Surr med kjøleanlegg
Moderator: Styremedlemmer
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Surr med kjøleanlegg
Lurer litt på hva jeg skal gjøre med kjøleanlegget i min NA6.
De siste turene jeg hadde med den innebærte at det ble en svidd lukt når jeg kjørte den litt hardt. Virket også som ekspansjonstanken tømte seg etter den hadde stått en stund men at radiator forble full. Andre ganger forble det greit nivå også i ekspansjonstanken ganske lenge. Tok også trykktest (med sånn 1000kr-kit og radiatorlokk) men fant ingen åpenlyse lekkasjer, hverken med normalt trykk eller med dobbelt trykk. Tempmåleren virket smålig tullete da den gikk bittelitt over og under toppunkt med viseren, men holdt seg alltid stabilt rett rundt toppen. Dette kan nok være gåen termostat, men forklarer likevel ikke den svidde lukten.
På siste turen før vinterlagring kjørte jeg den varm også litt hardt for å teste litt. Samme symptomer som sist; brent lukt uten noen andre kjente symptomer. Helt til slutten av turen når jeg skulle parkere, så kom det litt damp opp fra innsiden av frontruten, nede på venstre side. Skrudde raskt av bilen og denne gangen fant jeg en liten lekkasje (så det ut som). Hadde rent littegranne vann ned fra ene slangen som går inn i torpedoveggen. Dette er kanskje overstramte slanger som har bøyd varmeapparat-rørene har jeg hørt her inne? Men kan dette foråsake svidd lukt eller er det noe annet? Har en dårlig slavesylinder til clutchen men det vil vel ikke foråsake noe lukt. Denne skal uansett byttes rett etter vinterlagring.
Virker også som om kjølevæsken er gammel er dårlig da den har litt merkelig farge. Så om jeg bytter kjølevæske, alle slanger og termostat burde vi vel nærme oss? Vannpumpe også kanskje? Andre ting dere kan tro lager sånn lukt eller kan det være noe av de tingene jeg allerede planlegger å bytte?
De siste turene jeg hadde med den innebærte at det ble en svidd lukt når jeg kjørte den litt hardt. Virket også som ekspansjonstanken tømte seg etter den hadde stått en stund men at radiator forble full. Andre ganger forble det greit nivå også i ekspansjonstanken ganske lenge. Tok også trykktest (med sånn 1000kr-kit og radiatorlokk) men fant ingen åpenlyse lekkasjer, hverken med normalt trykk eller med dobbelt trykk. Tempmåleren virket smålig tullete da den gikk bittelitt over og under toppunkt med viseren, men holdt seg alltid stabilt rett rundt toppen. Dette kan nok være gåen termostat, men forklarer likevel ikke den svidde lukten.
På siste turen før vinterlagring kjørte jeg den varm også litt hardt for å teste litt. Samme symptomer som sist; brent lukt uten noen andre kjente symptomer. Helt til slutten av turen når jeg skulle parkere, så kom det litt damp opp fra innsiden av frontruten, nede på venstre side. Skrudde raskt av bilen og denne gangen fant jeg en liten lekkasje (så det ut som). Hadde rent littegranne vann ned fra ene slangen som går inn i torpedoveggen. Dette er kanskje overstramte slanger som har bøyd varmeapparat-rørene har jeg hørt her inne? Men kan dette foråsake svidd lukt eller er det noe annet? Har en dårlig slavesylinder til clutchen men det vil vel ikke foråsake noe lukt. Denne skal uansett byttes rett etter vinterlagring.
Virker også som om kjølevæsken er gammel er dårlig da den har litt merkelig farge. Så om jeg bytter kjølevæske, alle slanger og termostat burde vi vel nærme oss? Vannpumpe også kanskje? Andre ting dere kan tro lager sånn lukt eller kan det være noe av de tingene jeg allerede planlegger å bytte?
-
- 7200 RPM
- Posts: 1122
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Hvor lenge er "en stund" og "ganske lenge"? Mens motoren avkjøles er det naturlig at nivået i ekspansjonstanken reduseres men etter at kjølesystemet har blitt kaldt burde nivået holde seg konstant.Gabzh wrote:Virket også som ekspansjonstanken tømte seg etter den hadde stått en stund men at radiator forble full. Andre ganger forble det greit nivå også i ekspansjonstanken ganske lenge.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
-
- 7200 RPM
- Posts: 3060
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Hva har du gjort siden sist du nevnte dette?
Basert på synsing og mangelfull kunnskap.......
Sjekk om du har olje i kjølevæsken, eller kjølevæske i oljen?
(Burde vel kanskje feile trykktesten om så var tilfelle.)
Dersom ingen lekkasje, ville jeg startet her => https://www.youtube.com/watch?v=nrYd5-7nBhg ?
Gjerne gjør som fyren og sett fra deg et glass for hver runde.
Basert på synsing og mangelfull kunnskap.......
Sjekk om du har olje i kjølevæsken, eller kjølevæske i oljen?
(Burde vel kanskje feile trykktesten om så var tilfelle.)
Dersom ingen lekkasje, ville jeg startet her => https://www.youtube.com/watch?v=nrYd5-7nBhg ?
Gjerne gjør som fyren og sett fra deg et glass for hver runde.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Har dessverre ikke målt tid og slikt nøyaktig, er egentlig bare noe jeg la merke til fra ene gangen jeg kjørte til neste. En dag i mellom den ene gangen hvertfall. Skal måle igjen når jeg henter den tilbake om nivået har sunket igjen. Kan jo kanskje være et lite sprekk eller hull i ekspansjonstanken som jeg ikke har lagt merke til også.MX-Jon wrote: Hvor lenge er "en stund" og "ganske lenge"? Mens motoren avkjøles er det naturlig at nivået i ekspansjonstanken reduseres men etter at kjølesystemet har blitt kaldt burde nivået holde seg konstant.
Den står på vinterlagring så har ikke gjort noe med den siden sist.Stalfa wrote:Hva har du gjort siden sist du nevnte dette?
Basert på synsing og mangelfull kunnskap.......
Sjekk om du har olje i kjølevæsken, eller kjølevæske i oljen?
(Burde vel kanskje feile trykktesten om så var tilfelle.)
Ingen olje i vann eller vann i olje. Tror jeg skal begynne med slanger, kjøleanlegg-flush og termostat, ja Det skal man jo gjøre relativt regelmessig uansett, og jeg vet ikke hvordan servicehistorikken er på denne etter at forrige eier byttet motor.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Men hva med dette at det kom damp opp fra innsiden av frontrute nede til venstre? Lekkasje i varmeapparat? Var liksom ikke fra luftslusen heller, var bare opp bak dashbordet.
-
- 2000 RPM
- Posts: 251
- Joined: 30 Aug 2014, 16:37
- Medlemsnummer: 1271
- Location: Stavanger
- Status: Offline
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
De som stikker ut fra torpedoveggen tenker du på? Eller må jeg grave dypere?
-
- 2000 RPM
- Posts: 251
- Joined: 30 Aug 2014, 16:37
- Medlemsnummer: 1271
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Di som stikker ut er jo bare 1/10 del av lengden av heater core røra, så eg mener heile skiten bakom dashbordet. skal være en slangebit og bak der hvis eg ikkje husker feil.
-
- 7200 RPM
- Posts: 1122
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Du kan jo prøve å koble fra varmeapparatet og skjøte inn en ny slangebit mellom de to slangene slik at det ikke går noe vann gjennom varmeapparatet. Hvis det gjør at det ikke lenger forsvinner vann og ikke kommer ut damp har du jo funnet problemet. Evt kan du jo inspisere heatercore'n og se om du ser noe fukt/lekkasje. Her får du noen hint om hvordan du kommer til og evt bytter den hvis det blir nødvendig: https://www.youtube.com/watch?v=bFDkCjR1JqM
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Hmm, okei. Skal teste når jeg henter bilen igjen. Prosedyren så ikke alt for ille ut, men sliter med å finne en heater core til grei pris. Han i videoen fikk visstnok hele det varmeapparat-opplegget for 40 dollar, men hos MX5-parts koster bare selve coren uten slanger 315GBP..
-
- 7200 RPM
- Posts: 1122
- Joined: 03 Jan 2013, 22:24
- Medlemsnummer: 1062
- Location: Oslo - Sentrum
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Du kan jo først inspisere/feilsøke for å se om feilen ligger der. Isåfall får du sikkert tak i en brukt her hjemme i ok tilstand.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Surr med kjøleanlegg
Jepp, det er nok planen. Men slik som i videoen virker det som det er lurt å få tak i en fra NB. Men burde vel være greit å få tak i det også. Takk for tips!