Bytte nærlyspærer NC1

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Bytte nærlyspærer NC1

Post by Steinar »

For første gang i mitt snart 61 års liv har jeg levert inn bilen på verksted for å bytte pærer.
I følge instrukssjonsboka på NC'en må man ta av fremre del av innerskjermene for å komme til nærlyspærene. Når man har fått av disse må man vel ligge på ryggen på bakken for å se noe og for å komme til. Man ser jo selvfølgelig kontakten til nærlyset fra motorrommet, men det er nå så innmari trangt å komme til dersom man har tykkere fingrer og håndledd enn ca. 1 cm. Pærene til fjernlysa er selvfølgelig lette å bytte fra motorrommet, men hvem har behov for å bytte fjærnlyspærer? De holder vel omtrent bilens levetid. Plastskruene som fester innerskjermene på min bil var selvfølgelig herpa, fikk kun ut 5 av 11-12 skruer. Ga opp og leverte bilen på Strandvegen Auto: Timeforbruk: 0,15 timer, pris: 205 kr,-. Ikke ille.
Snakka med mekanikeren: Han hadde funnet ut at det var mye enklere å løsne spylertanken på høyre side (2 skruer) slik at han fikk dratt den tilbake ca. 5 cm, nok plass for å komme til. På venstre side løsna han sikringsboksen (3 muttere?), fikk dratt den nok unna for å komme til for pærebytte.
Neste gang gjør jeg det selv. Vurderer og brenne instruksjonsboka til bilen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Bytte nærlyspærer NC1

Post by Pelle »

Du kunne jo spurt her først så kunne jeg fortalt deg trikset med spylertanken og sikringsboksen,
men 205 kr var jo ikke ille.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Bytte nærlyspærer NC1

Post by Steinar »

Jo da, den er grei. Gruer meg bare til pærene på grøftelysene går, da er det ingen vei tilbake. Får vel bestille nye plastdubleditter/skruer på forhånd slik at de gamle kan klippes av.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Post Reply