Seter ?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Seter ?

Post by mjes »

Min NA har originale stoffseter, hele og fine er de - og ganske komfortable.
Men mitt hode er vanligvis ganske høyt over bakken, og plassert i bilen blir setet lavt i sammenligning. Dermed treffer nakkestøttene farlig lavt. Så jeg tenker etterhvert på om det finnes andre seter som vil være litt sikrere ved en eventuell påkjørsel bakfra. Slik jeg har forstått er seter fra NBFL bedre. Men jeg har ikke klart å finne noen mål eller bilder som viser om disse faktisk er høyere, og i såfall hvor mye.
Kan noen der ute hjelpe med dette ?
Er det i tillegg noen forslag til kilder hvor man finner slike og hva man må betale ?
Er det andre alternativer til seter med høyere rygg og god komfort til vanlig landeveisbruk ?

Mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by Stalfa »

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by Legendary »

Har selv opplevd å bli påkjørt bakfra sittende i originalt sete. Det anbefales ikke. Latterlig vondt grunnet null hodestøtte og pådro meg dermed en kraftig nakkesleng.
Det finnes originale seter til NA/NB med justerbare hodestøtter, disse er noe bedre om du ikke er altfor lang i overkroppen. Har ett sett med sånne selv. Det optimale er nok bøtteseter med hodepute. :mrgreen:
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by R.S »

Skulle du skaffe NBFL seter anbefaler jeg at du søker opp foamectomy. Da sitter du fort 3cm lavere og bedre etter min mening.
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by mjes »

Jeg har tenkt litt på NBFL med bort trimmet skum i puta, og 3 cm hjelper jo. Men hvor mye høyere er disse enn originalsetene før operasjon ?
Påkjørsel bakfra er ikke noe å spøke med, og jeg misunner ikke Legendary den opplevelsen.
Hvilke Sparco seter passer i NA ? Og hvor komfortabelt kan disse bli på lengre turer ?
Jeg er også avhengig av all den beinplass som kan oppdrives.......
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by Legendary »

mjes wrote:Jeg har tenkt litt på NBFL med bort trimmet skum i puta, og 3 cm hjelper jo. Men hvor mye høyere er disse enn originalsetene før operasjon ?
Påkjørsel bakfra er ikke noe å spøke med, og jeg misunner ikke Legendary den opplevelsen.
Hvilke Sparco seter passer i NA ? Og hvor komfortabelt kan disse bli på lengre turer ?
Jeg er også avhengig av all den beinplass som kan oppdrives.......
Har et Sparco Sprint sete som jeg har kjørt ~5000 km i. Det er billig og nokså lett, 8-ish kg. Har kjørt turer på 3-4 timer uten pause. Original seter er selvagt bedre å sitte i, men Sparco-setet er ikke gærent. Det fine med sistnevnte sete er at det er mye bedre sidestøtte, som gjør en god jobb på å holde kroppen fast ved inspirert kjøring. Det er også mye lavere enn originalt. Jeg når ikke pedalene engang når jeg skyver setet helt bak.

Du skal riktignok ikke være veldig tjukk i baken før du får problemer med å passe. Jeg bruker bukser med størrelse 30 i waist, og det er såvidt jeg får stumpen nedi.
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 250
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by EndreL »

Legendary wrote: Har et Sparco Sprint sete som jeg har kjørt ~5000 km i. Det er billig og nokså lett, 8-ish kg. Har kjørt turer på 3-4 timer uten pause. Original seter er selvagt bedre å sitte i, men Sparco-setet er ikke gærent. Det fine med sistnevnte sete er at det er mye bedre sidestøtte, som gjør en god jobb på å holde kroppen fast ved inspirert kjøring. Det er også mye lavere enn originalt. Jeg når ikke pedalene engang når jeg skyver setet helt bak.

Du skal riktignok ikke være veldig tjukk i baken før du får problemer med å passe. Jeg bruker bukser med størrelse 30 i waist, og det er såvidt jeg får stumpen nedi.
Hvordan festet du Sparco setet til bilen? Modifiserte du bare de orginale festene? :)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by Stalfa »

Sjekk tråden til Rudolf
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by Legendary »

EndreL wrote:
Legendary wrote: Har et Sparco Sprint sete som jeg har kjørt ~5000 km i. Det er billig og nokså lett, 8-ish kg. Har kjørt turer på 3-4 timer uten pause. Original seter er selvagt bedre å sitte i, men Sparco-setet er ikke gærent. Det fine med sistnevnte sete er at det er mye bedre sidestøtte, som gjør en god jobb på å holde kroppen fast ved inspirert kjøring. Det er også mye lavere enn originalt. Jeg når ikke pedalene engang når jeg skyver setet helt bak.

Du skal riktignok ikke være veldig tjukk i baken før du får problemer med å passe. Jeg bruker bukser med størrelse 30 i waist, og det er såvidt jeg får stumpen nedi.
Hvordan festet du Sparco setet til bilen? Modifiserte du bare de orginale festene? :)
Med Sparco glideskinner + GWR sin seterail.
Det er dokumentert med bilder her: viewtopic.php?f=19&t=16120&start=45 :)
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by mjes »

Blåser litt liv i denne igjen - og beklager mye setemas...
Etter å ha kikket og lett etter seter (NBFL) en stund vet jeg iallefall at disse ikke akkurat vokser på trær rundt omkring.
på e-bay dukker de opp, men er ofte priser høyt. Og så var det frakt da. Og de færreste vil sende i det hele tatt.
Fra England har det vært et og annet bra tilbud (men med skyhøy frakt !)

Spørsmålet er enkelt:
Vil seter fra en hørerattet britisk MX5 gå rett inn i min venstrerattede NA ? (finner egentlig ingen grunn til at det ikke skulle være slik)

mvh
Magne
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Seter ?

Post by Stalfa »

Ja.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply