Helårsklubben

Forum for Østlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Helårsklubben

Post by Bocken »

Jeg henger meg på alle ønsker om god jul og godt nytt år, og vil samtidig minne om Helårsklubbens årlige sesongåpning 1. januar. For nye medlemmer som ikke vet hva det er snakk om, har jeg kopiert invitasjonen fra 2013, men som det står, det er ikke mye forandring fra år til år.

Jeg kan også fortelle at Morten M, som har skrevet det nedenforstående, er mannen som for 39 år siden inngikk et veddemål på nyttårsaften om at han dagen etter skulle kjøre åpen bil, det var en MG A, opp til Frognerseteren. Det veddemålet vant han, og det var starten på en nå 39 år gammel tradisjon.

Her følger Mortens invitasjon for 2013:



Her er det sannelig ikke nødvendig å forandre mye på fjorårets tekst:

"Ladies and Gents!

God Jul - og vi møter våren 1. januar 2013.....:

For 34. året på rad samles alle entusiaster som nyter å kjøre åpent hele året for å markére at (helårs-)sommeren er kommet. Vi samles på Universitetsplassen i Oslo utpå formiddagen - de fleste kommer susende rundt kl 12 (bortsett fra diverse sub-kulturutvekster, som arrangerer haveparties etc på formiddagen. Norsk Primus Union pleier også å være tidlig på plass, med tilberedning av varm frokost fra sidevognen). Kl 1300 avsies noen særdeles velvalgte ord av undertegnede, før noen enkle oppgaver deles ut for løsing på kjøreturen til Frognerseteren.

Siden det er første sommerdag, åpnes uteserveringen på terrassen utenfor restauranten og på menyen står iskrem. Førstegangs deltagere kan nyte den med Pysesaus (varm sjokoladesaus). Oppgaver samles inn og bedømmes raskt og efter premieutdeling fra et vanligvis velfylt premiebord, setter alle kursen hjem for å fortsette vårpussen.

Arrangementet er gratis (de som ønsker det, kjøper iskrem) og åpent for alle åpne kjøretøy. Det pleier være med mange sportsbiler, "grønne" kjøretøy, veteranbiler, nye biler, motorsykler og mopeder - alt mulig, så lenge de er åpne. Vi har hatt med alt fra tråsykkel, til rickshaw, amfibiekjøretøy og Gråtass, så her overrasker ikke lenger type redskap.... Dessverre er de fleste åpne fly som regel pakket bort for sesongen, så det gjenstår å få besøk av et slikt.....

Noen har dukket opp med både cabriolet oppslått, varmeapparat påslått, biler med soltak og biler med T-tak; men det har de som regel raskt forstått ikke er helt "comme il faut".....

Hele arrangementet er å regne som et uformelt treff for likesinnede og fra en _svært_ liten start (1 deltager) har det vokst litt og vi pleier å se 60-80 kjøretøy.

Det er alltid ledige seter, så dersom du ikke innehar egnet kjøretøy, så er det bare å kle seg godt og stille opp - plass til deg og dine skal vi nok ordne!

Velkommen og med ønsker om snarlig god sommer,

Morten M"

Med det er vel det meste sagt?!?

MM


Det samme sier jeg
Bocken
Last edited by Bocken on 01 Jan 2018, 16:12, edited 1 time in total.
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Re: Helårsklubben

Post by Bocken »

Heiårsklubben har 40-års jubileum 1. januar 2019. Jeg kommer, skiftet til vinterdekk i dag.

For de som ikke kjenner Helårsklubben, les tidligere omtaler.

Bocken
Bocken wrote: 26 Dec 2017, 01:59 Jeg henger meg på alle ønsker om god jul og godt nytt år, og vil samtidig minne om Helårsklubbens årlige sesongåpning 1. januar. For nye medlemmer som ikke vet hva det er snakk om, har jeg kopiert invitasjonen fra 2013, men som det står, det er ikke mye forandring fra år til år.

