ND 1,5 eller 2,0

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Magnus1
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 20 Apr 2016, 18:55
Medlemsnummer: 1094
Status: Offline

ND 1,5 eller 2,0

Post by Magnus1 »

Etter å ha solgt min følgesvenn gjennom 3 år, en '90 NA, i sommer, begynner savnet allerede å melde seg. Jeg innser at det er stor fare for at det blir en ND i garasjen før neste sommer er på trappene. Jeg har lest masse tester, sett YouTubeanmeldelser, og føler generelt at jeg er godt innsatt i hva pressen mener om bilen. Men jeg klarer ikke å bli enig med meg selv; skal jeg gå for 1,5 eller 2,0 versjonen?
User avatar
stiggi
0 RPM
0 RPM
Posts: 38
Joined: 27 Jun 2014, 15:23
Medlemsnummer: 953
Location: Randaberg
Contact:
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by stiggi »

eg skal kjøpe en 1,5 sport i dag.2015 ND rød hegre auto.medlem nummer 953 stggi.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by obi-one »

På grensen til off topic, men litt avhengig av hvor lang du er i ryggen, så anbefaler jeg klart å prøvesitte bilen og sjekke synsfeltet mot høyre i forhold til bakspeil og tilliggende elektroniske regnsensor. Jeg er 182 høy, og opplever desverre at ND er krympet akkurat litt for mye, slik at bakspiller og regnsensor kommer i veien for veldig stor del av synsfeltet...... :(
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Anders »

Hva med å prøvekjøre både 1,5 og 2,0? Det ville jeg gjort.

Har kjørt et par NDer med 1,5 motoren og synes absolutt den gikk godt nok, men jeg ville likevel prøvd en med 2,0 også, om jeg skulle til å kjøpe en ND.
Tindeland
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 31 Aug 2016, 08:30
Medlemsnummer: 0
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Tindeland »

Jeg venter på min 2.0, etter å ha prøvekjørt bilene.
Jeg syns at det var ganske stor forskjell. Men noen liker å ha litt mindre å gi på, mens noen liker at det trekker litt.

Prisforskjellene er heller ikke så ekstreme.
Jeg syns også at lyden ble litt grommere med 2.0.

Smaksak uansett!

Håper du blir fornøyd med valget.
2016 - Mazda Mx5 2.0 sport - Kommer Oktober!
2013-16 VW Polo 2011 1,2 TDI
2011-13 BMW 116d 2011 mstyle
2010-11 Fiat 500 2010
2009-10 Ford Ka 2010
2007-09 Opel kadett D 1991
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Rudolf »

Jeg har prøvekjørt ND 1.5 og 2.0 både på landevei og på bane.
Gliset ble litt bredere med 2.0. :mrgreen:

Så hvis du synes du har penger nok .....
... kjøp 2.0.

Erik
lattermild fyr
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Stalfa »

Husk at i usa kommer _kun_ 2 literen, så alt av stæsj derifra vil være tilpasset den utgaven.

obi-one wrote:ND er krympet akkurat litt for mye,
Det opplever jeg også, og det ser ut som det er småe muligheter for å senke setet med mindre du skal bruke skjærbrenner og sveiseapperat.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by 2re »

Jeg er også 182 cm, men opplever ikke detre problemet. Det er nok ikke bare totalhøyden som teller, men lengde på bein ifht rygg og armlengde som avgjør setes plassering. Seteskinna er ikke vannrett men skråstilt for å justere lengde og høyde samtidig. Det passer kanskje ikke alle...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Hauk »

For at ikke folk skal henge seg for mye opp i at den minste "bare" har 1,5 liters volum; den er like kjapp som en 1,8 NA.

Men som Stian nevner, dette med US-parts laget kun for 2-liter er erfaringsmessig ganske viktig hvis du har tenkt å modde noe...
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Pelle »

Det bør jo være en ikke betydelig forskjell på 1,5 og 2 liter.
Kjøper du 1,5 liter vil du sannsynligvis alltid ha en liten jævel på skuldra som hvisker i øret ditt"...du skulle kjøpt 2 literen din tulling!"

