Punktering!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Punktering!

Post by torbra »

Nå er det mange år siden jeg har punktert med en bil, og siden bilen min ble levert uten reservehjul har jeg med en flaske skum (Biltema). Nå lurer jeg på om noen har brukt en slik flaske, og om den funker? Hva om det er -20, er den brukandes? Iallefall, har noen ett reservehjul liggende kjøper jeg det gjerne!
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Punktering!

Post by Fabiz »

Har generelt dårlig erfaring med dekkskum selv, som regel er hullene i dekket større enn skummet klarer å tette.
Jeg har flere reservehjul liggende hvis det skulle være av interesse.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Punktering!

Post by MX-Jon »

Jeg har grei erfaring med dekkskum kombinert med en liten kompressor. Ikke nødvendigvis som en varig fiks men nok til å slippe å kjøre med reservehjul. Men man kan selvfølgelig oppleve et hull som er for stort til å la seg tette, kan hende jeg bare har hatt flaks.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Punktering!

Post by Kjakan »

Litt sent svar her. Jeg har punktert ekstremt ofte, en 7-8 ganger siste 6 årene. Den ene gangen var selvfølgelig den eneste gangen jeg kjørte uten reservehjul (glemte det i garasjen etter hjulskift etc), og jeg punkterte 30 mil hjemmefra midt på natta. Hadde med dekkskum fra Biltema, og brukte det etter bruksanvisningen, men likevel la det meste seg som en klump i "ene hjørnet" og førte til enorm ubalanse. Så jeg kjørte 30 mil hjemover i 65 km/t på natta (da ristet det minst) med nødblinkeren på. Tok meg 2 timer mer enn normalt, men med radioen på og vinduet nede ble det en hyggelig tur tross alt. Dog, moralen er at man aldri skal stole på skum.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply