Godkjent lite skilt likevel ikke lovlig?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Jeg hadde bilen på EU kontroll hos NAF på torsdag, ingen bemerkninger på mitt lille skilt forran..
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
User avatar
Jan_Egil
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by Jan_Egil »

OKAY. Jeg har nå søkt litt rund på diverse forum, og oppsummerer som følger:

Lite skilt bak:

1) Du kan få lite skilt bak dersom FABRIKANTENS avsatte plass ikke er stor nok til vanlig skilt.

Her nytter det altså ikke å ettermontere annen styling osv. for å krympe plassen.

2) Alle biler som typegodkjennes i Norge SKAL ha plass til stort skilt. Det vil derfor i teorien (noen klarer alltid å lure det til) ikke være mulig å få lite skilt bak på en bil som er typegodkjent i Norge, selv om den er bruktimportert.

Eksempel 1: Jeg har en amerikansk utgave av MX-5'en, som blir solgt under navnet "miata" i USA, og denne har noen mindre avvik fra den europeiske MX-5'en, og er derfor ikke typegodkjent i Norge. Lite skilt bak er derfor ikke noe problem, da plassen er for liten... Tilsvarende vil gjelder for noen MR2 med turbo fra USA, en del amerikanere +++.

Eksempel 2: Jeg har en amerikaner som er solgt ny i norge, men plassen er for liten til vanlig skilt. Jeg får IKKE lite skilt, da bilen er typegodkjent, og pr defenisjon har plass til vanlig skilt. Hvis dette ikke er fysik mulig, har leverandøren ikke levert med "ombyggingsdetaljer" som ble benyttet da bilen ble typegodkjent...

Eksempel 3: Ved import av biltype som allerede er typegodkjent, vil det IKKE bli aktuelt med lite skilt bak. Som eksempel 2, men du må selv stå for "ombygging" så det blir plass til vanlig skilt. (Her vil det nok være mye ulik praksis)

Lite skilt foran:

1) Det er fra 31.mai 2005 HELT SLUTT på å tildele små skilter foran.

2) De som har fått lite skilt før 31.mai 2005 kan fortsette å benytte dette for "bil som originalt ikke har plass nok for stort kjennemerke på det stedet fabrikanten har avsatt for dette" (sitat fra forskriften).

Det betyr at det er mange som har "lurt til seg" lite skilt på estetisk grunnlag (av typen "det ser jo ikke ut med det store skiltet", eller "jeg har ikke plass i den nye stylingen min") eller funksjonelt grunnlag (av typen "jeg får ikke nok kjøling med det store skiltet i grillen") må levere tilbake.

3) Biler som er typegodkjent i Norge har pr defininsjon plass til vanlig skilt, uansett hvor ille det måtte se ut (ref. alfa-romeo).

En interrestant ting som er verdt å merke seg for de der ute som har fått lite skilt foran, er at det spiller ingen rolle om det er plass til vanlig skilt ANNEN plass. Det skal KUN vurderes om bilen's AVSATTE plass fra fabrikken er stor nok!

Eksempel 1: Jeg har en importert diger amerikansk pick-up (som ikke er typegodkjent i Norge) med innfelt plass foran til skiltet, og fikk derfor lite skilt i 2002. Her er den avsatte plassen fra produsenten for liten, og jeg skal kunne beholde mitt lille skilt, selv om det er god plass andre steder...

Eksempel 2: Jeg har en bil kjøpt ny i Norge, altså typegodkjent, eller en importert bil lik en som er typegodkjent i Norge, men fikk med en eller annen lur forklaring overbevist BT om at jeg måtte ha lite skilt foran. SORRY, men jeg må levere tilbake :-(

Eksempel 3: Jeg har en bil i amerikansk utgave som ikke er typegodkjent i Norge (f.eks. miata, turbo-MR2) hvor det IKKE ER AVSATT plass til skilt foran. SORRY, men her kan det ikke si at den avsatte plassen er for liten, da det ikke er avsatt noe plass, og vanlig skilt kan montere "hvor som helst" foran... Utfordringen blir å overbevise BT om at det ER en avsatt plass og at den ER FOR LITEN, og på den måten beholde det lille skiltet. (Har noen en amerikansk/japansk skiltmonteringsbrankett med forsenking?)


Jeg er fortsatt i tvil om BT faktiskt har anledning til å omgjøre en godkjenning på bakgrunn av en forskrift med tilbakevirkende kraft... Men det er nå uansett det de gjør, og alle med lite skilt foran blir derfor nå sendt til BT for ny vurdering som må gjøres etter noe strengere retningslinjer og mindre skjønn fra det enkelt BT...
Classic
500 RPM
500 RPM
Posts: 93
Joined: 21 Feb 2005, 01:00
Medlemsnummer: 484
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by Classic »

Et bra og avklarende innlegg, Jan Egil.

Ser ut som det er "Game over" for små skilt på Mx-5 :-( I alle fall i denne omgang..

Skulle gjerne hatt et slik klistremerke-nummerskilt på snuten, slik som en del gamle Jaguar E-type kjører rundt med..
1991 MX-5 Classic red, svensk utgave. (Dressman-Lotus)
1985 Skoda Rapid 130 (Fattigmanns 911)
2006 smart fortwo, svart (Batmobil)
Medlem nr 484
User avatar
Jan_Egil
0 RPM
0 RPM
Posts: 6
Joined: 11 Sep 2003, 02:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by Jan_Egil »

Jeg fikk beholde mitt lille skilt foran (midlertidig) :D

Var inne til kontroll hos BT etter pålegg ifm politikontroll. Der traff jeg faktisk en hyggelig kar. Selv om jeg hadde mistet mitt lille skilt ville jeg sagt han var hyggelig. Forklarte opp og ned på en ryddig måte om reglene for lite skilt foran (han hadde virkelig satt seg inn i regelverket).

Konklusjonen hans var at jeg i utgangspunktet ikke skulle fått lite skilt, men når han først hadde godkjent det (i 2002), så ville ikke han omgjøre dette. Han gjorde samtidig en klar pressisering om at andre kunne vurdere dette anderledes, og at han ikke kunne "forsvare meg" dersom nytt pålegg om å bytte skilt ble fremsatt av andre (politi, BT el).

Men jeg kan jo uansett kose meg en stund til med lite skilt foran, helt til neste kontroll...
Jeg har innstilt meg på at det bare er et tidsspørsmål før det blir stort skilt igjen :cry:

:idea: Vennligst ikke benytt meg som referanse når dere forsøker å beholde deres små skilter
User avatar
Jonaldo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 20 Jan 2005, 01:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Jonaldo »

Jan_Egil wrote:[Men jeg kan jo uansett kose meg en stund til med lite skilt foran, helt til neste kontroll...
Har lite skilt foran jeg også, men pleier ikke å kose så mye med det.
Må jo være som å kline med ei bærte med munnen full av stål :P



Bra gjennomført tråd Jan_Egil. Fint med skikkelige faktaopplysninger
X 94 MX5 1,8
Post Reply