Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by MalaRF »

Hei

Min snart 2 år gamle RF i Machine Grey hadde fått seg et par steinsprutskader i front.
Har hatt bilen inne for en keramisk lakkbehandling (Ditech Ceramic Ultra) og hentet bilen i dag.
Da den var ny fikk den en standard Ditech behandling.
Har kjøpt inn en liten flaske med "utbedringslakk" fra mazdaforhandleren i korrekt farge ("Machine Grey") og denne har firmaet brukt.
Firmaet som utførte behandlingen skulle også fjerne noen små "hårstriper" på sidene av bilene - dette har de gjort utmerket, og lakkbehandlingen bortsett fra arbeidet med utbedringslakken ser fint ut.
Firmaet brukes av flere bilforhandlere i nærområdet for nybilbehandling - Frydenbø (Volvo), Møller Bil (Audi, VW), Sande Auto (Mazda) osv, og det var også dette firmaet som foretok nybilbehandlingen før jeg fikk utlevert bilen fra forhandler for snart to år siden. Så jeg stoler i utgangspunktet på at dette firmaet burde kunne sine saker, men kanskje de ikke er spesialister på å utbedre lakkskader?

Jeg er ikke imponert over utbedringen av steinsprutskaden i front på panseret.
Føler at jeg kunne gjort en minst like bra jobb selv, men jeg har aldri gjort noe slikt tidligere - og trodde det skulle bli tilnærmet usynlig når proffer gjør jobben.
Er dette normalt håndtverk - eller burde jeg reklamere på denne jobben?

Det er lettere å se "skaden" nå enn da det var en steinsprutskade, da var det lite hvitt felt på størrelse med et par knappenålshoder med kanskje noen millimeters randskade rundt det hvite feltet.
Antar at den eneste fordelen nå er at det ikke vil ruste i det punktet, men det ser ikke pent ut :(

Se vedlagte bilder:
Nærbilde av lakkutbedringen
Nærbilde av lakkutbedringen
Rød ring rundt lakkutbedringen
Rød ring rundt lakkutbedringen
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by Anders »

MalaRF wrote: 16 May 2019, 14:11 Antar at den eneste fordelen nå er at det ikke vil ruste i det punktet ...
Er det dårlig gjort å påpeke at panseret er aluminium?
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by MalaRF »

Anders wrote: 16 May 2019, 15:09 Er det dårlig gjort å påpeke at panseret er aluminium?
Dermed er «lakkutbedringen» tilnærmet bortkastet :shock:
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by MX-Jon »

Meningen var vel at det skulle sett pent ut og da hadde det jo ikke vært bortkastet
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by MalaRF »

MX-Jon wrote: 16 May 2019, 22:40 Meningen var vel at det skulle sett pent ut og da hadde det jo ikke vært bortkastet
Ja - det var liksom planen/ønsket. Spørsmålet er om det er normalt med et slikt resultatet etter en «lakkutbedring». Og om jeg burde klage på jobben som er gjort eller ei
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
miatajon
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 252
Joined: 11 Jan 2006, 01:00
Medlemsnummer: 833
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by miatajon »

Hei.
Regner med det er Autokarosseri i Åsane du har brukt?
Jeg har dessverre også dårlige erfaring med de, og kommer ikke til å levere bilen min der igjen.

Jeg har hatt bruksbilen min (Nissan X-Trail) inne til lakkering der 2 ganger, og har blitt skuffet over resultatet begge gangene. Bommet totalt på fargen en gang etter en skade, og og tok en rustgarantijobb en annen gang der det ser ut som at Stevie Wonder har hatt arbeidsuke. Dårlige maskeringer, fargebom og lakkstøv inni hele bilen.
Klagde begge gangene men fikk beskjed om at sånn var det bare med den fargen. Siden jeg ikke betalte noe gjorde jeg ikke noe mer med det, men angrer litt på det da jeg irriterer meg over det hver gang jeg ser bilen.

Når det gjelder arbeidet på bilen din hadde jeg i alle fall ikke godtatt å måtte betale for den jobben de har gjort. De skal kunne bruke en lakksprøyte med tynn nål og legge i lakk i såret, slipe/kutte vekk overflødig lakk og polere det gjevnt etterpå.
Det der er ikke fagarbeid, og det arbeidet de har gjort hadde du klart minst like bra selv!
-97 MX-5 1.8 "Balder"
(X) -90 Miata 1.6 JRM45 "Mia"

-16 Nissan X-Trail 4x4
-16 Kia Soul EV
-17 Connect
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by Stalfa »

miatajon wrote: 18 May 2019, 12:54 Det der er ikke fagarbeid, og det arbeidet de har gjort hadde du klart minst like bra selv!
Det tenkte jeg også når jeg leste OP.

Krever det ikke noen godkjenning for å drive lakkverksted, slik at man kan klage det inn til en fag-instans?
Eller er det nok at du har tatt i en fargestift?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by Miatapowers »

Dette var ikke eg imponert over,, har sett hva vår lokal bilpleiemann klarer, og da skal det godt gjørest å finne ut hvor steinspruten var/er..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Lakkutbedring - dårlig arbeid?

Post by MalaRF »

miatajon wrote: 18 May 2019, 12:54 Hei.
Regner med det er Autokarosseri i Åsane du har brukt?

Når det gjelder arbeidet på bilen din hadde jeg i alle fall ikke godtatt å måtte betale for den jobben de har gjort. De skal kunne bruke en lakksprøyte med tynn nål og legge i lakk i såret, slipe/kutte vekk overflødig lakk og polere det gjevnt etterpå.
Det der er ikke fagarbeid, og det arbeidet de har gjort hadde du klart minst like bra selv!
Det er XXXX Bilpleie i Åsane som er brukt. Og som navnet tilsier er de nok ikke et lakkeringsverksted.
"Det ble dessverre slik, det var det beste vi fikk til"
Jeg ikke har betalt noe ekstra for "lakkutbedringen", og dermed er det ikke noe arbeid jeg kan "reklamere på".
Jeg brukte to minutter på å google meg til hvordan dette kunne vært gjort skikkelig.
ref https://bilpleie.tv/videoer/fjerner-mer ... ut-lakken/

Neste gang en steinsprutskade skal fikses kommer jeg til å forsikre meg om at de som skal gjøre det vet hva de holder på med - eller prøve selv.Hvis det ikke koster allverden å få "fikset fiksingen" får jeg få det fikset. Ellers er det bare å vente på nye steinsprutskader og fikse det da.

Moralen får bli:
Bruk forskjellige verksteder/bilspa til det de KAN og ikke noe annet - eller gjør det selv.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Post Reply