Frostveske

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Frostveske

Post by Oddi395 »

Hei på forumet
Jeg har bestemt meg for å bytte radiator på min MX-5 Miata 1991 modell etter at jeg har overopphetet motoren ved hard kjøring de 3 siste somrene. Ny radiator er kjøpt fra Radiatorservice. Har hørt at det er forskjell på egenskapene på rød og blå frostveske. Noen som har peiling på hva som er best for min Miata? Trenger snarlig svar :D

MVH:)

Oddi391
Miata - 9991
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Kjører europris sin eg, :lol: men den er røde er vel best har eg hørt...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Den røde er wag veske og om du bestemmer deg for å kjøpe dette må du ALDRI finne på å helle på blå veske i la med da får du ei seig gjørme uten like
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Er dette longlife? Er ikke helt sikker selv. Bare husk å bruk destillert vann til å blande ut med. For alle skal vel blandes ut..
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

Takk for alle bra innspill gutter. Supert forum. En kamerat ble imponert på den korte responstiden. :D

MVH:)

Oddi395
Miata-91
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Oddi395 wrote:En kamerat ble imponert på den korte responstiden. :D
Men ikke du.......? He,he.
Er vel best å holde seg unna den røde væsken ja.
X 94 MX5 1,8
User avatar
OleV
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 23 Jun 2004, 02:00
Location: Stange
Contact:
Status: Offline

Post by OleV »

Rotarypower:
Får ferdigblandet kjølevæske, og prismessig ikke enorm forskjell (blå konsentrat og blå f.b.)
Destillert vann hadde jeg gitt F i. Batteri derimot kan destillert anbefales :wink:
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

hvis bilen går veldig varm.. så passe på å ikke ha skiltet foran radiator.. min hadde det.. gikk vaaaaaarm.. så flyttet jeg den litt ned.. så blir den aldri varm.. evt kunne du skaffet en ekstra vifte fra en mx5 med AC.. så blir det kaldt og fint foran der..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg har stått i kø i veldig varmt vær i fjellene i sveits... overhodet ingen tegn til overopphetet motor, heller ikke ved hard kjøring...
Værre med sjåføren.. :)

hvordan vet du hva som gjør at din blir varm da?
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Post by Oddi395 »

EspenSort92 wrote:Jeg har stått i kø i veldig varmt vær i fjellene i sveits... overhodet ingen tegn til overopphetet motor, heller ikke ved hard kjøring...
Værre med sjåføren.. :)

hvordan vet du hva som gjør at din blir varm da?
Jeg har ved 3 anledninger opplevd overopphetet motor. I fjor var på vei over fjellet til Rjukan. Året før fjellovergangen Aurland - Hol, og året før det igjen på tur opp til Folgefonna fra Jondal. Alle 3 turene har vært i forbindelse med ferie med full oppakning og passasjer. Første gangen det skjedde byttet jeg ut termostaten, men har vel i ettertid sett at dette ikke var problemet. Jeg har innimellom måttet fylle ekstra veske på ekspansjonstanken......

Da jeg snakket med Radiatorservice i Stavanger, fikk jeg inntrykk av at bytte av radiatorer var utbredt på eldre MX-5. De hadde solgt mange radiatorer, - spesielt til Østlandet sa han....

Leste på Miata.net at hvis radiatortoppen begynner å få en brungrønn farge så bør radiatoren vurderes byttet. Dette er tilfelle med min radiator og jeg har derfor bestemt meg å bytte, så får vi se.... (det er jo ikke den store kostnaden)

Jeg har forstått at Miataen er spesielt utsatt for overoppheting dersom luftstrømmen inn til motoren brytes. Jeg har både gitter i "haikjeften" og skilt i åpningen som sikkert innvirker negativt. Jeg har derfor bestemt meg for å få laget meg en "sommerplassering" og en "vinterplassering" av skiltet. Kanskje dette er den billigste løsningen? :D
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
User avatar
JonA
500 RPM
500 RPM
Posts: 96
Joined: 19 Nov 2005, 01:00
Location: Bærum
Status: Offline

Post by JonA »

glaibilenmin wrote:Den røde er wag veske og om du bestemmer deg for å kjøpe dette må du ALDRI finne på å helle på blå veske i la med da får du ei seig gjørme uten like
Blå væske heter G11, og kan som du sier ikke blandes med den røde som heter G12. Nå brukes derimot noe som heter G12+ denne er fortsatt rød/rosa, men er fullt blandbar med den gamle G11..
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

OleV wrote:Rotarypower:
Får ferdigblandet kjølevæske, og prismessig ikke enorm forskjell (blå konsentrat og blå f.b.)
Destillert vann hadde jeg gitt F i. Batteri derimot kan destillert anbefales :wink:
Vanlig vann inneholder kalk og diverse salter. Det kan gi avleiringer og tæring i kjølesystemet.. Tar du risken? Jeg tar så godt vare på bilen jeg kan..
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Post by Pelle »

Jeg hadde skiltet i haikjeften. På en varm sommerdag på en tur fra Hadelend over Romeriksåsen gikk bilen varm. Skulle egentlig ikke mye til. Etter at jeg flyttet skilten har jeg overhodet ikke hatt problemer.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Har ikke hatt problemer med at bilen går varm etter jeg skifta til NY radiator...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Post by Mazdafreaks »

Vidar wrote:Har ikke hatt problemer med at bilen går varm etter jeg skifta til NY radiator...
Hehe bare andre problemer.. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Post Reply