Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Ny turretolje, Ford M2C200 75W-90.
Bytta med det samme ut alle foringene og skivene på girspaken. Plastforingen nederst på girspaken ble erstattet med en i bronse fra 5X Racing.

Gammel og ny turretolje, fint å se at det fortsatt var noe der selv om den ikke var så blank:

Image Image

Før og etter nye foringer og pakninger:

Image Image

Nå vil jeg tro det blir litt mindre oljelukt i cupéen. Det var hull i alle 3 lag av skinn og gummi mellom cupé og turret, men nå er samtlige deler nye. Bilde av midtkonsoll med nytt skinntrekk kommer senere.

Image

Skulle egentlig bytte girolje også, men fillpluggen satt dønn. Prøvde med rustløser og varme, men det eneste jeg fikk til var å runde litt av kantene på pluggen. Tar gjerne i mot tips..

Fikk i hvert fall satt på den blå gummitingen på clutchpedalen slik at knappen på den ikke lenger lager klikkelyd. Nå fungerer muligens cruise control også.
Image
These users thanked the author Anders for the post:
2re
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by MX-Jon »

Anders wrote: 25 Aug 2019, 23:40 Skulle egentlig bytte girolje også, men fillpluggen satt dønn. Prøvde med rustløser og varme, men det eneste jeg fikk til var å runde litt av kantene på pluggen. Tar i mot tips..
For å få bedre tak bør du har et verktøy som er firkantet som får tak helt rundt.
Jeg lagde et verktøy med en pipe "feil vei" så oljepluggen havnet der armen vanligvis sitter og i den andre enden satte jeg en
skjøtemutter https://www.biltema.no/bygg/festeelemen ... 2000018782 som jeg igjen satte en fastnøkkel på.
Da får du skikkelig tak og unngår avrunding.
These users thanked the author MX-Jon for the post (total 3):
ØivindxStalfaAnders
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

MX-Jon wrote: 25 Aug 2019, 23:55 For å få bedre tak bør du har et verktøy som er firkantet som får tak helt rundt.
Jeg lagde et verktøy med en pipe "feil vei" så oljepluggen havnet der armen vanligvis sitter og i den andre enden satte jeg en
skjøtemutter https://www.biltema.no/bygg/festeelemen ... 2000018782 som jeg igjen satte en fastnøkkel på.
Da får du skikkelig tak og unngår avrunding.
Takk for tipset! Skal prøve det når jeg er tilbake i Moss om noen uker.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by MX-Jon »

Hei, husket litt feil med verktøyet. Måtte ta en 3/4 pipe og lime inn noen metallbiter for å få korrekt dimensjon. Du kan låne min hvis du er i Oslo.
CF621F02-A50C-4992-90E8-74CD31819AA5.jpeg
These users thanked the author MX-Jon for the post:
Stalfa
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

MX-Jon wrote: 28 Aug 2019, 12:05 Hei, husket litt feil med verktøyet. Måtte ta en 3/4 pipe og lime inn noen metallbiter for å få korrekt dimensjon. Du kan låne min hvis du er i Oslo.
Aha, lurt. Takk for tilbudet, sender deg PM hvis jeg eller pappa skal på treff i Oslo.
Ellers kan jeg se om jeg får laget et slikt verktøy selv.
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by David »

Anders! Skjerpings! Vi vil ha nytt om "Green Lightning" :)
These users thanked the author David for the post:
Anders
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Ldelijster
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 172
Joined: 06 Aug 2015, 14:52
Medlemsnummer: 1366
Location: Orkanger
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Ldelijster »

Personlig synes jeg at grønn er den fineste fargen på en NA. Ihvertfall når man kombinerer den med en tan interiør :)
Hvilken bil synes du er best å kjøre, nå at du har to flere biler å velge mellom?
These users thanked the author Ldelijster for the post:
Anders
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Noomi wrote: 16 Dec 2019, 20:57 Anders! Skjerpings! Vi vil ha nytt om "Green Lightning" :)
Hyggelig at du vil ha nytt! Det har skjedd lite, har vært travelt opptatt på skolen i høst. Men det har skjedd noen få ting som jeg ikke har skrevet om:

Har montert ny bilstereo, en som er lik den jeg har i NC'en. Den passet fint, men skruene jeg brukte var dessverre noe for store slik at man kan se de på fremsiden. Den sitter i hvert fall godt. Veldig kjekt å kunne spille musikk fra Spotify uten å ta telefonen opp av lomma.
Nye brytere til lyktene og varselblinken er også på plass.

