ECU
Moderator: Styremedlemmer
ECU
Jeg har ikke fulgt mye med på forumet det siste året, men har en 95 mod stående i en garasje. Har lest litt i magasinet Total MX-5 om ECU.
Det anbefales upgrade til f.eks ME 221, og fjerne luftmassemåleren. Har noen erfaring med dette.
Gleder meg børste støv av den gamle bilen.
Det anbefales upgrade til f.eks ME 221, og fjerne luftmassemåleren. Har noen erfaring med dette.
Gleder meg børste støv av den gamle bilen.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ECU
Megasquirt er å få kjøpt hos forhandlere i Norge.
ME221 må du nok kjøpe fra England.
Kreves en god del kunnskap for å få tunet inn ny ECU. Det kan læres.
Hva er dine mål med bilen?
Hadde det vært like greit og gått for tvangsmating først som sist, også valgt ECU utifra hvilket kit/løsning du valgte?
ME221 må du nok kjøpe fra England.
Kreves en god del kunnskap for å få tunet inn ny ECU. Det kan læres.
Hva er dine mål med bilen?
Hadde det vært like greit og gått for tvangsmating først som sist, også valgt ECU utifra hvilket kit/løsning du valgte?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Re: ECU
Kunne tenke meg å gjøre bilen litt mer gøy. ME221 er forhåndsprogrammert og bare å plugge rett på. Med et nytt filterkit tenkte jeg at bilen blir litt bedre og litt grommere lyd. Ønsker bare små endringer, og optimal drift på motor.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ECU
Medfølgende programvare fra ECU leverandører er en grov-map for at du lettere skal kunne komme i gang å få tunet motoren din.
Jeg anbefaler du kalkulerer inn kostnaden med en skikkelig tuning hos noen som kan det.
Jeg anbefaler du kalkulerer inn kostnaden med en skikkelig tuning hos noen som kan det.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ECU
Ja.
flere hare brukt
https://www.facebook.com/SH-Tuning-Norw ... 878873924/
eller
https://www.facebook.com/racelab.no/
Ligger henholdsvis i Drammen og 'Østføll'
Du må gjerne forhandle frem en klubbrabbatt når du først er der.
flere hare brukt
https://www.facebook.com/SH-Tuning-Norw ... 878873924/
eller
https://www.facebook.com/racelab.no/
Ligger henholdsvis i Drammen og 'Østføll'
Du må gjerne forhandle frem en klubbrabbatt når du først er der.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: ECU
Hvis du skal oppgradere en 90 hk 96 modell (som jeg også har), vil du ikke da måtte reprogrammere mappingen i forhold til at åpningstidene på kamakslingene er annerledes og "snillere" på denne motoren, alternativt vil du vel ikke få ut helt effekten på toppen hvis du ikke samtidig bytter kammer ?
Flytter du bare turtallssperra oppover i ECUen, så vil vel de originale 90 hk kammene ikke være helt optimale i toppen av turtallsregisteret ?
((men mener på den annen side å ha lest et sted at disse kammene er bedre egnet for pustehjelp av kompressortypen, siden 90 hk kammene er optimalisert for mer dreiemoment på lavere turtall.... (?)))
Eller tenker jeg feil (sikkert andre som vet....)
Flytter du bare turtallssperra oppover i ECUen, så vil vel de originale 90 hk kammene ikke være helt optimale i toppen av turtallsregisteret ?
((men mener på den annen side å ha lest et sted at disse kammene er bedre egnet for pustehjelp av kompressortypen, siden 90 hk kammene er optimalisert for mer dreiemoment på lavere turtall.... (?)))
Eller tenker jeg feil (sikkert andre som vet....)
- torbra
- 2000 RPM
- Posts: 205
- Joined: 03 Feb 2014, 17:23
- Medlemsnummer: 1122
- Location: Valdres
- Status: Offline
Re: ECU
Forskjellen på ME221 for NA-modellene opp til -95 og de etter er at det er forskjellig kabling inn på koblingsplintene til den originale ECU. Kortet (ME221) er det samme, men da med forskjellige innganger.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
-
- 6500 RPM
- Posts: 744
- Joined: 05 Jan 2011, 20:31
- Medlemsnummer: 982
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: ECU
ECU'en eg har er til 01-05 modell (1,8 VVT). Eg veit ikkje om denne passer din. Pris ny er 10100,- inn til Norge. Så berre gi eit bud om du er interessert så skal eg leite den fram
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Re: ECU
Tror jeg evt skal gå for en ecu som tilpasset bilen. Dvs kople rett på med de 3 orginale kontaktene. Ellers har jeg tatt frem bilen nå, og har blitt litt opptatt med rust på kanalene. Får fikse det først.