Og så er det alle gangene vi er samlet for dekksparking og gutta spør: "...er det 1,5 liter eller?", "...nei det er 2 liter!"
Bare det er verdt pengene! :D :D
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Alex M »

Hei,
Har du pengene og liker modding og banekjøring så er 2 liter tingen.

På landeveien har du det like morro med 1,5 litern og du sparer mye penger:
- lavere verditap
- billigere forsikring
- lavere bensinforbruk

Jeg mener også at 1,5 liter låter bedre enn 2 liter i original utførelse.

Uansett vent noen måneder før du kjøper - kjøp en pent brukt - tipper du kan få et pent eksemplar av 1,5 Sport ned mot 250 lapper i desember/januar med penger på konto uten innbyttebil.
Det er nok en del førstegangskjøpere av Mx som oppdager at den er håpløst upraktisk som eneste bil ,selv for single og par uten barn.
2012 NC 1,8 Sport Edition
Magnus1
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 20 Apr 2016, 18:55
Medlemsnummer: 1094
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Magnus1 »

Takk for mange gode inputs! Jeg skal ikke modde eller på bane, bare kose meg på svingete småveier på solskinnsdager. Er selvfølgelig fint å spare litt penger på den rimeligere varianten, men om jeg føler at toliteren er verdt prisforskjellen, så blir det den. Det blir nok prøvekjøring av begge to før jeg bestemmer meg!
Magnus1
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 20 Apr 2016, 18:55
Medlemsnummer: 1094
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Magnus1 »

For å runde av min egen tråd; det ble 2,0. Ikke på grunn av motoren(som jeg mener er enda mer inspirerende på 1,5), men fordi jeg synes 1,5 er for mykt satt opp. Da jeg prøvekjørte begge varianter i høst savnet jeg styrefølelsen fra den hydrauliske servoen på NA, men etter å ha vent meg til den elektriske varianten er ikke dette noe jeg tenker over. Dog hender det at jeg iriterer meg over forstyrrende elektroniske hjelpemidler i den nye bilen, sånn som dekktrykksvarsler, bakkestartassistent, vinglevarsler osv, men men, sammenlignet med mye annet på veien i dag er ND'en tross alt ganske analog. Alt i alt er den som en NA i moderne utførelse, og jeg er veldig fornøyd.
skeken
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 25 Apr 2017, 14:31
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by skeken »

Heisann. Jeg er 192 og synes øvre del av vindusramma kommer ørlitt lavt -har mest å si for sikten i bakspeilet egentlig, men ikke verre enn at det går helt greit. Kjører setet helt bak og ryggen helt bak etterpå. Ble helt solgt etter prøvetur i sommer og endte opp med en 1,5 liter. 100% storfornøyd med bilen, og BMWen vi har som familiebil er ikke i nærheten av samme kjøreglede! Det er jo MX som er ekte 'freude am fahren'!! :)

Det med modifisering og deler fra USA er litt interessant. Jeg tenker å sprite opp lyden med denne:
http://rev9autosport.com/fujimura-gentl ... haust.html

..det er ikke forskjell på eksosanlegget (mellomstykket?) til 1,5 vs 2,0? Noen som vet? Applaus til Mazda for å montere lydpotta med to bolter slik at du slipper å bytte alt helt fram til katalysator (y)

Mvh Kenneth, Lørenskog
ND 1,5 Sport, Hvit metallic
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: ND 1,5 eller 2,0

Post by Stalfa »

Det du møter på her er en av de dummeste tingene med 1.5 literen, de blir ikke solgt i usa.
Så ingen av de som selger deler i usa kan eller vil garantere at delene passer.

Å kjøpe japanske ettermarkeds-deler er det ofte gunstigere å kjøpe direkte fra Japan. Men da må du passe om det er forskjell på delene for høyre og venstre -rattete biler.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply