Frostveske
Moderator: Styremedlemmer
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Frostveske
Hei på forumet
Jeg har bestemt meg for å bytte radiator på min MX-5 Miata 1991 modell etter at jeg har overopphetet motoren ved hard kjøring de 3 siste somrene. Ny radiator er kjøpt fra Radiatorservice. Har hørt at det er forskjell på egenskapene på rød og blå frostveske. Noen som har peiling på hva som er best for min Miata? Trenger snarlig svar
MVH:)
Oddi391
Miata - 9991
Jeg har bestemt meg for å bytte radiator på min MX-5 Miata 1991 modell etter at jeg har overopphetet motoren ved hard kjøring de 3 siste somrene. Ny radiator er kjøpt fra Radiatorservice. Har hørt at det er forskjell på egenskapene på rød og blå frostveske. Noen som har peiling på hva som er best for min Miata? Trenger snarlig svar
MVH:)
Oddi391
Miata - 9991
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
Den røde er wag veske og om du bestemmer deg for å kjøpe dette må du ALDRI finne på å helle på blå veske i la med da får du ei seig gjørme uten like
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
hvis bilen går veldig varm.. så passe på å ikke ha skiltet foran radiator.. min hadde det.. gikk vaaaaaarm.. så flyttet jeg den litt ned.. så blir den aldri varm.. evt kunne du skaffet en ekstra vifte fra en mx5 med AC.. så blir det kaldt og fint foran der..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
- Oddi395
- 2000 RPM
- Posts: 234
- Joined: 18 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 395
- Location: 5542 Karmsund
- Status: Offline
Jeg har ved 3 anledninger opplevd overopphetet motor. I fjor var på vei over fjellet til Rjukan. Året før fjellovergangen Aurland - Hol, og året før det igjen på tur opp til Folgefonna fra Jondal. Alle 3 turene har vært i forbindelse med ferie med full oppakning og passasjer. Første gangen det skjedde byttet jeg ut termostaten, men har vel i ettertid sett at dette ikke var problemet. Jeg har innimellom måttet fylle ekstra veske på ekspansjonstanken......EspenSort92 wrote:Jeg har stått i kø i veldig varmt vær i fjellene i sveits... overhodet ingen tegn til overopphetet motor, heller ikke ved hard kjøring...
Værre med sjåføren..
hvordan vet du hva som gjør at din blir varm da?
Da jeg snakket med Radiatorservice i Stavanger, fikk jeg inntrykk av at bytte av radiatorer var utbredt på eldre MX-5. De hadde solgt mange radiatorer, - spesielt til Østlandet sa han....
Leste på Miata.net at hvis radiatortoppen begynner å få en brungrønn farge så bør radiatoren vurderes byttet. Dette er tilfelle med min radiator og jeg har derfor bestemt meg å bytte, så får vi se.... (det er jo ikke den store kostnaden)
Jeg har forstått at Miataen er spesielt utsatt for overoppheting dersom luftstrømmen inn til motoren brytes. Jeg har både gitter i "haikjeften" og skilt i åpningen som sikkert innvirker negativt. Jeg har derfor bestemt meg for å få laget meg en "sommerplassering" og en "vinterplassering" av skiltet. Kanskje dette er den billigste løsningen?
Blå væske heter G11, og kan som du sier ikke blandes med den røde som heter G12. Nå brukes derimot noe som heter G12+ denne er fortsatt rød/rosa, men er fullt blandbar med den gamle G11..glaibilenmin wrote:Den røde er wag veske og om du bestemmer deg for å kjøpe dette må du ALDRI finne på å helle på blå veske i la med da får du ei seig gjørme uten like
- MagnusAntony
- 7200 RPM
- Posts: 1017
- Joined: 05 Aug 2005, 02:00
- Status: Offline
Vanlig vann inneholder kalk og diverse salter. Det kan gi avleiringer og tæring i kjølesystemet.. Tar du risken? Jeg tar så godt vare på bilen jeg kan..OleV wrote:Rotarypower:
Får ferdigblandet kjølevæske, og prismessig ikke enorm forskjell (blå konsentrat og blå f.b.)
Destillert vann hadde jeg gitt F i. Batteri derimot kan destillert anbefales
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Jeg hadde skiltet i haikjeften. På en varm sommerdag på en tur fra Hadelend over Romeriksåsen gikk bilen varm. Skulle egentlig ikke mye til. Etter at jeg flyttet skilten har jeg overhodet ikke hatt problemer.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Mazdafreaks
- 7200 RPM
- Posts: 1778
- Joined: 22 Apr 2004, 02:00
- Location: Hardanger
- Contact:
- Status: Offline
Hehe bare andre problemer..Vidar wrote:Har ikke hatt problemer med at bilen går varm etter jeg skifta til NY radiator...
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..