Image

Har også fått prøvemontert nye hjul. Det blir nok vesentlig penere når bilen kommer nærmere bakken.
Felgene er 15x7" og fikk baderomsvekta opp på 5,9kg.

Image

Image

De nye delene fra GuardianDesigns har også kommet, men kun rattet og girspaken er montert, har ikke bilde av det.

Image

Image

Instrumentdekselet skal jeg forsterke med epoxy før det monteres slik at det ikke knekker når det eventuelt blir tatt av igjen slik det originale gjorde.

Har også byttet motorolje og diffolje. Har fått meg en pipe som skal passe perfekt på pluggen til girkassa men ikke fått prøvd den ennå.
Ldelijster wrote: 21 Dec 2019, 20:26 Personlig synes jeg at grønn er den fineste fargen på en NA. Ihvertfall når man kombinerer den med en tan interiør :)
Hvilken bil synes du er best å kjøre, nå at du har to flere biler å velge mellom?
Ikke vel! Er veldig fornøyd med fargekombinasjonen.
Har kjørt denne veldig lite så langt, så det er vanskelig å si så mye om. Har ikke gjort noe med understellet ennå eller prøvd den med gode dekk heller, men jeg synes den virker utrolig lett og svingvillig. Liker girkassa også, den kjennes helt perfekt ut. Det er enkelt å forstå hvorfor MX-5 har hatt så stor suksess når en kjører den, den er virkelig artig selv om den foreløpig er omtrent helt standard.

Men det er også fantastisk moro å sette seg tilbake i NC'en etterpå og kjenne på forskjellene. Det gir et litt annet perspektiv, jeg føler nesten at jeg ikke har kjørt bilen før og får en ordentlig wow-opplevelse av hvordan alt kjennes og hvor bra den sitter på veien. Litt merkelig hvordan jeg kan få den følelsen når har kjørt bilen nesten daglig i 6 år, men det er veldig morsomt. Kanskje man kan si det sånn at NC'en er best å kjøre men NA'en er mest morsom ved spesielle anledninger.
These users thanked the author Anders for the post (total 2):
LegendaryHauk
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Hauk »

Mønsteret på dekka ligner på R888R. Ble det det?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by David »

Morro! Hva er merke og modell på stereoen? Har selv ennå ikke byttet til 2-DIN i NCen min.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
Thomas Ericsson
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 113
Joined: 29 Jan 2013, 16:04
Location: Halmstad, Sweden
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Thomas Ericsson »

Snyggt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
These users thanked the author Thomas Ericsson for the post:
Anders
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Har oppdatert forrige post med svar til Ldelijster.
Hauk wrote: 31 Dec 2019, 01:38 Mønsteret på dekka ligner på R888R. Ble det det?
Det ble det! Skjønte det sånn at du ikke ville ha de dekka igjen selv, men jeg måtte prøve..
Noomi wrote: 02 Jan 2020, 10:42 Morro! Hva er merke og modell på stereoen? Har selv ennå ikke byttet til 2-DIN i NCen min.
Parrot Asteroid Smart. Den kom i 2012 så det finnes sikkert noe bedre nå om du skal kjøpe nytt. Jeg kjøpte begge mine brukt, denne fikk jeg til en veldig fin pris. Synes de fungerer veldig enkelt og greit, og i NC'en får jeg musikk til å spille fra telefonen bare ved et par knappetrykk på rattet :) Stort enklere enn det blir det ikke. Lyden er helt super også.

Det får meg til å tenke på lyden i NA'en.. Den er også fin, men bare når høyttalerne i nakkestøttene kuttes ut. De høres helt ødelagte ut. Fikk ikke til å åpne opp og se på de, men det må jeg får gjort om jeg vil ha noe lyd derfra også.

Thomas Ericsson wrote: 02 Jan 2020, 21:17 Snyggt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Takk, Thomas!
User avatar
Ldelijster
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 172
Joined: 06 Aug 2015, 14:52
Medlemsnummer: 1366
Location: Orkanger
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Ldelijster »

Takk for svaret :)
These users thanked the author Ldelijster for the post:
Anders
* 2017 Mazda MX-5 1.5 RF
* 1998 Mazda MX-5 1.6 (Solgt)
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Anders »

Nå er det ikke lenge før jeg setter skilter på den og endelig begynner å bruke den litt. Må bare få på plass en skiltholder foran som ikke er midt i grillen, montere et par ting i interiøret og sette inn et nytt batteri. Senking får vente.

Image

Image
These users thanked the author Anders for the post (total 2):
LegendaryStalfa
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Anders’ 1991 Miata BRG Special Edition

Post by Trym N1290 »

:) Tøft, fin farge kombo
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Post Reply