justerbar høyde) kunne jeg sette fjærskålene på tre forskjellige nivåer:
1. Original / offroad.
2. Høyde for bilsteindempere.
3. Skamsenk.
Fra 1. til 2. var det 5-6-7 mm forskjell. Og enda litt til ned til 3. Fritt tatt i fra hukommelsen.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
nå har det seg slik at dempere, uansett hva de skulle være beregnet for, ikke har godt av forskjellige fjerlengder.. om man har brukt en demper med en orginalfjær vil stempelet i demperen slites på en spesiell plass og om man da setter på en senkefjær vil den slites en annen plass.. om man varierer fjærlengden øker man dermed sjangsen for korrosjon og lekkarsje i demperen.. bruker ofte å være sånn at demperne tar kveld kort tid etter senk..
mitt råd er derfor å kjøpe ferdig kit med både dempere og fjærer.. kjøp et kit med justerbar stivhet så kan du selv velge om du vil ha det sporty eller komfortabelt..
kjører med koni sport kit (6-9000kr avhengig om du kjøper i norge eller utlandet) og dette vil jeg si er en av de beste invisteringene som har blitt gjort på min bil.. med rett understell fremhever man virkelig gokart følelsen i disse bilene..
mitt råd er derfor å kjøpe ferdig kit med både dempere og fjærer.. kjøp et kit med justerbar stivhet så kan du selv velge om du vil ha det sporty eller komfortabelt..
kjører med koni sport kit (6-9000kr avhengig om du kjøper i norge eller utlandet) og dette vil jeg si er en av de beste invisteringene som har blitt gjort på min bil.. med rett understell fremhever man virkelig gokart følelsen i disse bilene..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- biXen
- 7200 RPM
- Posts: 3347
- Joined: 13 Apr 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 999
- Location: Stavanger
- Contact:
- Status: Offline
Jeg skrev Edit: foran, som betyr at jeg så etterpå at han hadde det som så ut som en 10th anniversary. Da antok jeg han hadde Bilstein dempere. Grunnen til at man gjør det er at hvis noen leser det før jeg tar edit så blir det masse tullesvar.tness wrote:Merkelig utsagn Bixen, først skriver du at det er det dummeste man kan gjøre, for så lengre ned og skrive at det kanskje går alikevel, siden du har bilstein dempere.
Synes du er litt bråkjekk Bixen.
Du kan få synes akkurat hva du vil om meg, men å sette senkefjører på originaldempere er for folk med Opel Ascona, det ødelegger jo selvsagt kjøreegenskaper. Spør hvem som helst på miata.net f.eks. Hans dempere er laget for litt senk, dvs. han kunne kanskje sluppet unna med FM fjærer, mer enn det så blir det sikkert herp. Men fritt frem.
Kan fort være at det er BILEN hans som blir bråkjekk med en sånn mod.
10th
Hehe, for en gjeng. E jo fullstendig klar over at stemplene i sylinderen får et annet område å jobbe på. Men som NEVNT så var dette FORELØPIG pga kostnadene. Jobber som bilmekaniker, er ikke dum heller. Var ute etter anbefalinger på fjærer ikke på om jeg var dum som ville senke med bare fjærer.
- _mx5_Rune_
- 7200 RPM
- Posts: 1494
- Joined: 23 Jul 2005, 02:00
- Medlemsnummer: 542
- Location: Senja/Tromsø
- Contact:
- Status: Offline
Fjærene fra FM skal vistnok være de beste på orginaldempere, men disse får du ikke godkjent siden de bestilles fra usa og dermed ikke har TUV godkjenningspapirer..
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176
medlem nr 542
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Han er da ikkje galen han, de er for høye, det er desverre mange som mener nc er passelig originalt også, men eg ville gått for en full pakke på denne bilen din.. Har selv eibach og koni, dette er desverre trøstesløst. går nok over til fm når lommeboken er på plass, hadde eibach på min nb også, forferdelige greier, samme med golfen våres. samme der, trøstesløst, må tenke på hver hump, med fm sitt så smilte eg hver gang eg såg en humpete vei,,steffen wrote:Hvorfor "ødelegge" den flotte bilen din med senking? Den er jo allerede lavere enn originale NBer.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: senk
Fornøyd ja, de sitter jo på enda. Senker 40mm når de får satt seg.mrinzane wrote:Stianoppistov: Litt i stiveste laget med Eibach?
OAS: FOrnøyd med H&R fjærene?
Nå er HR progresive å virker en del mykere enn Eibach på små ujevnheter. Funker greit, store humper blir så klart litt mer markant. Normale fartsdumper går helt greit i 40km. Brostein og vaskebrett er litt ugreit da ristes du litt
Copyright Jonaldo
Øyvind
[X] MX5 2001 1.8i Sport
[X] MX5 2001 1.8i Sport
- Banzaibaggen
- 6500 RPM
- Posts: 576
- Joined: 28 Feb 2007, 01:00
- Medlemsnummer: 670
- Location: Solbergelva
- Status: Offline