Hei.
På tampen av fjoråret kjøpte jeg en miata med rådebank.
Har skrudd ut motor og åpnet opp.
Stempel 4 har gjort såpass skade at veiv ikke kan brukes om igjen - og råde var også skadet.
Har fått tak i en dele motor - men denne var såklart short nose, har ikke delt denne enda men regner med at veiv og et stempel kan brukes.
Så over til veien videre - bygge om gammel motor til short nose? Den blir jo plukket ned så da bør det vel være greit å få festet kile/reimhjul på en skikkelig måte? Må i såfall bytte over veiv og oljepumpe + reimhjul
Ville såklart hatt tak i long nose veiv men det viste seg å være vanskelig - prøvd autolink, Andreas fast, og kjøp/salg gruppen på Facebook.
Noen som har noen tips? Har også planer om litt pustehjelp etter hvert om dette har noen betydning
Motorbygging, long nose vs short nose
Moderator: Styremedlemmer
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Motorbygging, long nose vs short nose
Veiva frå ein std 1,6 soch er vel lik?:
For eksempel denne 94-modellen: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/ma ... 509-86383/
For eksempel denne 94-modellen: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/ma ... 509-86383/
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: Motorbygging, long nose vs short nose
Har sendt forespørsel - dette er en liten kjøretur unna så da kan jeg ta med gamle veiva til sammenligning - takk for tipset!GTX-Lars wrote: ↑22 Jan 2020, 13:26 Veiva frå ein std 1,6 soch er vel lik?:
For eksempel denne 94-modellen: https://www.bruktdel.no/nbf/Bildeler/ma ... 509-86383/
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Motorbygging, long nose vs short nose
Så bra! Du må gi rapport etterpå. Kan vera nyttig for mange dette
Eg trur det berre er forskjell I kompresjon på desse bunndelane, men er usikker på om den har underspyling. Komprsjon i NA6 er 10,0:1, mens B6 soch 16v har 9,2:1. Til referanse har 1,6 GTX (turbo) 9,4:1.
Eg trur det berre er forskjell I kompresjon på desse bunndelane, men er usikker på om den har underspyling. Komprsjon i NA6 er 10,0:1, mens B6 soch 16v har 9,2:1. Til referanse har 1,6 GTX (turbo) 9,4:1.
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: Motorbygging, long nose vs short nose
Da fikk jeg endelig tak i veiv fra 323 b6 motor. Kan bekrefte at den er lik.
Den motoren som står i bilen jeg kjøpte har nok blitt åpnet før. Stempler er blant annet ikke laget for underspyling, og feste mellom stempel og råde er ikke likt. Så jeg mistenker at de tidligere har byttet stempler til noen fra 323 motor.
Fikk heldigvis tak i komplette stempler med råde fra autolink. Veiv er inne til polering og lager er bestilt
Den motoren som står i bilen jeg kjøpte har nok blitt åpnet før. Stempler er blant annet ikke laget for underspyling, og feste mellom stempel og råde er ikke likt. Så jeg mistenker at de tidligere har byttet stempler til noen fra 323 motor.
Fikk heldigvis tak i komplette stempler med råde fra autolink. Veiv er inne til polering og lager er bestilt
- These users thanked the author Stianb for the post (total 2):
- Stalfa • Trym N1290
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Motorbygging, long nose vs short nose
Bra det ordna seg med veiv då
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Motorbygging, long nose vs short nose
Stempler til 323 har ikke topp på stemplet som til mx-5, men 99- og utover har lavere topp på stemplene, så kan vera de brukte deler ifra nyere nb..Stianb wrote: ↑11 Feb 2020, 15:22 Da fikk jeg endelig tak i veiv fra 323 b6 motor. Kan bekrefte at den er lik.
Den motoren som står i bilen jeg kjøpte har nok blitt åpnet før. Stempler er blant annet ikke laget for underspyling, og feste mellom stempel og råde er ikke likt. Så jeg mistenker at de tidligere har byttet stempler til noen fra 323 motor.
Fikk heldigvis tak i komplette stempler med råde fra autolink. Veiv er inne til polering og lager er bestilt
Veiv kan brukest ifra alle B6.. Eg ville nå sport opp en nb blokk, ligger komplett motor for salg på facebook, til kun 2500.-
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.