Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by Hyper Ado »

Hei.

Sitter og planlegger oppgradering av diff på bilen da den jeg har, har laget ulyder de siste 2 årene i tillegg til at den lekker litt. Jeg er av de heldige med svakeste diffen som er mulig å få tak i: liten 1.6 åpen diff fra 90.
Når jeg nå skal bytte tenker jeg å gjøre det skikkelig. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en torsen med akslinger og mellomaksling fra en 6girs bil. Når jeg prøver å finne ut om dette er en enkel swap butter det imot med kunnskapen min om utvekslinger osv.
Som jeg har forstått det vil ny diff og stikkaksler passe rett på, selv om det er nyere hele stikkaksler ikke bolt on eller bolt on med stikkstubbs.
mellomakslingen skal også passe på men i følge "swap compability" lista på miata.net kan det være problemer med størrelse på bolter på koblingen mot girkasse? noe jeg rekner med skal gå fint da det står som fullt mulig swap på den siden.

Så det mekaniske med byttet er jeg ikke redd.

Men så kommer "problemene" mine.
6spg differ har en ratio på 3,9:1, mens min gamle har 4,3:1 altså det største hoppet som er innen differ på mx5/miata. Hva vil dette bety for meg? vil bilen gå fortere eller senere ved f.eks. 3000omdr i 5 gir med den nye diffen? Vil det gi stort utslag på speedometer? Er det mulig å "geare" om speedo så det passer til ny diff?
Og ikke minst, hvis bilen går fortere pr. omdreining vil det gi utslag i dårligere kraft under akselerasjon (tyngre å dra liksom?). Går den senere pr omdreinging vet jeg ikke om jeg vil gjøre dette byttet da jeg synes cruising i 90 allerede ligger på litt høyt turtall.

Thomas.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by MX-Jon »

Hvis du bytter fra 4,3:1 til 3,9:1 vil bilen gå hurtigere på samme turtall og du behøver lavere turtall for å oppnå samme hastighet. Forskjellen er ca 10%.
Det vil også si at du i alle gir får 10% mindre kraft siden det hele tiden blir som om du ligger i et litt høyere gir, dvs dårligere aks.

(Nå må mellomakselen gå 4,3 omdreininger for at hjulet skal gå en omdreining. Etter byttet må den bare gå 3,9 omdreininger for at hjulet skal gå en omdreining)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by Hyper Ado »

Ahh. Det er sånn tallene brukes ja. Da ser det ut som at jeg skal søke litt mer på differ.

Ser ut fra denne tråden :
http://forum.miata.net/vb/showthread.ph ... iff+change
at en med en 4,1 diff vil merke minimale forskjeller, men at det også finnes differ med samme utveksling.

"The simplest is to acquire a complete '99 5 spd rear sub frame assembly and drive shaft, and swap with your 1.6 , as the '99 has the 4.3 rear gear ratio, at least here in the states it does."

Om det er flere som har innspill er det bare å komme med dem :) holder igjen kjøpet av 3,9'en litt til hvertfall.
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by helly »

Besilte "ny" Torsen diff til bilen min i går. Kjøpte "speedo gear drive" i tillegg. Da bytter jeg bare den på girkassen min, så får jeg riktig fart på speedoen. Koster 23pund hos autolink. Jeg kjøpte også nye pakninger /simmerringer. Men jeg kommer kun til å bytte de på sidene. Skal den i front byttes, må du av med "pinion nut" og da må den settes tilbake på samme punkt sånn at lagera får riktig spenn osv. Med tanke på at de var "pinion nut" som løsnet på min gamle diff, så tør jeg ikke røre den .. :-)
1990 1.6
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by Hyper Ado »

Kjøpte du med akslinger og allt? Hva kom frakten på?
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by helly »

Ja. Frakt var vel 125 GBP. Betalte vel 7700 for alt inkl frakt. Moms kommer i tillegg (jippii).
1990 1.6
User avatar
Hyper Ado
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 322
Joined: 27 Nov 2007, 21:36
Medlemsnummer: 725
Location: Sola, Stavanger
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by Hyper Ado »

Ok :) Så bare at når jeg la en diff i handlevognen der inne steg frakten til 999 pund. Noe over hva jeg vil betale totalt kan du si ;) kan være en ide og sende dem en mail heller :)
Mazda Mx-5 (Miata) 1.6 92 mod. (Produsert i 90)
VW Passat 3BG 2.0TDI Exlusive 2005mod
X SAAB 900 2.0 5d 86mod.
X VW Passat 35i GT 2.0 93 mod.
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by vidarlavoll »

Hyper Ado wrote:Ok :) Så bare at når jeg la en diff i handlevognen der inne steg frakten til 999 pund. Noe over hva jeg vil betale totalt kan du si ;) kan være en ide og sende dem en mail heller :)
Ja, send mail og be om quote. Den fraktsummen er 'fast default'...

Vidar
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by helly »

Husk rabatten vi har da. Jeg sendte mail og fikk en enda bedre pris enn jeg fikk i butikk med rabatt. Så verdt å høre litt. Hils fra meg (Vegard) :-) Han har enda en Torsen liggende.
1990 1.6
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by helly »

Fikk akkurat mail om at pakken er sendt:
Pieces : 3
Weight : 58.5 KG
1990 1.6
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Diff bytte. 90 -> 6spd torsen.

Post by Bubba »

En del nyttig info om utveksling her:

http://www.miata.net/garage/KnowYourCar/S8_Gears.html
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
Post Reply