Ny i "bransjen"

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

redholm
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2014, 11:49
Status: Offline

Ny i "bransjen"

Post by redholm »

Hei.

Jeg er helt fersk på forumet her, og min interesse fo mx5 er også fersk. Jeg kjører for det meste MC om sommeren, men fruen er ikke begeistret for dette så det blir ikke så mange fellesopplevelser nå. Men å kjøre åpen bil er jo ikke så dumt det heller. Har kikket litt på Finn i det siste og denne snerte lille bilen har på en måte kommet snikende inn i bakhodet. Pent design og en grei pris er jo ikke dumt. Japansk kvalitet på elektrisk og teknikk er også et stort pluss.

Men hva bør jeg tenke på når jeg skal se på disse bilene. For meg er Mazda forbundet med rust, men en godt stelt bil bør klare seg i mange år. Jeg er teknisk oppegående og ikke redd for å skru i filler en bil, mer er ikke glad i store rustjobber.

Er det andre typiske svakheter jeg bør se etter?
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by MX-Jon »

Hei, hvilken type er det du tenkte på? NA/NB/NC ?
NA/NB er jo eldst så der er jo rust et mer aktuelt tema enn på NC.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Stalfa »

Velholdt eksemplar uten rust er et meget godt utgangspunkt.
Da er det sjelden noen store overraskelser.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Agility »

De eldste har mest kjøreglede, de moderne er biler... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Trouble »

Når er det jeg kan forvente at det kommer mange NBér på finn.no? Nå er det få og dyrt. Er mars en god måned?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Miatapowers »

Er bare å følge meget godt med, i grunn er det en god tid nå, vanskelig å selge dem nå i vintertiden, men februar/mars er det vel eg har gjort best dealer. Å si en er rustfri er vanskeligt da det ruster ifra innsiden av kanalene. og sees ikke før det er for seint, tror egentlig alle bør belage seg på at det bør fiksest ettehvert, 98-00 1.8 hadde coiler så ryker så man bør belage seg på feil der og koster litt for coiler til disse. 98-01 ? 1.6 hadde feil på innsugsventiler, iallefall har eg måttet byttet dem på 3 motorer :) det kan bli kostbart for noen så ikke liker å skru.. eg vil egentlig påstå at na modellene er best,minst problemer og ikke minst er dem penest og :) eg har selv en 1.8 sport nb som fungere utmerket foruten den kjente rusten som eg har fjernet midlertidligt, Eg hadde lett byttet med en na 1.8 om noen ønsket det.. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Trouble »

Nå føler jeg at jeg stjeler tråden litt, men jeg er interessert i "facelift" NA og begge NBéne, helst 1.8l. Hvorfor er den ene bedre enn den andre? Du skrev jo litt nå, Miatapowers, klarer du å overbevise meg vekk fra NB? :)
redholm
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2014, 11:49
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by redholm »

MX-Jon wrote:Hei, hvilken type er det du tenkte på? NA/NB/NC ?
NA/NB er jo eldst så der er jo rust et mer aktuelt tema enn på NC.
Hva er forskjellen på NA/NB/NC. Ser også at det er minst to motorutgaver, 1.6 og 1.8 Det er sikkert litt mer tak i 1.8, men er det forskjell på kvalitet på alle disse utgavene. Noen har flipplykter, er det årgangene som skiller på dette?

Hvordan er deletilgangen på alle utgavene og hvordan er kvaliteten på piratdelene?

Mange spørsmål, men liker å være grundig i forkant for å slippe alle de smarte aha opplevelsene etterpå. Fo de ligger nok der og lurer..?
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Pelle »

Agility wrote:De eldste har mest kjøreglede, de moderne er biler... :wink:
...uten at de moderne har mistet noe som helst av kjøregleden :wink:

NA 1990 - 1997, 1,6 l -116 hk , 1,8 l - 130 hk(sånn ca riktig)
NB 1998 -2004, samme motorvarianter, finnes i sportsutgave med 140 hk, og diverse facelift.
NC 2005 - 2013 1,8 l - 126 hk , 2,0 l -160 hk, begge finnes med soft top eller PRHT (Power Retractable Hard Top)
Kommer også i diverse faceliftutgaver fra 2009.
ND 2014 - Usikker på motoralternativer. Tilgjengelig i Norge fra september neste år.

Jeg har hatt en 1990 modell 1,6 liter. Vanvittig morsom bil. Til tross for relativt liten motor er den overraskende kvikk og villig, i hvert fall fra 3500 rpm.
Mange entusiaster sverger til denne modellen. Personlig ville jeg sett etter en 1,8 liter hvis jeg skulle kjøpt en
NA eller NB. Selgere som påstår at deres 15 år gamle bil er rustfri ville jeg vært skeptisk til. Da skal behandling være godt dokumentert.
Går du for NC vil jeg absolutt anbefale 2 literen. Uansett hva 1,8 liter eierne sier, så er det ganske stor forskjell mellom 126 hk og 160 hk.
En vanlig sannhet ved bruktbilkjøp er vel at jo nyere du kjøper, jo mindre problemer får du.
Kjøp av gammel bil kan jo fort bli dyrt.
Når det er sagt så finnes det mange entusiaster der ute som passer bilene sine som babyer, og det hender at det er en og annen til salgs. De er gjerne litt dyrere enn gjennomsnittet, men fort verdt pengene.
Lykke til, og velkommen i klubben etter hvert.
Per
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Miatapowers »

Trouble wrote:Nå føler jeg at jeg stjeler tråden litt, men jeg er interessert i "facelift" NA og begge NBéne, helst 1.8l. Hvorfor er den ene bedre enn den andre? Du skrev jo litt nå, Miatapowers, klarer du å overbevise meg vekk fra NB? :)
Tror du skal gå for hva du liker best eg, alle har sine feil, men om det er grunn til å velge en annen forran en annen vet eg ikke, eg ville bare styrt unna 1.6 na 90-91 om du ikke liker å skru på motor, dem andre feilene så er da grei skruing å fikse, foruten nb 1,6 ventilene da, kommer rundt 100000km denne feilen, og siden eg har hatt det på 3 motorer og ikke bare en, og lest om flere andre så har hatt det, så vil eg påstå dette skjer oftere enn na 1.6 veiva..
Her er nå bilde av en ventil så er byttet..
Ser tydligt at den er slitt langt opp, da vil den slippe luft igjennom hele tiden, og bilen blir tungstartet, merker ikke så mye når den var varm, men ble verre og verre, gikk ujevnt og harket og hostet..
Image
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by 2re »

Du trenger ikke skygge unna 90-91 modeller heller. Det er bare å sette seg ned å kikke i tråden til Rudolf (Norges eldste MX-5).

Det ligger masse informasjon inne på dette forumet, og mye linker vedrørende de enkelte emner. Så det er bare å begynne å lese. Melder du deg inn i klubben først som sist får du full tilgang på hele forumet, inkludert stille spørsmål i Teknisk, annonsere i Kjøpes og Selges osv. Det finnes mange her inne med mye kunnskap :)

I og med at dette er verdens suverent mest solgte roadster er miljøet og kulturen rundt bilen ganske enormt verden over. Idag heter det MX-5 over hele verden. Men tidligere het den Eunos i Asia, MX-5 i europa og Miata i USA. Dette kan være greit å vite når man søker. Tilgangen på deler, originale og uoriginale, nye og brukte, er tilsvarende enorm. Derfor er prisene også noenlunde overkommelige. Dette er mye moro for pengene! :) Det finnes eksempelvis Porscher hvor bremseskifte koster like mye som en ok NA. MX´n er en fantastisk konstruksjon helt på høyde med langt dyrere sportsbiler. Den er fin å skru på og vedlikeholde. Lite tull med disse bilene og flere her inne har både to og tre biler :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Ørnbjørn »

Ha og is i magen — det rette eksemplaret dukkar opp, kjøp den beste (minst rust) bilen du finn innanfor ditt budsjett.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by obi-one »

...og pass på å skille mellom de tidlige NA 1,6 med 116 HK og de senere NA 1,6 fra 1994 til og med 1996 som ble tunet ned til 90 HK.

Noen liker disse like godt, men du bør iallefall vite at en del i klubben mener de tidligere versjonene er MYE sprekere.
Kommer an på om du liker deg best over 6000 rpm eller under i kjørestilen.... 8)

Rust er uansett årgang det som bør ha mye å si på prisen, og som nevnt ruster kanalene bakerst ofte innenfra.

Så små "uskyldige" bobler eller nylig utført puss og maling på kanaler bør ringe en liten bjelle....mange er reparert allerede, be isåfall om dokumentasjon helst med bilder på jobben som er gjort.

Sjekk også hjulbuer og (etter min mening) unngå skamsenkede eksemplarer med blytunge 16 eller 17 toms hjul. Prøvekjør isåfall først en mx-5 med originalfelger, så du kan kjenne etter selv hva du ønsker deg.
redholm
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 21 Dec 2014, 11:49
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by redholm »

Takk for god informasjon folkens. Ser at det er begrenset utvalg her på berget, så jeg har nå begynt å sjekke litt utaskjærs. Bruktbil fra California sikrer minimalt med rust, men de er ofte kjørt en del. Men det er bedre å skru litt enn å strippe hele bilen for å få tilkomst til rust. Jeg jobbet med karosseri og lakk i min vakre ungdom og kjenner ikke kallet for rustrep igjen.

Syns denne er lekker. Fin farge...

http://www.cargurus.com/Cars/l-Used-Maz ... =102077289



God jul!
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Ny i "bransjen"

Post by Pelle »

Du har muligens lagt merke til det selv, men den du henviser til har automatgir!
Ikke særlig gunstig dersom du vil kjøre litt inspirert,
Sikkert ok dersom du bare skal daffe bortetter landeveien :oops:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply