Kompressor oppgradering med intercooler

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Kompressor oppgradering med intercooler

Post by Sebring »

http://www.cardomain.com/memberpage/301314/13

8) Mindre reimskive på kompressoren for mer ladetrykk forårsaket mye "triksing og miksing" for å få riktig reim, nok klaring hele veien og samtidig stram nok reim til ikke å slure. Nå ser dette ut til å være på plass. Både radiator og fester er bygget om for å komme lenger ned, slik at rørene til intercooleren skal få kortest mulig vei ned/opp. Brikkene begynner nå å falle på plass - duverden hvor gøy!

PS: Hvorfor i huleste skal Samco lage sine siliconslager BLÅ! Om noen vet hvor jeg får tak i svarte silicon reducers ( 70 - 50 mm) tar jeg imot tips med takk!
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Dette ser veldig lovende ut Frode!! Du tilter bakover radiatoren for å få ned IC rørene ser jeg? Er det slik du skal ha det når du monterer det fast også? Var det greit å få det til på denne måten? Vil gjerne gjøre noe slikt selv. Er ikke altfor hissig på å montere IC rør under radiatoren, som ser ut til å være den mest vanlige (og enkleste) veien å gå...
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Ser spennende ut Frode.

Men hva har du gjort med "løpehjulene" til reima? Måtte du bytte de pga. problemene med feil reim?

Jeg vurderer også å få sendt over det lille kompressor hjulet som du har, og trodde ikke det var nødvendig å gjøre så mye med løpehjulene der?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Radiatoren er tiltet bakover ca 60 mm. Det går greit nå som de nederste brakettene er justerbare både i vinkel og i høyde (laget av 5 mm tykk aluminium som er varmet og formet til.) Det kommer en alu-plate som dekker åpningen mellom frontbjelken og radiatoren. Denne løsningen MÅ være best av to årsaker: 1) i/c rørene får mye kortere vei enn om de går under . (mindre luftvolum å bevege) 2) nå står rørene i kald luft, ellers ville de stått i varm luft bak radiatoren. (i/c er da tross alt for å få den komprimerte luften kaldest mulig - og alle faktorer som hjelper må utnyttes)

Reimen fra BRPerformance var helt feil. Jeg kjøpte derfor noen reimer fra Romnes i Skien. Problemet var å finne en reim som ble stram nok, enten ble den for kort (4K 1190) eller for lang (4K 1210). 4K1200 - som ville vært perfekt, eksisterte selvfølgelig ikke. Vi kuttet nylon-løpehjulet fra JR i to og tok ut de to små lagrene som sitter inni. Så brukte vi det "pensjonerte" justerbare løpehjulet fra register-reimen. Det kan monteres på litt forskjellige måter, og således justeres til perfekt stramming. Da passet 4K1190, og den er kurant å få flere av til reserve. Registerreimhjulet har løpt 113.000 km,så et helt nytt skal monteres når vi ser at alt fungerer.

Eneste skår i gleden er, at de små lagrene nå løper mye fortere, på maks turtall ca 7000 rpm mer enn de er garantert for. Men de koster ikke stort, så jeg får heller bytte ved hvert oljeskift.

Håper å bli ferdig med bilen denne uken, flere bilder kommer etterhvert på siden så de som er interessert i S/C kan følge med.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Sikker på at IC kommer til å lønne seg? Husker å ha lest at utvidelsen av "The throttled volume" (aner ikke hvordan jeg skal oversette det) byr på problemer. Har ikke noe erfaring med kompressor, men jeg spør fordi jeg kunne tenke meg en! :D
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

kompressorer utvikler også varme når de komprimerer luft, husker min skrukompressor mata golf. røret ut fra kompressorn, var så varmt at man ikke kunne holde på det.. mens på andre siden av ICen var røra utetemp ca....

da ladet jeg ca 1.1 bar med kompressor :) og golf rallye intercooler er meget svær og effektiv da..
Post Reply