Oppgraderinger av understell.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Hei alle sammen!

Til vinteren har jeg tenkt og ta for meg understellet på bilen (90 hk,95 mod).Ja jeg vet det er for lite hk men det er uansett morro i svingene og jeg vil derfor ha best mulig kjøreegenskaper i svingene på offentlig vei.
Kommer til og gå for det fullt justerbare settet til vmaxx.Kanskje bytte stabstaget foran m oppgraderte foringer i stagene foran/bak.Videre vurderer jeg green stuff klosser og kanskje stålomspunnede slanger som jeg vet fungerer bra mot svampete bremser.Sitter vel samme bremsene på denne som 1.8 så de er vel store nok for veibruk og antall hk?Må vel sikkert vise bilen med nytt dempersett?For og få TUV godkjenning i vognkortet men de godkjenner vel ikke stålomspunnede bremseslanger?Innspill takk!
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Har også tenkt og bytte ut skivene med EBC Turbogroove brakes.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by Stalfa »

ffs. Av og til lurer jeg på om noen bare skriver og ikke leser.
For andre eller tredje gangen på kort tid. Man får stålomspunnende bremseslanger med tuv/dekra papirer.

Selv om søkemotoren suger geiteballe så fungerer den faktisk til en viss grad. ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Ok,beklager at jeg ikke gjorde hjemmeleksa denne gangen.Til min fordel (?) kan jeg si at jeg er 50 år og er delvis senil.Skal skjerpe meg så klart.Da har jeg en bekymring mindre ang bremseslanger.....TAKK!
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by Miatapowers »

Men kjøper man slanger med tuv papirer, må man godkjenne det som alt annet med tuv da ? eller er det greit nok å ha ett tuv papir i bilen på eu kontroll og huske å legge frem ?
Eg har til gode å få gode svar på dette, og er dem virkelig så mye bedre enn originale mazda slanger..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

På en annen side så skal vel dette være en Norgesbasert bilklubb og når det gjelder klubber av ymse slag "bil/mc" så er min lange erfaring at det skal være med en "sosial"bit i en sånn klubb.Siden det er store avstander i Norge og ikke alle bor i Oslo (sentrale østlandet) så er det vel sikkert greit at en stiller spørsmål som en har på hjertet her på forumet selv om en ikke har søkt på forhånd om samme spørsmål er stilt før.Om noen kanskje må gjenta noen svar noen ganger....javel,hva så?Håper dette er en grei og åpen klubb for MX5 eiere?Hvis ikke er ikke dette klubben for meg i allfall.Jeg tenkte kanskje jeg skulle få noen innspill med gjerne noen flere ideer osv.....Dette er ikke den første klubben jeg har vært med i mitt til nå 50 årige liv for og si det sånn....Noen innspill :)
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Miatapowers wrote:Men kjøper man slanger med tuv papirer, må man godkjenne det som alt annet med tuv da ? eller er det greit nok å ha ett tuv papir i bilen på eu kontroll og huske å legge frem ?
Eg har til gode å få gode svar på dette, og er dem virkelig så mye bedre enn originale mazda slanger..
Stålomspunnede slanger er en god del fastere en orginale gummislanger.Blir hardere bremsepedal med bedre feeling med bremsene(lettere og dosere).
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by Stalfa »

Kjeftingen min er ikke så alvorlig ment.
Som nordlending er jeg forpliktet til å rive kjeft. :)

Det blir sagt mye rart rundt tuv. Er det noen som har fått 2'er pga stålomspunnede bremseslanger?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Stalfa wrote:Kjeftingen min er ikke så alvorlig ment.
Som nordlending er jeg forpliktet til å rive kjeft. :)

Det blir sagt mye rart rundt tuv. Er det noen som har fått 2'er pga stålomspunnede bremseslanger?
Ja,jeg blant annet og jeg vet om flere både når det gjelder bil og mc.Begrunnelse:En kan ikke se om det har oppstått sprekkdannelser i slangen!!!!
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Men som trådstarter:Jeg vil ha en bil som krenger minst mulig i svingene.....holder det med og bytte ut stabstaget foran?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by Miatapowers »

