Til alle de med Link ECU og turbo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Til alle de med Link ECU og turbo

Post by arildh »

Hva har dere satt WG BASE til ?
Min kommer ut på 130 kpa (0.3 bar) noe jeg tror er alt for høyt da jeg ikke får stabilt trykk over 0.5 bar.
Må justere litt på staget fra actuatoren.

(Jepp, har sendt mail til FM...)
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

mener å huske at jeg satte min til 0.4 eller 0.5.. tror det var basetrykket med T28bb.. dog får jeg ikke sjekket det just nu, ettersom jeg ikke er i besittelse av bilen lenger .. :( (dritt, med alt dette fine været.. )
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

aldri testet link ladetrykkstyringa jeg. brukt den separate greddy saken..
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

HF-mx5T wrote:aldri testet link ladetrykkstyringa jeg. brukt den separate greddy saken..
Hakket før jeg gjør det samme...
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

hva er egentlig problemet?
på "min" så "vibrerer" det på ladetrykket over 0.5.. tsjtsjtsjtsjtsj.. kjenner også at det vibrerer litt i bilen.. nappet jeg av slangen til wg så den lader alt hva den kan (men at jeg justerer trykket med gassen) så lader den helt stabilt til over 1 bar, ikke en rykning.. (lader sikkert fin mer også, men føler det er på tide å gi seg da... )
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jepp, akkurat samme problem på min. Trykket kommer mer og mer ut av kontroll på over 5K og mer enn 0.5 bar. Man kjenner som sagt at bilen begynner å jokke når trykket svinger over og under boost target.

Jeg fikk tips av FM om at den solenoiden jobbet best med en dutycycle mellom 20 og 80%
Min starter å regulere trykket på over 80% og kommer til slutt helt ut av kontroll på nærmere 95%.
Tenkte derfor å justere staget fra actuatoren slik at solenoiden jobber innenfor 20-80 for å se om det hjelper.
I tillegg virker det som om den går i en slags safemodus hvis svingningene blir for store og nekter å lade mer enn 0.6 bar.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Etter tips fra en på bilforumet har jeg nå satt på en ekstern fjær på actuatoren slik at grunntrykket ligger på 0.6-07 bar.
Det løste problemet med at trykket ikke klarer å holdes stabilt over 0.6.
Gratis var det også. Brukte en strammefjær fra trommelbrems på en 94 mod BMW 316 :mrgreen:
Nå kan boost-solenoiden jobbe med mye lavere dutycycle og boostkurven blir jevn og fin.
Mrsmt, meget Mrsmt
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

ulempen er vel da at du ikke kommer under 0,6 bar om du blir stoppet og må justere ned litt...?
hvordan oppfører den seg nå opp mot 1 bar? testet det?

virker veldig rart denne pulseringen, skal jo ikke være sånn selv med slapp fjær..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Jeg skal sjekke i kveld om hvordan den holder seg på høyere trykk. Har ikke tenkt å kjøre på mer enn 0.8 nå i starten men en liten test på 1 bar skader vel ikke for mye :)

Den fjæra er lett å pelle av om jeg må under 0.6. Slikt regulerer man enkelt med høyrefoten også 8)
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Re: Til alle de med Link ECU og turbo

Post by Magnus »

arildh wrote:Hva har dere satt WG BASE til ?
Min kommer ut på 130 kpa (0.3 bar) noe jeg tror er alt for høyt da jeg ikke får stabilt trykk over 0.5 bar.
Må justere litt på staget fra actuatoren.

(Jepp, har sendt mail til FM...)
Lurer bare på hvordan du får 130kPa til å bli 0.3 bar. 1 bar er jo ganske nøyaktig 100kPa. Pleier man å regne med atmosfærisk trykk når man bruker Pascal og ikke når man bruker bar? :?
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Well, når man snakker om turbotrykk nevner man ofte bare overtrykket. Eks 1.3 bar absolute = atmosfærisk trykk + overtrykk 0.3 bar.
Grunnen til at jeg nevnte 130 kpa er at WG BASE og de andre trykkjusteringene på Link sprutet oppgis i kpa inkludert det atmosfærisk trykket.
User avatar
Magnus
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 306
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Trondheim
Contact:
Status: Offline

Post by Magnus »

Takk :) Var dette jeg lurte på.
2006 BMW Z4 Roadster 2.2l
x 1991 MX-5 "Limited Edition"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Yeeehs. Da fungerer trykkjusteringa i linken.
Dutycycle på solenoiden er aldri over 60%.

Graf fra DLL 3-4 gir WOT med eksosventilen åpen.
Fullt trykk på 3600 rpm.
Det er litt overshot på 3. gir da settingen ble satt opp når eksosventilen var stengt.
Drar som en tulling helt opp til redline 8)

Image

3-4-5 gir WOT med eksosventilen stengt.
Litt boostcreep men ikke noe jeg gidder å gjøre noe med.
Mister en del spool når eksosen må igjennom orginaleksosen :?
Image

Jeg må si det ble en annen bil å kjøre nå :)
Rudskogen here i come!

Tips til Silverboy: Kjøp tilbake gamlebilen din + sleng på ei fjær på WG = Du kommer til å ha en fortreffelig overladet sommer :mrgreen:
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Post by Silverboy »

de vibrasjonene på nederste grafen der ser jo ut som min gamle høres ut.. får prøve med en fjær å se hva som skjer..
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
Post Reply