Takhøyde NC

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Takhøyde NC

Post by Steinar »

Ny bil, samme problem. Mere takhøyde for oss som er litt lengere enn standarden. Her må det moddes.
På den gamle NB'en:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 457#p33457
På den nykjøpte NC'en var det ikke stort bedre.
Etter litt søking rundt på nettet finnes det to løsninger: Senke hele setet eller bare seteputen.
Fant ut at for min del var den beste løsningen og senke seteputen maksimalt.
(Det er forresten forskjell på setene på NC 2006-2007 og NC 2008 modell og nyere, mere om dette senere.)
Min tilhører siste kategori.
Løsningen jeg brukte er ca. denne:
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... 248&page=3
Det er bare å bla seg framover og lese til øyet blir stort og vått.
Kortversjon: Man trenger 2 stk nye bolter (M 8 x 1,25, lengde 55 - 60 mm og to avstandsstykker ca 16 mm lange. Som avstandsstykker brukte jeg to M 10 muttere pr bolt, dvs. totalt 4 muttere.
Ut med setet fra bilen: 4 bolter og løsne de tre kabelforbindelser under setet.
På kjøkkenbordet:
Løsne setetrekket fra undersiden, det trengs kun litt muskelkraft. Jeg har skinnseter, men det skal være likt med stoffseter. Skru ut de fire boltene som holder setebunnen. De bakre festene til setebunnen dreies litt rundt ( de er roterbare) og skyves inn mellom skumgummien og setebunnen. De var montert under setebunnen tidligere. Nye 55 - 60 mm bolter monterte jeg "fra innsiden" og ut, la de to 10 mm mutrene (avstandsstykkene) mellom festene og setebunnen. Skru til. Det er gjengeparti i setebunnen. Dette senker setebunnen ca 30 mm, noe som er maksimalt for at setebunnen ikke skal nå ned i gulvet på bilen.
Montere setet tilbake i bilen. Fikk tidligere to fingerbredder mellom setebunnen og dørken i bilen, nå kun et papirark.
Resultat: Ca. 30 mm mere takhøyde. Heving og senking av setet fungerer som før, lengdejustering av setet som før. Kun litt større glippe mellom setepute og seterygg.
Seteryggen er i samme høyde som før, dvs. nakkeputene kommer nå i en mere riktig høyde for oss med lang rygg. Bedre korsryggstøtte for min del og siden seteputen kun er senket i bakkant også bedre støtte til lårene.

På NC 2006 - 2007 modeller finnes det ingen setebunn av stål, det er tre kraftige fjærer som går på tvers under setet. Man kan løsne den midtre fjæren for å få litt mere takhøyde ifgl. miata.net.

Man kan også senke hele bakkanten av førerstolen. Man fjærner de to "flattjernene" i bakkant på glideskinnene. Enkelt på 2008 modeller og nyere, dvs. to bolter. På 2006 - 2007 var de punktsveiset fast. Man lager seg to flattjern som bøyes i Z form og nye festehull borres. Høydeforskjellen på på Z'en bestemmer senkingen. På 2008 modell og nyere: Max ca. 30 mm, muligens noe mere på 2006 - 2007 modell.
Ulempen: Tydelig synbar høydeforskjell på passasjerstol og førerstol og at man mister ca. 2 - 3 cm i lengdeforskyvningen på førerstolen.
Dette med senking av hele førerstolen er kun noe jeg har lest på miata.net

Huff, dette ble en tung forklaring, men hele operasjonen med senking av setebunn tok under en time.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Takhøyde NC

Post by Anders »

Senket bakkanten av setet i min med den metoden du skriver om. Var et firma som bøyde til noen tykke flatjern som jeg omsider fikk til å passe.

Bakkanten av setet ble 6 cm lavere, jeg sitter lavt og godt og ser såvidt over rattet som står i laveste posisjon. Byttet ut instrument dekselet til den lavere 2014 versjonen slik at ikke denne kom i veien for sikten.

Er enig i at det ser dumt og sløvt ut når det er så stor forskjell på høyden på setene, derfor gjorde jeg selfølgelig modifikasjonen på begge setene. Nå står de helt likt.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Takhøyde NC

Post by Steinar »

Tydeligvis forskjell på 2006 - 2007 modell og + 2008 modell.
Har du høydejustering av forsetet?
På min 2008 modell med setet i laveste posisjon var det bare ca. 3 cm klaring mot dørken av bilen.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Takhøyde NC

Post by Anders »

Har ikke høydejustering. Jeg trodde det var noe som kom med NC2 i 2009, utifra hva jeg kan se på bildet ditt er din bil NC1. Men høydejustering kom altså i 2008?
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Takhøyde NC

Post by Steinar »

Ja, høydejustering kom tydeligvis i 2008, dvs. siste året med NC1.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Takhøyde NC

Post by Steinar »

Har til og med ISOFIX montering for barnestol i passasjerstolen, og med føler for utkobling av airbag dersom rett type barnestol monteres. Airbaggen kan også kobles fra med nøkkelen.
Noe uaktuelt for vår del da minstemann på 21 år er 198 cm høy og nekter å sitte i barnestol lengere.
(Han vil heller låne bilen selv.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Takhøyde NC

Post by Anders »

Hehe! Har ISOFIX jeg også, om den automatisk kobler ut airbag vet jeg ikke.
Her i familien er det lillebror som er minstemann, han er snart 14. Har hatt med hund i bilen en del ganger, men ikke med ISOFIX, og airbag utkoblingen med nøkkel kommer da til nytte.
Post Reply