Eg har byttet til stivere stag forran og bak, fort gjort å montere, eg har prøvd dem gode ifra flyin miata og budget på ebay, gjorde god nytte dem staga også.
Og ja eg har og fått feil på stålomspunne bremseslanger..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by MX-Jon »

svingnyter wrote:Men som trådstarter:Jeg vil ha en bil som krenger minst mulig i svingene.....holder det med og bytte ut stabstaget foran?
Vær obs på at endring av stabstag/krengestag kan endre egenskapene til bilen mhp nøytral/overstyrt/understyrt.
Hvis du bytter både foran og bak så de blir relativt like mye stivere både foran og bak vil du beholde bilen nøytral som den er, men bytter du slik at den blir relativt stivere foran eller bak endrer du på dette.
I en sving vil det jo overføres vekt og innerhjulet mister vekt som overføres til ytterhjulet. Feste henger sammen med vekt på hjulet så innerhjulet mister feste mens ytterhjulet får mer feste. (derav det at innehjulet låses først hvis du bremser i en sving uten ABS). Dessverre får ikke ytterhjulet så mye mer feste som innerhjulet mister så totalt mister du veigrep.
Poenget er at hvis du stiver opp bilen foran og ikke bak så får du mer vektoverføring foran og mindre bak (total vektoverføring er uendret) og dermed dårligere veigrep foran og bedre bak -> dvs mer understyring

(Men dette viste du kanskje allerede?)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
svingnyter
500 RPM
500 RPM
Posts: 58
Joined: 15 Sep 2014, 09:09
Medlemsnummer: 1169
Location: Tynset
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by svingnyter »

Hei jeg er ingen bedreviter!
Saken er at jeg har tenkt helt feil med denne bilen.Mine bruksbiler har i de senere årene vært framhjulstrekkere og da må en tenke motsatt av bakhjulstrekk når det gjelder avstiving.Selvfølgelig må en avstive likt.Men uansett vil ytterste fremhjul få den største belastningen.TAKK for påminnelse MX-Jon!Men uansett er dette en morsom bil....tilogmed med bare 90 hk!Rett frem er jo uansett kjedelig :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by obi-one »

Minst mulig krenging tilsier etter min forståelse stivest mulig krengestag både foran og bak, men samtidig satt opp i samme forhold som Mazdas ingeniører valgte det da de konstruerte bilen, for å beholde den samme nøytrale styringen, dvs hverken over- eller understyrt.

Så kommer i tillegg finjustering som man kan gjøre med justerbare endelinker på krengestagene, i teorien for å fjerne all forspenning i krengestaget som skyldes førerens vekt eller høydeforskjeller i understellet som følge av justering av coilovers for å få like hjørnevekter. Da skal man i teorien først laste opp bilen med en vekt lik føreren i førerstolen, for så å justere alle krengestagene mest mulig i vater og uten forspenning, med de justerbare endelinkene. Les også mer http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=247028.

Dette er ikke noe jeg har prøvd selv, bare lest i diverse forum, så bare ment som et bidrag til diskusjonen i en entusiastklubb for hele norge :)

Så til slutt litt om hvorfor steintøffe krengestag ikke nødvendigvis er en god ide:
Because an anti-roll bar connects wheels on the opposite sides of the vehicle together, the bar will transmit the force of one-wheel bumps to the opposite wheel. On rough or broken pavement, anti-roll bars can produce jarring, side-to-side body motions (a "waddling" sensation), which increase in severity with the diameter and stiffness of the sway bars. Excessive roll stiffness, typically achieved by configuring an anti-roll bar too aggressively, will cause the inside wheels to lift off the ground during very hard cornering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-roll_bar

Tror jeg holder meg til originalen... 8)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Oppgraderinger av understell.

Post by MX-Jon »

Standardbilen er nok mest komfortabel å kjøre men mindre krengning gir raskere vektoverføring og bedre respons på svingete vei. I tillegg gir krengning endret camber og dermed dårligere veigrep slik at en stivere bil hvor hjulene er mer "vinkelrett" på veibanen vil gi bedre veigrep. Men selvfølgelig med ulempene som nevnes her på ujevn vei. Den kan nok også tildels bli mer krevende å kontrollere.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Post Reply