Prosjekt NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Svar
Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 08 aug 2017, 22:47

Spurte Kolstrup Tuning hva som var så bra/spesielt med Rotrex oljen.
Fikk dette svaret.
Der er en special udviklet tractions olie, som arbejder under meget højt pres og nærmest skummer når den kommer igennem kompressor og smører og køler ruller og impellershaft.

Snakket etterpå med en jettmotor guru på jobb, han sa at mesteparten av oljen har tilsatt anti skummings middel.
Da er spørsmålet skummer Eaton sin olje..?

Har sjekket nette, der nevnes Mobil olje og jetmotor olje.
Jeg vet ikke hva disse oljene inneholder, tørr ikke å gamble.
Kjøper derfor Rotrex sin olje.

Har kjøpt det samlet, kompressor, MS, dyser, intercooler og bredbåmds lamda.

Brukeravatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 583
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Bubba » 08 aug 2017, 23:21

Rudolf skrev:Vi i Sinsengarasjen har kjøpt Eaton olje til våre kompressorer.
Kostet ca det samme.
GM har en kompressorolje som også koster det samme.

De jeg nevner selger i flasker på 4oz ca. 1.2 dl. som da koster ca kr. 160,-
Du trenger vel ikke en liter :shock:

Erik
...og olje er faktisk ferskvare. Ikke gunstig å kjøpe så mye at det tar flere år å bruke opp alt.

For en tid tilbake slo jeg i hjel litt tid i salgshallen til Erik Arnesen Bryn, da jeg la merke til at Long Life-oljen de solgte var merket med forholdsvis kort holdbarhetsdato. Jeg måtte selvsagt kommentere det paradoksale i dette, men kundemottakeren informerte meg da om at olje, og syntetisk olje i særdeleshet, er ferskvare. Blir den for gammel kan smørestoffene og "løsemiddelet" skille lag, og smøreevnen blir betydelig redusert.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 09 aug 2017, 07:52

Jeg tipper at den totale olje mengden er ikke langt fra 1 liter når jeg har fyllt opp oljereservoar, slanger, kjøler og kompressor.
Orignal oljen til Rotrex skal skiftes ved 80000 km eller etter 2 år, spørs hva som kommer først.

Det er riktig at det er ferskvare, mener å ha hørt at "normale" motor oljer har en varighet på 5 år, uåpnet og I et mørkt lager.
Vedlegg
Oil_Circuit_2.jpg
Oil_Circuit_2.jpg (8.94 kiB) Vist 4138 ganger

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Rudolf » 09 aug 2017, 17:25

Eivind Berg-Johansen skrev:Jeg tipper at den totale olje mengden er ikke langt fra 1 liter når jeg har fyllt opp oljereservoar, slanger, kjøler og kompressor.
.....
Da har jeg lært noe i dag også :wink:
På Eaton er "alt inni" kompressorhuset så mengden er vesentlig mindre.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Stalfa » 09 aug 2017, 17:58

Rudolf skrev: På Eaton er "alt inni" kompressorhuset så mengden er vesentlig mindre.
Forskjellen på en Eaton og en Rotrex er vel ganske stor. Så det blir vel å sammenlikne eple og pære, dersom en turbo er en banan. :p
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Brukeravatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 5969
Registrert: 26 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Sted: Oslo
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Rudolf » 09 aug 2017, 18:21

Stalfa skrev: Forskjellen på en Eaton og en Rotrex er vel ganske stor. Så det blir vel å sammenlikne eple og pære, dersom en turbo er en banan. :p
Ja at det går an å være så dum?

Erik
som aldri skal sammenligne to kompressorer mer
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Stalfa » 09 aug 2017, 19:19

Rudolf skrev:som aldri skal sammenligne to kompressorer mer
Det synes jeg du skal fortsette med.

Jeg måtte bare lire av meg noe når jeg snublet over noe som jeg vet bitte-litt om.


\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 10 aug 2017, 07:27

Hvorfor en blower vs en supercharger trenger mer olje er jeg usikker på.
Supercharger = mer boost, men begge er reim drevne, (Føler motoren).
At en turbo trenger mer olje kan jeg delvis forstå, pga ant rev og varme. Mulig Stalfa kan fortelle det.?

Brukeravatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Innlegg: 583
Registrert: 11 sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Sted: Oslo
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Bubba » 10 aug 2017, 09:04

Det spesielle med kompressorene fra Rotrex er girkassen, som gjør at impelleren kan nå over 120.000 rpm - hvilket er turboterritorium. Men så er jo Rotrex-kompressoren egentlig en halv turbo, - men man slipper varmen fra eksosturbinen.

Siden bilindustrien har veldig fokus på å downsize motorene for tiden, kreves det innovasjon og nye løsninger innen pustehjelp. Rotrex tilbyr nå bilindustrien kompakte kompressorløsninger med impellere som i tillegg til remdrift har innebygget elektromotor. Elektromotoren alene kan sende impelleren opp til 130.000 rpm på 300 millisekunder.

Det er lov å håpe at Kraftwerks og andre vil tilby pakkeløsninger med dette etter hvert også :D

http://www.rotrex.com/Home/Products/Var ... erchargers
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB

Brukeravatar
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Innlegg: 2750
Registrert: 19 sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Sted: Ski
Kontakt:
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Stalfa » 10 aug 2017, 09:20

Eivind Berg-Johansen skrev:(Følger motoren).
Det er en sannhet med modifikasjoner.
Rotrexen har en (viskose?) mekanisme som gjør at utvekslingen øker etterhvert som turtallet på reimsiden øker.
Derfor vil du se at dreiemomentet på Rotrex installsjoner øker med turtallet, mens en Eaton o.l. har en mer flat kurve.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 10 aug 2017, 09:43

Aha......planetgir er tingen.
Skjønner nå et det er behov for å kjøle oljen.

Supercharger Details
Type: Centrifugal
Make: Rotrex
Model: S/30-94
Max input axle speed: 12.600RPM
Max impeller speed: 100.000RPM

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 10 aug 2017, 09:49

Er det noen som har målt temp på girolje eller diff ved heftig kjøring.
Har noen montert oljekjøler på girkasse.
Vedlegg
transmission-fluid-life-expectancy-transmission-repair-guy.png

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 15 aug 2017, 13:28

Da er alt montert.
Kompressor, lamda, dyser, bensin regulator, bensin pumpe,
Intercooler og olje kjøler.
Fant en eksos temp sensor I skapet som jeg plasserte etter grenrøret.
Det som gjenstå nå er å vente på ny radiator og oljen til kompressor. Deretter blir det en tur i dyno'n for riktig MAP
og sannhetens time ang antall Hk.
Trangt i front. Får håpe den nye radiator ikke er for stor.
Fant også på en patent på å få ut original landa..kapp en 22 mm fastnøkkel.
Vedlegg
IMG_8630.JPG
IMG_8626.JPG

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 17 aug 2017, 19:36

https://youtu.be/jVbgq54peBc
Da var det liv i den igjen.

Eivind Berg-Johansen
500 RPM
500 RPM
Innlegg: 74
Registrert: 26 mai 2016, 15:24
Sted: Stavanger
Status: Offline

Re: Prosjekt NA

Legg inn av Eivind Berg-Johansen » 23 aug 2017, 16:48

Monterte snap off ratt og ny radiator mens jeg venter på Dyno kjøring.
Vedlegg
IMG_8762.JPG
IMG_8764.JPG
IMG_8761.JPG

Svar