Jon's Miata

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Jon's Miata

Post by Jon »

Hei! Tenkte å lage en prosjektråd. Burde kanskje gjort det da jeg startet på prosjektet, men bedre sent enn aldri. Det er en del bilder av ting jeg har gjort med bilen, og så er det en del bilder av ting jeg har gjort sammen med bilen. Har ikke pleid å være noe særlig på forum tidligere, men tenkte å prøve å oppdatere noenlunde jevnlig.

Kan jo begynne med utgangspunktet:
1.jpeg
2.jpeg
3.jpeg
4.jpeg
En så å si original 1990 modell, USA importert Miata NA.

Mods som allerede var gjort da jeg kjøpte den:
- GV frontleppe
- R-package bakleppe
- KG spoiler
- SSR Type C hjul
- Div krom detaljer inni

Med en gang jeg kom hjem etter å ha hentet bilen begynte jeg med de første modsene mine.

Det første som ble gjort var:
- Yonaka coilovers
- Border SP-1 stoler
- QSP ratt med snap off
- Speedhunters/Takata slepestropp
- Soting av blink/park lys og markeringslys
- Koble til US blink igjen
- Endestuss på eksosen
- Nye skilt
- Speedhunters klistremerke i frontruten
- Jeg begynte som smått med å lakkere litt deler i motorrommet og byttet div. slanger osv
5.png
6.png
7.jpg
7.jpg (63.19 KiB) Viewed 7168 times
Så kom vinteren, og meg og noen kompiser fant en garasje vi kunne leie.
8.jpg
9.jpg
Dagen etter bilen var kommet inn for vinteren satte jeg i gang med vinterens prosjekt; å pynte litt i motorrommet. Hadde egentlig ikke noe særlig plan annet enn at jeg ville at det skulle se noenlunde presentabelt ut når jeg åpner panseret.
Dette bilde ble tatt før jeg hadde gjort noe som helst.
10.jpg
Men slik så det altså ut da jeg begynte.
11.jpg
12.jpg
Det første jeg fikk lyst til å prøve på var å rydde opp i ledningsnettet. Jeg begynte å lese litt om «wire tucking», og fant raskt ut at det var noe jeg ville prøve på.

Det først jeg begynte med var å fjerne alt av ledninger fra motorrommet.
13.jpg
14.jpg
Jeg tok ut dashbordet for å få bedre tilgjengelighet.
15.jpg
Og dro deretter alle ledningene inn i kupéen.
16.jpg
Jeg visste at det var en del ting jeg hadde lyst til å ta vekk, så jeg splittet ledningsnettet og begynte å sortere. Noen ledninger skulle fjernes, noen skulle forlenges og noen skulle kortes ned.
17.jpg
Etter ledningene begynte å bli som jeg ville, boret jeg nye hull i siden bak skjermene og begynte å trekke frem ledninger. Sikringsbokser, jordingspunkt osv. ble montert inni bilen, ledninger til airbag, servo, a/c, cruise control osv. ble fjernet slik at bare de ledningene som trenger å være i motorrommet er der.
18.jpg
Ferdig resultat på passasjersiden.
19.jpg
Slik ser det nå ut på andre siden av det fremste hullet.
20.jpg
Last edited by Jon on 30 Jan 2016, 19:55, edited 1 time in total.
IG: @jonsmiata
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Bubba »

Nais!

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Jon »

Og slik så det ut under dashbordet litt før jeg var ferdig. Sikringsboks osv. ble montert skikkelig.
21.jpg
Ledningsnettet til blinklysene foran var så dårlig at jeg like gjerne lagde nytt. Brukte de originale kontaktene, men lagde nye ledninger.
22.jpg
Så var det andre siden.
23.jpg
24.jpg
Bak dashbordet før/etter
25.jpg
26.jpg
Satt dashbordet midlertidig på plass igjen, koblet alt på plass og testet at alt virket.
27.jpg
Etter at motoren var startet og alle funksjoner var testet, kunne jeg si meg ferdig med ledningsnettet og begynne på motoren. Jeg ville rengjøre den grundig, så jeg begynte med å ta den ut.
28.jpg
Det man ser når man åpner panseret var jo for så vidt rent og pent, men jeg hadde lyst til at hele motoren skulle være like fin.
29.jpg
Jeg begynte med girkassen. Skrudde den av.
30.jpg
Rengjorde den.
31.jpg
Og lakkerte den.
32.jpg
Jeg vurderte å skru av hele forstillingen og ta en skikkelig gjennomgang av den og, men etter å ha rengjort traversen og innsett at vinteren ikke varer evig, slo jeg det fra meg og utsatte det til en annen gang.
33.jpg
Så stod motoren for tur.
34.jpg
35.jpg
Begynte med å rengjøre og slipe litt.
36.jpg
Før jeg lakkerte blokken svart.
37.jpg
Alle smådeler rundt motoren ble også rengjort og lakkert svart.
38.jpg
Toppdekselet tok jeg med hjem og polerte.
39.jpg
IG: @jonsmiata
User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Jon »

Bunnpannen ble skrudd av og lakkert svart.
40.jpg
41.jpg
Alle skruehullene jeg ikke lenger har bruk for til a/c kompressor osv. ble plugget med nye blanke skruer. (Her er servopumpe braketten montert, den ble tatt av igjen da jeg fant ut at jeg droppet servo. Eksosen ble også byttet, og røret til varmeapparatet ble lakkert svart)
42.jpg
Jeg loopet bare slangene på servoen, siden jeg følte at jeg allerede hadde nok baller i luften.
43.jpg
Da så motoren noenlunde grei ut og kunne settes til side, så jeg kunne begynne på motorrommet.
44.jpg
Jeg viste ikke helt hva jeg ville gjøre, eller hvordan jeg skulle få det til, men jeg hadde lyst til å glatte ut formene litt, tette alle hull jeg ikke lengre trenger, og fjerne alle unødvendige braketter osv.
Dette var utgangspunktet.
45.jpg
Jeg begynte med å banke fra undersiden med en kulehammer for å få vekk de verste kantene.
46.jpg
Jeg sveiste på plater under dempertoppene og sveiste igjen så å si alle hull.
47.jpg
48.jpg
Etter at sveisingen var unnagjort fikk hjulbuene et nytt strøk med understells beskyttelse.
49.jpg
50.jpg
Jeg skal ikke late som jeg er karosseri arbeider, så det ble mye sparkling og pussing før det ble noenlunde jevnt og fint.
51.jpg
Første laget med grunning. Er ikke ferdig, men begynner å ligne på noe.
52.jpg
Etter en god del mer pussing gikk jeg over til å bruke hvit grunning for å få et litt mer realistisk inntrykk av hvordan det kom til å bli.
53.jpg
54.jpg
55.jpg
Kjedet meg litt i garasjen, så jeg hektet på skjermer og frontfanger for å se noenlunde hvordan det kom til å bli.
56.jpg
Tilbake til arbeid. Tok av igjen skjermer og fanger, og maskerte.
57.jpg
58.jpg
IG: @jonsmiata
User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Jon »

Ferdig lakkert!
59.jpg
60.jpg
61.jpg
Ble egentlig veldig fornøyd med resultatet, med tanke på at det ble lakkert med sprayboks. Jeg vurderte brake booster delete, men sommeren begynte å nærme seg og hele prosjektet ble gjort på en ganske stramt budsjett, så jeg valgte å lakkere bremsekraftforsterkeren i samme farge som motorrommet isteden.
62.jpg
63.jpg
Da var det tid for å montere alt sammen igjen. Det første som kom på plass var bremsekraftforsterkeren. Selv om jeg godt kunne tenkt meg å fjerne hele greien, så syns jeg egentlig den "forsvant" ganske greit da den ble hvit.
64.jpg
Demperne ble montert.
65.jpg
Alt i bakkant av motorrommet ferdig montert.
66.jpg
Så var det klart for den nervepirrende jobben å sette motoren inn igjen uten å ripe noe. Med god hjelp av en kompis, senket vi motoren rolig og forsiktig tilbake på plass.
67.jpg
Bensinslangene ble byttet ut med stålomspunne.
68.jpg
Lyktene ble lakkert og montert.
69.jpg
Radiator og resten av delene i forkant av motorrommet ble montert.
70.jpg
Nytt (brukt) grenrør ble kjøpt og surret i eksosbånd.
71.jpg
72.jpg
Ferdig montert.
73.jpg
Før interiøret ble skrudd sammen igjen ble short throw shifter og nye mansjetter montert.
Før:
74.jpg
75.jpg
Etter:
76.jpg
77.jpg
Så kunne interiøret komme på plass igjen.
78.jpg
IG: @jonsmiata
User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Jon »

Skjermer og fanger ble montert, og bilen var faktisk komplett igjen.
79.jpg
Etter ca syv måneder i garasjen var det utrolig digg å kjøre bilen ut. (Vannet under bilen er søl ved påfylling og ikke lekkasje)
80.jpg
Etter en lenge etterlengtet prøvetur kunne jeg faktisk konstatere at alt virket som det skulle. Turte ikke å kjøre den hjem, da jeg skulle på jobb dagen etter og jeg ville ha litt mer enn én mile på telleren før jeg satt meg en time i kø med bilen. Men du verden så digg det var å få testet den!
81.jpg
82.jpg
Dagen etter hentet jeg bilen og kjørte rett til selvvasken og fikk vasket av alt garasjestøvet.
83.jpg
Etter bilen var blitt ren og pen, var jeg ute å kjørte resten av dagen. Stoppet og hadde en liten mobilkamera photoshoot.
84.jpg
85.jpg
86.jpg
Da var jeg klar for min første treffsesong. Hadde selvsagt vert på mange biltreff før, men aldri stilt ut før. Det første treffet jeg var på var Vårmønstringen i Bergen. Som utstillings nybegynner, glemte jeg å ta bilder fra treffet men jeg tok noen bilder mens jeg forberedte meg.
87.jpg
88.jpg
Gatebil Våler begynte å nærme seg, så før jeg skulle kjøre hele veien over ville jeg få kjørt den litt for å luke vekk eventuelle barnesykdommer som måtte oppstå. Det resulterte i en fin kveldstur til Nordhordland.
89.jpg
90.jpg
91.jpg
Slepekrok bak ble montert og ny eksos fra grenrør og bak ble laget.
92.jpg
Så var det klart for Gatebil Våler. Turen over fjellet ble kjøligere enn forventet med sommerdekk, men veiene var bare og temperaturen var på plussiden.
93.jpg
På dette treffet husket jeg faktisk å få tatt noen bilder.
94.jpg
Gatebil fotografene tok til og med et bilde.
95.jpg
Da jeg kom hjem igjen gjorde jeg endelig noe jeg hadde hatt lyst til siden jeg kjøpte bilen. Jeg kjøpte nye hjul! Det kom tilfeldigvis noen hjul til salgs på finn men jeg var usikker på om de ville passe, så jeg ringte selgeren og spurte om jeg kunne komme å prøvemontere. Etter å ha sett hjulene på bilen, og vi hadde kommet frem til en pris vi begge kunne leve med, hadde jeg kjøpt meg et sett med 16x9ET20 BBS RS kopifelger.
96.jpg
97.jpg
98.jpg
IG: @jonsmiata
User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Jon »

Jeg lagde meg et deksel over tennpluggledningene.
99.jpg
Så var det klart for forberedelser til hovedtreffet til Gatebil på Rudskogen. Mange vil sikkert si at det er meningsløst å vaske og polere bilen grundig rett før en kjøretur på 580km, men det gjør jobben i selvvasken mye lettere nå man kommer frem.
100.jpg
100.jpg (85.24 KiB) Viewed 4868 times
101.jpg
Jeg har bare mobilkamera, så da var det veldig kjekt at noen andre tok litt bilder av bilen på hovedtreffet så jeg fikk noen med litt god kvalitet.
102.jpg
103.jpg
104.jpg
105.jpg
Neste punkt på programmet var ON2015. På vei opp fikk jeg ikke tatt noe særlig med bilder, men disse ble tatt helt i starten på vei ut av Oslo.
106.jpg
107.jpg
107.jpg (37.04 KiB) Viewed 7154 times
Ved overnattingen i Alta hadde arrangørene en premieutdeling, hvor jeg fikk pokal for beste stance.
108.jpg
108.jpg (88.78 KiB) Viewed 7154 times
Fremme på Nordkapp.
109.jpg
På vei ned igjen var det hver mann for seg selv, så jeg benyttet anledningen til å sjekke ut en del steder som jeg hadde lyst til å besøke. Etter en overnatting hos en kompis i Tromsø, gikk turen til Lofoten.
110.jpg
111.jpg
Passering av polarsirkelen.
112.jpg
Miata bobil lol.
113.jpg
Var innom Tronheim.
114.jpg
Og kjørte Atlanterhavsveien.
115.jpg
Da jeg kom hjem igjen var neste treff septembertreffet til Gatebil på rudskogen.
116.jpg
117.jpg
IG: @jonsmiata
User avatar
Jon
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 17 Jan 2016, 19:13
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Jon »

Siste treffet for sessongen var et lokaltreff arrangert av Bergen Gatebilklubb. Der møtte jeg en meget hyggelig polakk som gikk rundt å tok bilder, så photoshoot med han kommer ved en senere anledning.
118.jpg
119.jpg
120.jpg
121.jpg
Etter mange små og store treff, og 11.000 miles bak rattet var det på tide å sette den tilbake i garasjen.
122.jpg
Litt triksig må nok til for å få den igjennom pkk, men det mest åpenbare er nå skrudd av.
123.jpg
Jeg har også fjærnet pakningene i tannstangen, for å forhåpentligvis få den litt lettere på rattet.
124.jpg
Det er egentlig så langt jeg har kommet med prosjektet frem til nå. Hvis alt går etter planen, er bilen gjennom pkk ganske snart. Da vil alt bli montert på igjen, og så blir det noen flere oppgraderinger før neste sessong. :wink:
IG: @jonsmiata
EndreL
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 248
Joined: 30 Aug 2014, 16:37
Medlemsnummer: 1271
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by EndreL »

Rått! Flott arbeid! Kjekt me mange bilder fortsett me d. :)
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Sunnmøring »

Håhå! Fint arbeid med motorrommet, meget fint! Køyrde du forbi ålesund på vegen? Syns eg såg deg parkert på ei lomme, med telt og alt. Hadde eg ikkje vore på veg til arbeid så hadde eg sikkert stoppa og slått av ein prat :)
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by GTX-Lars »

Utrulig bra resultat! :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Rudolf »

:shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 567
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Brett »

Noen av oss er strålende fornøyd med å ha tørket støv av rattet.

Du finner på å erklære "Kjedet meg litt i garasjen..." midt i prosjektet!

Imponerende innsats og resultat!
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
X '85 Jaguar XJ-S 3.6 Manuell
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Agility »

Spenstig jobb !!! :wink:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Jon's Miata

Post by Anders »

Imponerende :D
Post Reply