Jeg kan også fortelle at Morten M, som har skrevet det nedenforstående, er mannen som for 39 år siden inngikk et veddemål på nyttårsaften om at han dagen etter skulle kjøre åpen bil, det var en MG A, opp til Frognerseteren. Det veddemålet vant han, og det var starten på en nå 39 år gammel tradisjon.

Her følger Mortens invitasjon for 2013:



Her er det sannelig ikke nødvendig å forandre mye på fjorårets tekst:

"Ladies and Gents!

God Jul - og vi møter våren 1. januar 2013.....:

For 34. året på rad samles alle entusiaster som nyter å kjøre åpent hele året for å markére at (helårs-)sommeren er kommet. Vi samles på Universitetsplassen i Oslo utpå formiddagen - de fleste kommer susende rundt kl 12 (bortsett fra diverse sub-kulturutvekster, som arrangerer haveparties etc på formiddagen. Norsk Primus Union pleier også å være tidlig på plass, med tilberedning av varm frokost fra sidevognen). Kl 1300 avsies noen særdeles velvalgte ord av undertegnede, før noen enkle oppgaver deles ut for løsing på kjøreturen til Frognerseteren.

Siden det er første sommerdag, åpnes uteserveringen på terrassen utenfor restauranten og på menyen står iskrem. Førstegangs deltagere kan nyte den med Pysesaus (varm sjokoladesaus). Oppgaver samles inn og bedømmes raskt og efter premieutdeling fra et vanligvis velfylt premiebord, setter alle kursen hjem for å fortsette vårpussen.

Arrangementet er gratis (de som ønsker det, kjøper iskrem) og åpent for alle åpne kjøretøy. Det pleier være med mange sportsbiler, "grønne" kjøretøy, veteranbiler, nye biler, motorsykler og mopeder - alt mulig, så lenge de er åpne. Vi har hatt med alt fra tråsykkel, til rickshaw, amfibiekjøretøy og Gråtass, så her overrasker ikke lenger type redskap.... Dessverre er de fleste åpne fly som regel pakket bort for sesongen, så det gjenstår å få besøk av et slikt.....

Noen har dukket opp med både cabriolet oppslått, varmeapparat påslått, biler med soltak og biler med T-tak; men det har de som regel raskt forstått ikke er helt "comme il faut".....

Hele arrangementet er å regne som et uformelt treff for likesinnede og fra en _svært_ liten start (1 deltager) har det vokst litt og vi pleier å se 60-80 kjøretøy.

Det er alltid ledige seter, så dersom du ikke innehar egnet kjøretøy, så er det bare å kle seg godt og stille opp - plass til deg og dine skal vi nok ordne!

Velkommen og med ønsker om snarlig god sommer,

Morten M"

Med det er vel det meste sagt?!?

MM


Det samme sier jeg
Bocken
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Helårsklubben

Post by obi-one »

Jeg kom halvveis fra Nesodden, men da lyste batterilampa fast, med andre ord gåen generator.
Så da ble det retur og lading av batteri.

Arrangementet blir vel vurdert avlyst (som vanlig) på grunn av altfor varmt vær.....og så tar man en ørliten tur uansett.

Have fun!
User avatar
Bocken
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 213
Joined: 27 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 2
Status: Offline

Re: Helårsklubben

Post by Bocken »

Forslag om å avlyse pga været ble som vanlig nedstemt til tross for opp til 7 plussgrader på Frognerseteren. Et forslag om å avvikle hele Helårsklubben siden det virker som at klimaendringene gjør det umulig å forvente skikkelige kuldegrader i årene fremover, ble også forkastet. Til gjengjeld var det sol og fri sikt ut hele indre Oslofjorden. Oppmøtet bar preg av langhelg, færre oppmøtte enn vanlig, også blant MX-5 medlemmene. Kun en NB og undertegnede i ND. Men alt i alt, en verdig åpning av sommersesongen.

Bocken
Post Reply