Prosjekt NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

I mens jeg venter på MX5 deler får jeg se om jeg får gang på dette låvefunnet.
Attachments
IMG_8833.JPG
IMG_8832.JPG
IMG_8831.JPG
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Litt syssel mens jeg venter på deler.
Nye RX8 dyser er installert og fått blinklys på yttersiden og kjørelys i US blinklysene.
Samt startet en syk shine jobb på plenum
Attachments
68BF2215-1277-400B-A0F2-4106C519DDEA.jpeg
EFB5114D-6FC9-4379-B20E-AF57DBEC9D75.jpeg
A9926B47-BA0D-4F43-989A-51722BB47845.jpeg
8B5FA1B1-C800-4F84-9C10-C7DBFD10B041.jpeg
Last edited by Eivind Berg-Johansen on 15 Oct 2017, 14:06, edited 1 time in total.
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Fant denne artikkelen i et blad.
Noen som kjenner seg igjen.
Attachments
7409546E-6F0D-4556-8579-F3A2F0E59DE2.jpeg
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Var i Italia for noen uker siden.
Der var det en portrett male.
Jeg spurte om han kunne male MX5’n isteden for meg.
Attachments
ED20CF1B-CBCB-46A4-B730-798B228D115F.png
192F1215-0277-4D89-8B4A-F2DC85D1C1AF.jpeg
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Da var dyno jobben ferdig.
Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.
Attachments
A001DC44-8B49-4BAC-B3C0-F0F0EF1FDBE2.jpeg
1F0A3D8A-B5C1-431D-AEE0-F9DB3EE1B185.jpeg
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Nybonet plenum montert.
Var like stor jobb å demontere/montere plenum
som selve bone jobben.
Attachments
32B96B94-B1BD-46F6-ABC5-E710CBF21E2E.jpeg
DB7800C4-901C-4AD6-8AA6-8459EF7C0D84.jpeg
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Trym N1290 »

Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden :) står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve? :D
Oem eksosmanifold montert?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Trym N1290 wrote:Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden :) står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve? :D
Oem eksosmanifold montert?

Takker...Har planer om å polere resten i vinter.
Har ikke montert OEM eksosmanifold, sliter med å velge type.
Billig Ebay kan være katta i sekken, andre kan bli vel dyre.
Har ikke varmeskjold. Har planer om å lage/kjøpe.
Da blir rustfri manifold gjemt.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Stalfa »

Eivind Berg-Johansen wrote: Fra 90 hk til 185 hk i motor.
160 hk på nava med 98 okt bensin.
Hadde 0.85 bar på pressa.
Dette rører nok bra på seg.

Jeg stusser litt over grafen din. Den lange flate toppen på dreiemomentkurven før den faller brått mot slutten.
Slik jeg har skjønt det skal dreiemomentkurven stige sakte helt inn i himmelen.....
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by MX-Jon »

Stalfa wrote: Jeg stusser litt over grafen din. Den lange flate toppen på dreiemomentkurven før den faller brått mot slutten.
Slik jeg har skjønt det skal dreiemomentkurven stige sakte helt inn i himmelen.....
Det er vel normalt at momentkurven avtar mot slutten for de fleste motorer pga mindre effektivitet/ikke like optimale forhold ved de høyeste turtallene (men effektkurven øker normalt hele veien forutsatt at momentkurven ikke dropper for mye ned på slutten siden effekt er moment ganger turtall ).
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Trym N1290 »

helt vanlig.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Trym N1290 »

Eivind Berg-Johansen wrote:
Trym N1290 wrote:Ser ryddig og pent ut.
Ligger litt tid bak den polerte manifolden :) står igjen å polere gasspjeld, isc og airvalve? :D
Oem eksosmanifold montert?

Takker...Har planer om å polere resten i vinter.
Har ikke montert OEM eksosmanifold, sliter med å velge type.
Billig Ebay kan være katta i sekken, andre kan bli vel dyre.
Har ikke varmeskjold. Har planer om å lage/kjøpe.
Da blir rustfri manifold gjemt.

Ser ut som du har oem manifold montert på bildet?

Dropp billig Ebay med mindre du har lyst til å tilpasse her og der.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Stalfa »

MX-Jon wrote: Det er vel normalt at momentkurven avtar mot slutten for de fleste motorer pga mindre effektivitet/ikke like optimale forhold ved de høyeste turtallene (men effektkurven øker normalt hele veien forutsatt at momentkurven ikke dropper for mye ned på slutten siden effekt er moment ganger turtall ).
Skjønner at når jeg åpner kjeften er det lett å få inntrykk av at jeg ingenting vet. Ofte er nok det tilfellet også. :)

Det du sier stemmer, og spesielt ved sugemotorer. Men siden Rotrex øker utvekslingen sammen med turtallet opplever man ofte en dreiemomentkurve som stiger jevnt sammen med turtallet, men avtar en del mot slutten pga det du nevner ovenfor.

Som for eksempel kurven fra TrackDogRacing der de bruker samme Rotrex som her.
Image


Men denne kurven er annerledes. Får meg til å tenke i retning av restriktor, siden den flater så fort ut, men det forklarer ikke dippen på slutten.
Last edited by Stalfa on 27 Oct 2017, 10:58, edited 1 time in total.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by MX-Jon »

Stalfa wrote:Skjønner at når jeg åpner kjeften er det litt å få inntrykk av at jeg ingenting vet. Ofte er nok det tilfellet også. :)
:lol: Takk for at du ikke bare slo meg i hodet og sa det som det var: Har du ikke skjønt at dette er en Rotrex :oops:
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Posts: 74
Joined: 26 May 2016, 15:24
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Post by Eivind Berg-Johansen »

Ang dreiemoment dumpen, dreiemomet faller alltid på høyt turtall.
Det er vel det som kalles for at alt flyter inne I motoren. Det som skjer etter 6500 rpm er bare tull....på denne motoren.
Jeg kunne også se det på kompressor reimen, det ble merkbar forandring på reimen når den nærmet seg 7000 rpm.

Den grafen som det viste til, er muligens en skryte graf fra en tuner.
Post Reply