Sommerdekk - erfaringer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

noen av dere som sitter me den boken som kan fortelle meg ka et en felg på7*17" skal ha??
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Bør være ET 45 for å unngå problemer med scrub radius:
Image

Dette er org på alle MX5/Miata.

Hvis veiegenskaper ikke er prioritert er det jo ikke nøye hva man kjører med. Men bilen er jo laget for å kjøre med, ikke for å føne håret....
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

I går kveld besøkte jeg hf-mx5T sitt verksted. Etter endel sikling på bilen og litt diskusjon fant vi ut av vi skulle prøve gateslicksene til harald på bilen min. OZ superleggera i 15" med Yokohama Advan A048 i 195/50-15". Fyllte opp med 30 psi trykk rundt hele. Harald reagerte på at bilen ble ufattlig presis i styringen.. pluss at støyen økte voldsomt i forhold til ett vanlig gatedekk.. etter å ha kjørt på en skikklig svingete vei synes Harald egentlig at det var helt tullete mye grep.. jeg kjørte samme sløya med Harald som passasjer.. i en sving som var brå som fy(nær 90 grader?) så sa harald at dette var en andre gir sving.. jeg smalt pedalen til høyere i bånn.. midt i svingen slo sperra inn på andre giret.. endå slapp det ikke i det hele tatt! 8O

Konkluderer med at Gateslicks på mx5 sitter så bra at man egentlig aldri tør å kjøre helt på grensa på gata.. selv med orginal oppheng! sykeste bil opplevelse jeg har hatt i sving før værtfall.. jeg vet hva jeg skal ha neste gang jeg skal nye dekk 8)
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Har Goodyear Ventura 195x50 15*, Dekka er bra de, men synes de støyer litt. Utrolig bra på skikkelig våt veibane, drenasjen på de dekka er veldig bra. Ganske morsomt og kikke bak seg, og se vannspruten stå opp bak bilen. Har testa ut litt grenser i forhold til vannplaning, ble veldig overaska hvor mye som skulle til før de plana.
La om til sommerdekk i den stille uke i påska, var tørre veier, og alt så fint ut her i Nord(Bodø) så kom masse snø, jeg orka ikke og bytte om. Men dekkene fungerte overaskende bra på snø. nesten like bra feste med bakhjula som da jeg hadde på vinterdekkene. Men så skal det sies at vinterdekkene var kasserbar allereda før jeg la dem på i fjor høst.

Men har nok litt for lite luft i dekkene. Føler at de sporer littegrann.
User avatar
morten-99
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 202
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: oslo
Status: Offline

Post by morten-99 »

det var noen kommentarer på feil ET inni her ett sted. hvilke følger får det med feil ET? her er jeg helt blank. :oops:
User avatar
Borre
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 253
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 148
Location: 4053 Ræge
Status: Offline

Post by Borre »

Kjører også på Goodyear Ventura, 195/50-15. Synes, som Tness, at de er topp på vått føre. På tørt føre derimot synes jeg de er litt "vage" og upresise. Skal ikke kjøpe dem neste gang, for å si det slik.
Medlem nr 148
1990 MX5 (kånå sin), Inferno Red Pearl
X 1993 Miata, Classic Red
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Må si meg enig. Føler at dekkene er som du sier, en smule upresise på tørt føre. Fylte rett luft trykk her i dag, 28 PSI fremme 30 PSI bak, bilen ble som sagt mye bedre.

Vet ikke hva jeg skal sette på neste gang, Goodyear F1 muligens.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Jeg tror jeg vil ha slike Toyo T1S eller hva de heter en stund etter jeg kjøper en MX-5. Skal ikke de være bra? Kanskje ikke så topp på regn? :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

biXen wrote:Jeg tror jeg vil ha slike Toyo T1S eller hva de heter en stund etter jeg kjøper en MX-5. Skal ikke de være bra? Kanskje ikke så topp på regn? :)
Det er kanon på vått føre. Beste jeg har prøvd. Ta en kikk på mønsteret, og du ser at de virkelig er tilpasset regn.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

morten-99 wrote:det var noen kommentarer på feil ET inni her ett sted. hvilke følger får det med feil ET? her er jeg helt blank. :oops:
MX5 har svært høy ET for å være en bakhjulsdreven bil, ET 45. Husker jeg riktig er en endring på 14 mm totalt lovlig, dvs at du kan ha ET 38 og være innenfor. (endring 7 mm på hver side). Mange velger imidlertid lavere ET, f.eks 35. Da kommer hjulene lenger ut i skjermene, og det ser utvilsomt penere ut.

Med endret ET endrer hjulgeometrien seg i forhold bilens originale oppsett, og som alt er "tunet til". Det kan medføre endring i kjøre-egenskaper og noe øket slitasje på hjuloppheng. Jeg har lest boken til Norman Garrett fra A til Å (flere ganger) - han er veldig opptatt offset og hjulvekt (var med i teamet som konstruerte MX5/Miata). Jeg kjører likevel selv nå 7x16 (relativt lette felger) med ET 35. Dette ser supert ut i forhold til skjemkanter, fungerer på alle måter perfekt til gatebruk, hvor de fleste av oss tross alt tilbringer mesteparten av tiden med bilen.

Når det gjelder boken til Garrett står det mye interessant der, men ikke alt han skriver er like riktig. På enkelte områder er han "på tynn is" - og ifølge Goodwin Racing ( Miata tuning spesialister i USA) ble han "sparket ut av Miata miljøet" for lenge siden. Men som nevnt - boken inneholder mye interessant og er absolutt verdt å ha. (Miata Performace Handbook)

http://www.cardomain.com/memberpage/301314/14
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

lette 7x15 et 37 her.. ser bra ut, funker meget bra det lille jeg har testa. ofrer litt "korrekt" geometri for looken med et 37 jeg :D
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Kan du ikke justere impresset med "spacere" ?

Feks. impresset er 35 mm
Du bruker 10 mm spacer.
Blir ikke da den nye impresset 45 mm ???
HF-mx5T wrote:lette 7x15 et 37 her.. ser bra ut, funker meget bra det lille jeg har testa. ofrer litt "korrekt" geometri for looken med et 37 jeg :D
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

blir motsatt vei
et 35 pluss 10mm spacer er et 25... :D
må eventuellt dreie av felgen på innsida isteden ....
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Det blir nok motsatt - da får du innpress 25! (og hjulene enda lenger ut i skjermene) Men spacers er også generelt noe dritt - (mikk-makk mellom hjul og bil - og ikke særlig populært hos Biltilsynet heller).
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg har sett bøyde spacere (av den typen som skrus fast i navet, og så hjulet fast i spacern. personlig er jeg veldig negativ til spacere. kjøp rett hjul isteden...
Post Reply