Korleis redde ein mx5 frå rust
Moderator: Styremedlemmer
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Korleis redde ein mx5 frå rust
Kom over denne videoen i dag, etter litt søking. Har nemlig oppdaga litt fukt i dørken, og leitar no etter årsaka.
Eg hadde absolutt inga aning om at det skal vere muligheit for drenering her. Eg mistenker at dei kan vere tette med tektyl, og dritt.
Kansje noko å tenke på for dei som har understellsbehandla bilar? eller dei som trykt flat leppa under bilen med jekk?
https://www.youtube.com/watch?v=b75KY0Td-58
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Kan ikke sies for ofte, oem-antenna er super til å stake opp dreneringen.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Det er også mulig å kjøpe en dertil egnet børste fra MX5 Parts i England. Børsten er faktisk en trombonebørste(!), men er ypperlig til formålet. Dyr er den heller ikke. Østlandsavdelingen har en slik, - antatt i Sinsengarasjen.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Kan sikkert kjøpes på en lokal instrumentbutikk. f.eks 4sound i Oslo.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Sunnmøring
- 2000 RPM
- Posts: 260
- Joined: 19 Nov 2013, 18:26
- Medlemsnummer: 1120
- Location: Ålesund\Eidsdal
- Status: Offline
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Har alltid antatt at det var snakk om dreneringa til kalesja når det har vore nemnt tidligareStalfa wrote:Kan ikke sies for ofte, oem-antenna er super til å stake opp dreneringen.
Kor skal eg stikke inn antenna egentlig? Inn igjennom hulla som vist på videoen eller?
I mitt tilfelle er ALLE(8 stykk?) desse hulla tette, og eg hadde full panikk til eg fikk demontert plastlista i døra, og sett inn i kanalen - den ser ok ut - ikkje noko dødsrust. No har eg berre litt panikk fordi ting ikkje er som dei skal vere.
Prøvde å stikke opp med nokon spikar, men det gjekk ikkje.
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Må innrømme at jeg vel tenkte på kalesje dreneringen :p
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Vannets urannsakelige veier.
Her gjelder det å holde tunga rett i munnen.
(eller stakefjøra rett i kanalen(e))
Jeg skal prøve å forklare med tekst:
Vi snakker om TO ting her:
1. System som leder vann fra kalesjen.
2. Drenering av kanalene langs bilsiden.
1. System som leder vann fra kalesje.
Langs den nederste kanten av kalesjen (bakerst nede under den tykke gummikanten) går det en "takrenne" av gummi/plast.
Regnvann fra kalesjen renner ned i denne renna.
Renna har "avløp" på hver side like ved setebeltetårnene, der plasker vannet nedi et plastkar.
Plastkaret er like stort som ca en sigarettpakke.
Midt i dette karet er det et hull (Drain Hole på figuren).
I dette hullet er det festet en gummi/plast-slange med en diameter på ca 1.5cm.
Gummi/plast-slangen er ca 40cm lang og går inni karosseriet rett foran bakhjulene.
Det kommer ut av karosseriet på innsiden rett foran bakhjulet men litt opp (ca 7cm) oppe på karosseriet.
Det er vrient å se uten å ligge under bilen, men man kan nå stussen av røret/slangen med hånda hvis man stikker hånda inn mellom bakhjulet og karrosseriet (foran bakhjulet)
HVA skjer hvis det kommer løv og frø og skitt og snusk nedi dette plaskaret og videre ned i røret/slangen?
JO, det går tett.
HVOR går vannet da?
JO det renner over i det lille karet (på størrelse med en sigarettpakke).
HVOR går det da?
JO nedi karosseriet UTENFOR slangen/røret og havner nedi KANALEN.
Rugg litt på bilen etter regnvær.
Hvis det SKVULPER, da har du et problem.
Røret/slangen (og plaskaret) må holdes ren for skitt og møkk.
DA kommer den berømte stakepinnen (stakefjør, antenne, elektrisk ledning, ståltråd etc etc) inn i bildet.
Hullet som det skal stakes i er umulig å se.
Da må du være slangemenneske og akrobat samtidig.
MEN du kan føle det med hånda.
Hullet ligger MELLOM setebeltetårnet og YTTERSIDEN av bilen (rundt forbi kalesjen på innsiden på en rar måte som er fryktelig vanskelig å forklare).
Bilde sier mere enn tusen ord.
MERK her er det lett å se fordi kalesjen er fjernet helt fra denne bilen:
2. Drenering i kanalene som går langs siden av bilen under dørene.
HVIS du har vært så uheldig å få tett drenering av systemet som skal lede vannet fra kalesjen nedi "takrenna" og ut av karet og røret/slangen.
SÅ vil vannet havne nedi kanalen.
Mazda har tatt høyde for det og laget bitte små hull i den skarpe kanten som er under kanalene på begge sider.
Det er opprinnelig to hull rett foran døra og to hull rett under bakkanten av døra.
Disse fire hullene (på hver side) er ganske små og det er bare plass til å skyve en liten skrutrekker opp i hullet.
Hvis hullene er blokkert ev tektyl, reparasjoner, bulker eller lignende, så må du få laget noen nye.
Jeg finner meg et sted der jeg klarer å bøye de to platene som danner en skjøt i denne kanten fra hverandre og banker en spiss syl opp mellom platene.
Oppsummering.
1. Tette slanger/rør fra dreneringssystemet fører til at det kommer vann i kanalene.
2. Tette dreneringshull i kanalene fører til at evt. vann som kommer dit blir liggende der.
DA blir det rust.
Og denne rusten kommer fra innsiden.
Erik
Puuh
(eller stakefjøra rett i kanalen(e))
Jeg skal prøve å forklare med tekst:
Vi snakker om TO ting her:
1. System som leder vann fra kalesjen.
2. Drenering av kanalene langs bilsiden.
1. System som leder vann fra kalesje.
Langs den nederste kanten av kalesjen (bakerst nede under den tykke gummikanten) går det en "takrenne" av gummi/plast.
Regnvann fra kalesjen renner ned i denne renna.
Renna har "avløp" på hver side like ved setebeltetårnene, der plasker vannet nedi et plastkar.
Plastkaret er like stort som ca en sigarettpakke.
Midt i dette karet er det et hull (Drain Hole på figuren).
I dette hullet er det festet en gummi/plast-slange med en diameter på ca 1.5cm.
Gummi/plast-slangen er ca 40cm lang og går inni karosseriet rett foran bakhjulene.
Det kommer ut av karosseriet på innsiden rett foran bakhjulet men litt opp (ca 7cm) oppe på karosseriet.
Det er vrient å se uten å ligge under bilen, men man kan nå stussen av røret/slangen med hånda hvis man stikker hånda inn mellom bakhjulet og karrosseriet (foran bakhjulet)
HVA skjer hvis det kommer løv og frø og skitt og snusk nedi dette plaskaret og videre ned i røret/slangen?
JO, det går tett.
HVOR går vannet da?
JO det renner over i det lille karet (på størrelse med en sigarettpakke).
HVOR går det da?
JO nedi karosseriet UTENFOR slangen/røret og havner nedi KANALEN.
Rugg litt på bilen etter regnvær.
Hvis det SKVULPER, da har du et problem.
Røret/slangen (og plaskaret) må holdes ren for skitt og møkk.
DA kommer den berømte stakepinnen (stakefjør, antenne, elektrisk ledning, ståltråd etc etc) inn i bildet.
Hullet som det skal stakes i er umulig å se.
Da må du være slangemenneske og akrobat samtidig.
MEN du kan føle det med hånda.
Hullet ligger MELLOM setebeltetårnet og YTTERSIDEN av bilen (rundt forbi kalesjen på innsiden på en rar måte som er fryktelig vanskelig å forklare).
Bilde sier mere enn tusen ord.
MERK her er det lett å se fordi kalesjen er fjernet helt fra denne bilen:
2. Drenering i kanalene som går langs siden av bilen under dørene.
HVIS du har vært så uheldig å få tett drenering av systemet som skal lede vannet fra kalesjen nedi "takrenna" og ut av karet og røret/slangen.
SÅ vil vannet havne nedi kanalen.
Mazda har tatt høyde for det og laget bitte små hull i den skarpe kanten som er under kanalene på begge sider.
Det er opprinnelig to hull rett foran døra og to hull rett under bakkanten av døra.
Disse fire hullene (på hver side) er ganske små og det er bare plass til å skyve en liten skrutrekker opp i hullet.
Hvis hullene er blokkert ev tektyl, reparasjoner, bulker eller lignende, så må du få laget noen nye.
Jeg finner meg et sted der jeg klarer å bøye de to platene som danner en skjøt i denne kanten fra hverandre og banker en spiss syl opp mellom platene.
Oppsummering.
1. Tette slanger/rør fra dreneringssystemet fører til at det kommer vann i kanalene.
2. Tette dreneringshull i kanalene fører til at evt. vann som kommer dit blir liggende der.
DA blir det rust.
Og denne rusten kommer fra innsiden.
Erik
Puuh
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 1000 RPM
- Posts: 101
- Joined: 16 Oct 2015, 23:48
- Medlemsnummer: 1355
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Svært nyttig info !
ivind
ivind
-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
Re: Korleis redde ein mx5 frå rust
Vært ute å staket opp nå. Tørt og fint bare litt støv kom ut
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1
x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)