Knust diff - pris

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Ringte Centralgaragen for å høre om pris på en ny diff nå.. hehe.. de skulle ha den nette sum av 11000kr for en vanlig 1.6 til 91 modell og 17000kr for differensialen til en 1.8 1995! Blodsugere :P
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Er det ingen andre rwd mazdabiler som har samme diff som 1.8 mx5 ?
Jeg vet at B2000 (pickup) og gamle mazda 929 har samme girkasse.
Mulig de har stiv aksel da de har bladfjæring.
Honda S2000 har samme diff men de er vel enda mer sjelden enn MX-5 på høggern :)
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

arildh: lykke til med å sette inn en B2000 kasse :D
har en liggende i deler av den grunn.. får se om jeg bygger den om til mx5 kasse etterhvert..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Noen som vet nøyaktig hvilke deler man trenger for å få det til å virke med 1.8L diff?

Mellomaksling, Stikkakslinger etc?
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Magnus wrote:Noen som vet nøyaktig hvilke deler man trenger for å få det til å virke med 1.8L diff?

Mellomaksling, Stikkakslinger etc?
korrekt. Du trenger kun 1.8l. diffen. Og deretter mellomakslingen og de 2 stikkakslingene. Ikke en eneste skrue eller lignende ekstra.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg anbefaler å bytte simringene(tetningene) på diffhuset i samme slengen. fort gjort. og koster ikke så ille mye. så slipper man å ta ut igjen alt om det lekker. fort gjort å skade de gamle tørre pakningene når stikkaksler osv skal av og på et par ganger..
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Vær forsiktige med diffen, gutta. :S Å bytte til 1.8-diff satte meg tilbake 14 store fine lapper! sju tusen i deler.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Magnus wrote:Vær forsiktige med diffen, gutta. :S Å bytte til 1.8-diff satte meg tilbake 14 store fine lapper! sju tusen i deler.
7000 i deler var ikke aller værst. Hvor fikk du tak på det, og er det åpen eller Torsen?

Jeg tolker det også slik at du betalte 7000 for selve bytte? Du vurderte ikke å gjøre det selv? Det er en forholdsivs enkel operasjonen. Tar lengre tid å montere fjærer og støtdempere på alle 4 hjul, og det finnes mange gode ressurser med fremgangsmåten i detaljer og bilder. F.eks. denne:

http://www.miata.net/hakuna/0012/aindex.htm

Den eneste utfordringen underveis er å løsne den store bolten på på stikkakslingene på hver side, samt å "pelle av" PPF'en.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply