Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eg som har trodd denne carbon canister funket andre veien! *host*
Du har selvfølgelig rett !
(dumt med tekniske utbroderinger etter midnatt)
Kullfilteret (carbon canister) henter jo luft fra innsugsmanifolden når bilen går på lavt turtall, og da er det jo ganske lavt trykk der (ca 15mmHg).
Og da blir jo trykket i tanken lavere av det også (i tillegg til at det tappes bensin).
Poenget er jo at det ikke skal komme noe bensindamp fra tanken og ut i friluft (miljø++), tanken skal alltid ha undertrykk.
Men siden tanken tidvis forbindes med innsuget, så blir aldri undertrykket noe særlig lavere enn 15mmHg som er vanlig tommgangstrykk i innsuget.
Er vi enige da Lloyd?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
knutjv wrote:Mye spennende her. ☺
Bilen går greit når den er varm, men går ujevnt og til tider stopper når den er kald. Og jeg hører med jevne mellomrom en tikkelyd fra dashbordet. Fuskingen kommer når jeg har under kvart tank så dersom trykket skal utjevne seg over tid funker ikke det riktig. Jeg får se hva som skjer når jeg har kjørt nok til at tanken nærmer seg tom. Og jeg skal skifte bensinfilter.
Lurer fælt på hva den tikkelyden er ....
Releet til bensinpumpa sitter under dashbordet på bilen din.
Hvis det er det som tikker, så ligger feilen der.
Siden bensinpumpa styres av ECU-en, så kan dette være en sensorfeil.
Du har vel OBDII-diagnose system?
Få tatt en diagnose.
Klubben har OBDII-tester.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Er det kun når den er kald ? ser i signaturen din at du har 1,6 nb, eg har byttet innsugsventiler på 3 topper på dem eg har hatt, og blitt forklart at det var feil på dem til nb facelift kom, samme symptomer så det du nevner, når ventilene blir varme så holder dem bedre tett, verdt å vurdere å ta komprisjonstest, både på varm og kald motor.. Skal ikke si det brennsikkert men verdt å sjekke..
Du har en årsmodell så skal vera utbedret, men man vet aldri hva så ble levert til hvilken tid, og skader ikke å sjekke.. Eg kjøpte nye ventiler til dem så var forbedret, og all fusk ble vekke,,
Legger ved bilde av ene ventilen min, eg hadde 8 slike så var like slitt som denne på dem toppene eg har tatt, ikke alle like slitt da etter hva kmstand dem hadde, men rundt 100000km så begynner det å bli problem,, man ser tydlig at den har jobbet seg nedover i toppen..
Men som sagt nok engang at du har en modell det skal vera utbedret på
Eg har snopt meg OBDII tester, får ingen feilmeldinger.
Erik, eg tar deg gjerne på ordet for en sjekk av dette. Men venter til bensinfilteret er byttet. En kamerat skulle bytte dette i høst når han likevel hadde bilen min på bukk, men glemte det. Så det ligger i bagasjerommet og venter på at lørdagen kommer, då bytter vi det.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Bummer!
Bensinfilteret lå ikke i bagasjerommet, ikke på kontoret og ikke i kjellerbodene -etter det jeg kunne finne. Nå er kjellerbodene ryddet. Så det ble ikke filterbytte enda. Har bestilt nytt fra England, jeg får vente til det ankommer. Ellers så vil jeg nevne at det var skikkelig kraftig vakum i tanken, det var bare såvidt jeg fikk av lokket med en hånd. Nå kjører jeg med lokket litt løst skrudd på. Jeg håper jeg ikke må til med å bytte ventiler, håper i det lengste at jeg slipper en slik jobb nå. Bilen min er jo andre årgang NBFL, og førstegangsregistrert sent i 2002.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Da har jeg endelig fått byttet bensinfilteret. Bilen har oppført seg verre og verre, fusket/stoppet mest som kald men dette skjedde jevnlig også med varm motor. Etter filterbyttet lot vi bilen stå og gå på tomgang og etter noen minutter fusket den og stoppet noen ganger.
Men så oppdaget vi noe jeg ikke har hørt før: Med tenningen på uler det fra gasspjeldhuset. Jevn ulelyd. Tok av den nederste kontakten og ulingen stoppet.
Er dette en temperatursensor? (I bunnen av gasspjeldhuset.) Ulingen fortsatte også om jeg koblet fra kontakten på lmm. Bør jeg bytte denne delen? Og i så fall, hvor får jeg tak i en slik til en vettig pris? Har lånt vekk Haynes manualen min så jeg er på gyngende grunn her. Noen tips her?
For øvrig har jeg etter dette fylt tanken og er akkurat kommet hjem fra en tur på tolv mil, ikke ett feilslag og ikke stoppet. Så nå er jeg i alle fall litt optimistisk her. Må innrømme at bilen har stått mer enn den pleier på grunn av denne fuskingen/stoppingen.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Er det ikke tomgangsmotoren så ligger under gasspjeldet da ? Så du kjører uten denne du nå da ? Den vil hyle om den blir for mye stengt og luften må suge gjennom trange kanaler,
Eventuelt hyle om den ikke klarer å nå sin posisjon, elektrisk bussing..
Den nederste her du tok av ? så er det tomgangsmotoren, har i teorien ikke brukt for den, men hjelper litt på kaldstart osv..
