Orlando

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Online

Før sommerturen: Oljetrykksmåler

Post by 2re »

Fikk også hjelp av en god venn til å skifte den dølle oljetrykkmåler som bare viser trykk/ikke trykk, til den gode gamle jeg hvor du faktisk får det reelle trykket aktivt. Kjøpt hos Autolink, og instrumentet fikk jeg reddet ut fra gamlebilen.
These users thanked the author 2re for the post (total 2):
Stalfaobi-one
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Online

Operasjon dynamo *oppdatert*

Post by 2re »

Orlandos dynamo fant det for godt å klikke under sommerturen. Den overladet og kokte batteriet. Det ble derfor å sitte på med andre under resten av turen, og komme seg hjem igjen på nytt batteri men uten lading. Full betaling i bom og full rekkeviddeangst :)

20230809_200828.jpg

Tidspunktet var ekstra velvalgt da det også var rett før 4 uker ferie. Så da går mye av sesongen da. Spesielt når det også viser seg å være krevende å få tak i dynamo til 1.8 NA8. Fikk først tak i en brukt i ukjent tilstand, men den fungerte ikke. Ingen kjente nettbutikker hadde på lager, så det var nummeret før jeg bestilte fra California via eBay. Men så fikk MX5Parts inn og etter en uke var endelig ny på plass. Det kan være verdt å merke seg en detalj jeg lærte meg underveis: Det er forskjell på dynamo til 1.6 og 1.8. Reim og reimhjul på 1.8 er langsgående rillet, mens 1.6 har blankt reimhjul og "trappeknotter" i reima. Litt dumt å ligge under bilen med ny dyrekjøpt dynamo som ikke passer reima...

IMG_20230824_204211_319.jpg

I underkant av dynamo går det en lang bolt med gjenger i ene enden. Advarsel: Denne satt noe grønnjævlig fast. Vet ikke om det er varme og kulde som gjør det, men i hvert fall ikke rust. Denne bilen har nesten blanke skruer overalt. Etter diverse fastnøkler og tendenser til avrunding var det bare å få tak i hjelp og bedre verktøy. Naboen for eksempel, som jobber i bilbergingsfirma :) Det ble gripetang til slutt, og helt ødelagt bolthode. Et tips er å få tak i ny bolt på forhånd. Det hadde ikke jeg, men derimot den tidligere omtalte nabo som fikset rehabilitert bolt: De hadde kappet av gammel mutter og sveiset på umbraco-hode på verksted, så nå har jeg antagelig landets eneste Miata med umbraco-skrue :D Funker som bare det!

Når bolten endelig var løs var det jo en liten gåte hvordan man skulle få lirket den ut. Den stoppet nemlig fort støttebeinet til manifolden. Det må altså demonteres. Heldigvis veldig enkelt med to bolter oppe og en i bunnen.


Det virker å ha gått noen pærer i instrumentpanelet, men det kan fikses senere.
These users thanked the author 2re for the post (total 2):
obi-oneAgility
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Orlando

Post by Stalfa »

Knall at det ordnet seg til slutt.

Så en "vilkårlig" fra f.eks. auto-doc ville ikke ha fungert?
https://www.autodoc.co.no/reservedeler/ ... 6-1-8-na8c
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Online

Re: Orlando

Post by 2re »

Joda. Med riktig festepunkter, reimhjul og A funker det. Det er tross alt bare lading av batteri vi snakker om, og mange produsenter. Det er jo ikke Mazda som har produsert "originalen" heller. Mente jeg hadde vært innom autodoc også.
These users thanked the author 2re for the post:
Stalfa
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Orlando

Post by Miatapowers »

2re wrote: 29 Aug 2023, 20:30 Joda. Med riktig festepunkter, reimhjul og A funker det. Det er tross alt bare lading av batteri vi snakker om, og mange produsenter. Det er jo ikke Mazda som har produsert "originalen" heller. Mente jeg hadde vært innom autodoc også.
Er det ikke mitsubishi så lager de originale ?
Eg har montert noen ifra autodoc på biler så kun skal vare en liten stund og folk ikke vil blø kraftig for å få bilen til å rulle noe til. De billige har faktisk vart en god stund og.
Eg tror du valgte rett dynamo til bilen alikevel. Av erfaring vet eg at du får det du betaler for og.
These users thanked the author Miatapowers for the post:
Stalfa
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Online

Re: Orlando

Post by 2re »

Den originale er fra Mitsubishi ja. Det selskapet er bare digert, og produserer alt du kan tenke deg...
These users thanked the author 2re for the post:
Stalfa
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Post Reply