Øvre bærekule fremme
Moderator: Styremedlemmer
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Øvre bærekule fremme
Prøver å demontere øvre bærearm fra hjulhubben. Har tatt ut splinten og skrudd av mutteren, men det sitter bom fast.
Har hørt at man muligens behøver et spesielt verktøy til dette. (Var litt mer trøblete å skifte dempere fremme, enn bak, gitt )
Har hørt at man muligens behøver et spesielt verktøy til dette. (Var litt mer trøblete å skifte dempere fremme, enn bak, gitt )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Hei
Er litt forskjellige fremgangsmåter for og oppnå dette.
Spesialverktøy som kilegaffel eller hva nå man skal kalle det. 2 tannet gaffel der tennene begynner tynne og blir tykkere innover. Presser kula ut når den bankes inn. Lett for og ødelegge gummien med denne. Men veldigt effektiv.
Eksempel er 191317 hos Biltema.
Spesialverktøy press verktøy. Er et gaffel inngrep, men er flatt, og hengslet mothold som presser mot bolten ved hjelp av en skrue. Finner slikt i Biltema katalogen. Funker der det er plass og komme til. Mer skånsom mot gummien. Må ofte komme til med hammer i tillegg da den ikkje er sterk nok vist det sitter.
Eksempel er 191425 og 191517 hos biltema. (Ser den eg har er utgått)
Slå på bolten med hammer. Ha mutteren tredd på tuppen for og beskytte gjengene. Begrenser seg fort med dårlig adkomst for og kunne slå hardt nok.
Bruke 2 hammere til og slå på begge sider av setet til kula samtidigt. Dette, med hammere større enn penn hammere, vil som regel få konen til og sleppe rimeligt kjappt. Veldigt effektivt, også litt begrenset med adkomst. 350-600 gram hammere minst. Håndslegge terretorie.
Det er mine tips for slikt arbeid.
Er litt forskjellige fremgangsmåter for og oppnå dette.
Spesialverktøy som kilegaffel eller hva nå man skal kalle det. 2 tannet gaffel der tennene begynner tynne og blir tykkere innover. Presser kula ut når den bankes inn. Lett for og ødelegge gummien med denne. Men veldigt effektiv.
Eksempel er 191317 hos Biltema.
Spesialverktøy press verktøy. Er et gaffel inngrep, men er flatt, og hengslet mothold som presser mot bolten ved hjelp av en skrue. Finner slikt i Biltema katalogen. Funker der det er plass og komme til. Mer skånsom mot gummien. Må ofte komme til med hammer i tillegg da den ikkje er sterk nok vist det sitter.
Eksempel er 191425 og 191517 hos biltema. (Ser den eg har er utgått)
Slå på bolten med hammer. Ha mutteren tredd på tuppen for og beskytte gjengene. Begrenser seg fort med dårlig adkomst for og kunne slå hardt nok.
Bruke 2 hammere til og slå på begge sider av setet til kula samtidigt. Dette, med hammere større enn penn hammere, vil som regel få konen til og sleppe rimeligt kjappt. Veldigt effektivt, også litt begrenset med adkomst. 350-600 gram hammere minst. Håndslegge terretorie.
Det er mine tips for slikt arbeid.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Jeg synes det er lettere å demontere den nedre bærearmen fra hjulhubben.
Den s.k. Grorudmetoden.
Husk det er to bolter for å løsne det nederste leddet.
En gjennomgående som er lett å se, og en som sitter gjemt nedi braketten rett ved innfestingen til støtdemperen.
Her er et knep for å komme til den "skjulte" bolten.
Erik
Den s.k. Grorudmetoden.
Husk det er to bolter for å løsne det nederste leddet.
En gjennomgående som er lett å se, og en som sitter gjemt nedi braketten rett ved innfestingen til støtdemperen.
Her er et knep for å komme til den "skjulte" bolten.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Erik, denne metoden har jeg aldri hørt om, men ser jo definitivt løsbar ut.
Har nå fått løs den håpløse bolten.
Dvs, jeg har kappet hylsa i demperen, der bolten går gjennom, tvers gjennom,med vinkelsliper.
En skikkelig drittjobb, men fikk til slutt fjærnet nok gods til at demperfestet gikk løst.
Gleder meg til å gå igang med styrbord demper:-(
Har nå fått løs den håpløse bolten.
Dvs, jeg har kappet hylsa i demperen, der bolten går gjennom, tvers gjennom,med vinkelsliper.
En skikkelig drittjobb, men fikk til slutt fjærnet nok gods til at demperfestet gikk løst.
Gleder meg til å gå igang med styrbord demper:-(
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Grorud metoden har også spredd seg til Tampa Bay (eller omvendt). Her er en beskrivelse inklusive etpar tips til hvordan man får det sammen igjen, dersom man går for Grorudvarianten.
http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... Shocks.htm
Såvidt jeg kan se er det tre veier til å få ut støtdemper/fjærbein foran;
1) Fjerne den lange bolten innerst på øvre A-arm : http://www.miata.net/garage/miatafrontsuspension.html
2) Løsne øvre bærekule ytterst på øvre A-arm (se "Note from David Deweerd" nederst på linken over)
3) Grorud/Tampa Bay metoden, dvs løsne nedre bærekule ytterst på nedre A-arm.
Dette betyr at kjører man seg helt fast på en variant, så er en mulig løsning å gi opp denne ruten, og prøve en annen.
(Årsaken til min interesse er at jeg skal igang med denne jobben selv, når jeg får kjøpt meg nye originalfjærer og KYB AGX dempere foran.....)
http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... Shocks.htm
Såvidt jeg kan se er det tre veier til å få ut støtdemper/fjærbein foran;
1) Fjerne den lange bolten innerst på øvre A-arm : http://www.miata.net/garage/miatafrontsuspension.html
2) Løsne øvre bærekule ytterst på øvre A-arm (se "Note from David Deweerd" nederst på linken over)
3) Grorud/Tampa Bay metoden, dvs løsne nedre bærekule ytterst på nedre A-arm.
Dette betyr at kjører man seg helt fast på en variant, så er en mulig løsning å gi opp denne ruten, og prøve en annen.
(Årsaken til min interesse er at jeg skal igang med denne jobben selv, når jeg får kjøpt meg nye originalfjærer og KYB AGX dempere foran.....)
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Ey, det å putte en trekker igjennom for å holde demperen unna for å komme til den skjulte var smart.. Føles litt skummelt å fikle nedi der ellers! Hehe... Den kan være vrien å få entret igjen den skjulte bolten, er det noe kjerringråd der også??
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Jeg regner med man må få løs styrestaget før man går i gang med grorudmetoden?
Slik som dette: http://revlimiter.net/blog/2011/03/tie-rod-end-swap/
Slik som dette: http://revlimiter.net/blog/2011/03/tie-rod-end-swap/
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Styrestaget er det ikke nødvendig å løsne, men du må løsne krengestaget.mojo-91 wrote:Jeg regner med man må få løs styrestaget før man går i gang med grorudmetoden?
Slik som dette: http://revlimiter.net/blog/2011/03/tie-rod-end-swap/
Fordelen med denne metoden er at du ikke trenger noen avdragere eller annet "eksotisk" verktøy.
Det er "bare" skruer .....
Du endrer heller ikke oppsettet (Camber, caster, spissing)
Men husk at endring av høyden også vil endre camber-vinkel.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mojo-91
- 7200 RPM
- Posts: 1740
- Joined: 25 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 267
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Genialt. Da dropper jeg å styre med styrestaget
Skal ha ny hjulstilling etter hvert, så dette blir bra.
Skal ha ny hjulstilling etter hvert, så dette blir bra.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Jeg finner at styrestaget er mye i veien foran, slik at man ikke kommer til med kopp-nøkler.
Alternativet er å bruke fastnøkler. Mere knotete å forlenge en fastnøkkel enn å bruke latmannsarmen på koppen.
Eller er det et tricks her jeg ikke ser?
Edit => ja, kanskje det.
https://youtu.be/3yryChmQd7o?t=183
Alternativet er å bruke fastnøkler. Mere knotete å forlenge en fastnøkkel enn å bruke latmannsarmen på koppen.
Eller er det et tricks her jeg ikke ser?
Edit => ja, kanskje det.
https://youtu.be/3yryChmQd7o?t=183
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 1000 RPM
- Posts: 146
- Joined: 03 Sep 2014, 22:29
- Medlemsnummer: 1278
- Location: Hamar
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Jeg brukte Longboltmetoden ifjor når jeg monterte coilovers, og jeg tror jeg brukte 20 min per side. Anbefales!
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Denne metoden er kjent for å være mindre jobb.MiataMike wrote:Jeg brukte Longboltmetoden ifjor når jeg monterte coilovers, og jeg tror jeg brukte 20 min per side. Anbefales!
Spesielt fremme ville jeg nok ha brukt myyye lengre tid om jeg skulle ut med longbolten, da den blant annet krever å fjerne dekslet på undersiden av motoren.
\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
-
- 1000 RPM
- Posts: 146
- Joined: 03 Sep 2014, 22:29
- Medlemsnummer: 1278
- Location: Hamar
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Det tar to min å ta av det plastdekselet
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
(x) 1971 Datsun 240Z
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Ikke på min bil. :pMiataMike wrote:Det tar to min å ta av det plastdekselet
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- DES
- 500 RPM
- Posts: 71
- Joined: 02 Aug 2008, 01:20
- Medlemsnummer: 1297
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Øvre bærekule fremme
Jeg byttet mitt nylig da det gamle hadde revnet (kjøpte ny fra Kvernland for ca 850). Et par av skruene manglet fra før, en knakk da jeg prøvde å skru den ut og en annen da jeg skrudde den inn igjen (jeg satte den sannsynligvis skjevt). Så nå sitter den med to skruer på den ene siden og en på den andre, pluss et par under fangeren og en i bakkant. Autolink selger komplette sett med skruer, men først må jeg få de gamle ut... kan ikke si at jeg gleder meg til å prøve. Alternativet er å bore dem ut, lage nye gjenger og sette inn større skruer.MiataMike wrote:Det tar to min å ta av det plastdekselet
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil» – 2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen» – 1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz» – 1986 Peugeot 309 GT «Leo»