Eg har renovert slike på honda osv, av med dem, smøre og vaske med rustløser osv, dem kan sette seg fast.. Men ikke opplevd på mazda enda, men gjort på flere hondaer
Når jeg aksellererer hender det at det uler...
Går ut fra at du mener delen til høyre i bildet.
Er det bare å skru den av der den står, eller bør jeg ta av gasspjeldhuset? Ser ut som en lukket enhet.
Nå har jeg kjørt litt over 30 mil uten at motoren har fusket en eneste gang, den har heller ikke stoppet. Men jeg har fortsatt over halv tank og tidligere har problemene vært mer merkbare når der har vært lite bensin på tanken.
Er litt usikker på om jeg skal gjøre noe med den tomgangsmotoren nå eller om jeg skal la den være.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Resyme:
Byttet coil, plugger og pluggkabler. Byttet bensinfilter. Byttet til originalt luftfilter.
Fusker og stopper fortsatt når den er kald. Motorlampa kommer på av og til ved kjøring på lavt turtall - kode 172.
Motoren stopper når jeg tar av kontakten på tomgangsmotoren og likedan vhis jeg tar av kontakten på en av de to andre sensorene i samme område. MEN går bedre når jeg tar av kontakten på luftmengdemåleren. (Ved kald motor) Bilen virker dau ved turtall under ca 2400rpm, når jeg passerer 2400 er det som om den får mye mer kraft. Ved varm motor virker det som om den hopper over et slag på tenningen av og til. Bilen står i kjølig fellesgarasje når den ikke er i bruk.
Noen som har en ide? Noen på østlandet som har en lmm jeg kan låne for å prøve, evt en å selge meg?
Knut
99375325
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Rudolf wrote:Joa, forrige gang dette ble diskutert, så løste noen "problemet" med å bore hull.
Eller kjøpe lokk på Torshov.
Anyway.
En liten forklaring:
Besinpumpa går hele tiden og trykket ved bensindysene blir regulert med en returventil som sender mesteparten av bensinen tilbake i tanken.
Trykket ved bensindysene holdes konstant pga returventilen som regulerer trykket, 40-50psi.
Et undertrykk i tanken kan ikke gjøre noe med det, heldigvis.
MEN, bensindamp fra innsugsmanifolden blir sluppet tilbake i tanken via beholderen med kull.
Denne trenger et undertrykk i tanken for å kunne slippe tilbake (uten en egen pumpe).
Undertrykket dannes fordi vi bruker bensin.
Mere bensin blir pumpet til bensindysene, en det som slipper tilbake via returventilen.
Derfor blir det undertrykk og derfor hører vi et lite pushh når vi åpner lokket.
MEN, fordi ikke systemet skal stå under for mye undertrykk, så er det en liten enveis ventil i tanklokket, som utjevner trykket over tid.
Så hvis du åpner tanklokket etter at bilen har stått i ro en stund så blir du skuffet.
Ingen svuush .....
Konklusjon:
Det skal være undertrykk, hvis ikke funker ikke bensindamp-retur.
Hvis du åpner bensinlokket etter at bilen har stått stille en stund, så er det ikke noe undertrykk.
Erik
På Gunther gikk det en slange fra canister'en og ned til hjelperammen under motoren. Den var festet på en stuss ganske nær motorfestet foran på høyre side. Jeg stusset veldig på det, og sjekket om det kom ut en slange på andre siden, ...men gjorde det ikke. Men, masse svusj når jeg åpnet tanklokket, selv ganske lenge etter at motoren hadde vært i gang.
Nå har jeg kjørt både med løst bensinlokk og "fastskrudd" bensinlokk uten at det ble noen forskjell.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Da har jeg fått ny MX-5! (Det virker i alle fall slik....) Går som en kule og maler som en katt.
Alle disse symptomene kokte ned til en feil: Tomgangsmotoren. Tok av gasspjeldhuset, tok så av tomgangsmotoren. Fylte den med WD-40 og lot den godgjøre seg en halvtimes tid. Satt det hele sammen igjen og på plass i bilen. Voila! Takk til Miatapowers for tipset, og ikke minst takk til Erik som idag har tatt en nøye gjennomgang av motor osv.
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Hvor lenge skal man egentlig holde på før man gir opp?
Nå er jeg i en situasjon jeg aldri hadde forventet å komme med MX-5.
For to år siden fikk jeg en del problemer med motor som stoppet osv. I fjor sommer regnet jeg med at jeg hadde løst problemet, og hadde blant annet bilen innom Sinsengarasjen for en sjekk. Friskmeldt da. Så dro vi på tur til Bergen. Bilen gikk som en klokke. Nesten hjemme igjen begynte den å fuske og stoppe, verre enn noensinne før. Siden det har bilen mer eller mindre stått. Har dessverre ikke hatt helse eller overskudd til å ta tak i dette. På en måte er dette annerledes enn tidligere runde med problemer, kan ikke sette ord på det. Mazda finner ingen feil. Jeg kjenner en svak svilukt inne i bilen. Nå planlegger jeg å få bilen til et bilelektrisk verksted rett over påske for å se om de finner ut av dette. Jeg regner med at tusenlappene flyr ut fort der. Så hvis ikke de finner feilen er det da verdt å legge mere penger i dette eller skal jeg bare gi meg og selge bilen i deler? Noen tanker?
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen