Henting av +12V til ekstralys... samt pluggledninger.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Henting av +12V til ekstralys... samt pluggledninger.

Post by Hauk »

Hmm... tror jeg knota til den første versjonen av denne posten. Prøver igjen:

- Hva foreslår dere av lure plasser i motorrommet for å hente +12V? Eller er det ingen bønn, og man må strekke egen føring fra batteriet?

- Pluggledninger. Tenkte å bytte, men de sitter som pokker i bakkant, altså den rekka "bak" motoren - i andre enden av selve plugghettene. Tenkte å høre om det var noen tjuvtriks før jeg river i filler noe.
Last edited by Hauk on 14 Jun 2006, 02:05, edited 1 time in total.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Dynamoen kan du da hente strøm..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Den "berømte" blå kontakten som ligger oppå venstre fremskjerm under panseret gir deg strøm når du vrir rundt tenningslåsen.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

HansT wrote:Den "berømte" blå kontakten som ligger oppå venstre fremskjerm under panseret gir deg strøm når du vrir rundt tenningslåsen.
Hvilken krets går den på? Ekstralysa drar vel en 4-5-6 ampere...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Pluggledningene sitter sikkert fast i coilen i gummihettene. Ta et skrujern på undersiden av gummihettene og press dem oppover. Dette var i det minste tilfelle på min MX5.

Steinar.
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er det ikke lagt opp ledninger for ekstralys på MX-5 ? Mener jeg så noen ledige plugger under luftdekselet i plast før radiatoren på min.
Kun spekulering...
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Jeg tok mine ekstralyst i den blå kontakta. Er egentlig ment for tenningslamper og verktøy som krever strøm men kan da låne litt til lampene imens. ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

arildh wrote:Er det ikke lagt opp ledninger for ekstralys på MX-5 ? Mener jeg så noen ledige plugger under luftdekselet i plast før radiatoren på min.
Kun spekulering...
Joda, de er koplet til fjernlyset, har brukt dem til ekstralysa, jeg.

Men kjørelys-spredere (som jeg tror Hauk er ute etter) tok jeg fra den blå kontakten. Den går på samme kursen som vifta i bilen, jeg har ikke noe problem med 2x55Watt spredere pluss 2x21 watt kjørelys (pluss 4x5w parklys) fra den kontakten.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

Steinar wrote:Pluggledningene sitter sikkert fast i coilen i gummihettene. Ta et skrujern på undersiden av gummihettene og press dem oppover. Dette var i det minste tilfelle på min MX5.
Takker! Gjorde seg med litt "trykk" under gummihettene - løsna lett som bare det.

Og! Smånykkinga ved ca 2135 rpm er gonners! O'fryd o'glede!
BaktusBror wrote:
arildh wrote:Er det ikke lagt opp ledninger for ekstralys på MX-5 ? Mener jeg så noen ledige plugger under luftdekselet i plast før radiatoren på min.
Kun spekulering...
Joda, de er koplet til fjernlyset, har brukt dem til ekstralysa, jeg.

Men kjørelys-spredere (som jeg tror Hauk er ute etter) tok jeg fra den blå kontakten. Den går på samme kursen som vifta i bilen, jeg har ikke noe problem med 2x55Watt spredere pluss 2x21 watt kjørelys (pluss 4x5w parklys) fra den kontakten.
Japp! Er kjørelys/tåkelys/rånelys/dagslys jeg skal sette på. Har forska litt på nettet (men ikke fått så mye hands-on på bilen) i dag, og det ser ut til at sikringa til den "blå kontakten" er på 30 ampere - og når det funker for hundremillioner andre så funker det sikkert for meg også. :)

Har kabler som ser ut til å være opplegg til originale tåkelys ja, men jeg fikk ikke noe liv i dem når jeg prøvde her om dagen. Det er sikker de kablene som ender bak den "dummy"-bryteren til venstre for rattet. Jaja...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Hauk wrote:
Har kabler som ser ut til å være opplegg til originale tåkelys ja, men jeg fikk ikke noe liv i dem når jeg prøvde her om dagen. Det er sikker de kablene som ender bak den "dummy"-bryteren til venstre for rattet. Jaja...
På min bil var disse koplet til fjernlyset.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

BaktusBror wrote:
Hauk wrote:
Har kabler som ser ut til å være opplegg til originale tåkelys ja, men jeg fikk ikke noe liv i dem når jeg prøvde her om dagen. Det er sikker de kablene som ender bak den "dummy"-bryteren til venstre for rattet. Jaja...
På min bil var disse koplet til fjernlyset.
Er litt treg for tiden. Ser det er andre gangen du prøver å banke inn i skallen min at det er lagt opp for ekstra _fjernlys_. :P Kjekt å vite.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Henning_91BRG
0 RPM
0 RPM
Posts: 44
Joined: 14 Nov 2003, 01:00
Location: Gjøvik
Status: Offline

Post by Henning_91BRG »

RotaryPower wrote:Jeg tok mine ekstralyst i den blå kontakta. Er egentlig ment for tenningslamper og verktøy som krever strøm men kan da låne litt til lampene imens. ;)
Jeg har også tatt strøm til mine to ekstralys (55W hver) som er plassert i haikjeften fra den blå kontakten. Problemet som kan oppstå ved å gjøre dette er at den blå kontakten går helt tilbake til tenningsbryteren og tar strøm fra her sammen med varmeapparatvifte, elektriske vindusheiser, abs. Denne kontakta til tenningsbryteren blir veldig varm når varmeapparatet kjøres på fult over en lengre tid (spiller ingen rolle om det er varmt eller kaldt). Tenningsbryteren er tydligvis ikke dimensjonert for dette og kan vel sies å være noe underdimensjonert siden det å kjøre varmeapparatet på fult er kjekt her i nord sent på kveldene....Når man i tillegg kobler strøm fra den blå kontakten til ekstralys på 55W så belastes tenningsbryteren enda mer. Dersom man da kjører med lysene på og varmeapparatet på fult vil tenningsbryteren bli overbelastet og plastkontakta vil begynne å smelte. Jeg har ialfall erfart dette nå. Vurderer derfor å heller bruke et relè og legge opp en egen ledning for strøm direkte fra starteren eller et sted som kan tåle å levere litt strøm. Vil da heller bruke strømmen fra den blå kontakta som styrestrøm til releèt. Dette tror jeg er en bedre måte å gjøre det. Du kan selvfølgelig ta strøm direkte fra den blå kontakta, men vær forsiktig med å kjøre på mye effekt på varmeapparatet mens ekstralysene blir brukt.
ToreK
0 RPM
0 RPM
Posts: 43
Joined: 05 Apr 2006, 02:00
Location: Sande i Vestfold
Status: Offline

Post by ToreK »

Jeg fant denne på det Svenske forumet, og har brukt den. Funker fint, og ingen strøm er tatt fra den blå kontakten.

"Dimljusautomatik
Image

http://i61.photobucket.com/albums/h51/T ... imljus.jpg


Av Mikael Sandberg

När tändningen slås på så drar relä 2 och dimljusen tänds. När man sätter på halvljuset drar relä 1 och kontakten växlar från 87a till 87 och bryter strömmen till spolen på relä 2 och dimljusen slocknar. Visserligen tänds dimljusen när du använder helljuset men detta är väl lagligt så vitt jag vet. Jag öppnade upp kabelhöljet till ena strålkastaren och använde en skarvklämma för att ansluta ledningen från halvljuset + till anslutning 85 på relä 1. Återställ höljet med el-tejp så slipper du få in eventuell fukt i ledningarna. Anslutning 87 på relä 1 används ej. Matningen till dimljusen tog jag från huvudsäkringsboxens 30A säkring strålkastarmotorer. Se bara till att du tar strömmen på rätt â€
Tore Kristiansen

MX-5 - 1997 1.8 - Twilight Blue - født i Japan, oppvokst i Sveits, pensjonist i Norge
Post Reply