Div Stabiliserings stag fram/bak

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Swede
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 31 Mar 2012, 12:32
Medlemsnummer: 1003
Location: Kongsberg
Status: Offline

Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Swede »

Jeg har gått å lure på en ting...
Vad är grunn til att alla (jeg har funnit) har en lagat en vinkel mellan höjre og venstre side?
Som jeg ser det er det kan det vara magel på plass, men ikke i alla fall. ex bak...? og foran vorfor ikke lage högre forlängning av tårn?
Burde ikke stabilisering staget vara så stivt som muligt? För den vinkeln burde ge lit flex i akkurat där, og er det ikke de vi ikke vill ha?!

-Vad tenker dere här?
Image
Image
Miata -90 - JoDa
9-3T bruksbil-04
900T-85 (hemma i S)
9000T CC-93
9000T CS-97


Do, or do not. There is no try.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Denne tråden bør flyttes til teknisk.

Jeg har ingen tro på stabiliseringsstag på støtdempertårnene.

Derfor:

Image

Som du ser av bildet, så har det lite å si om støtdempertårnene flytter litt på seg.
(de er t.o.m. festet med en bolt i bunnen som gjør at de kan bevege seg i horisontal retning i toppen).

Innfestingen av øvre og nedre bærearm derimot, er det viktig at står i ro.
Derfor er traversen de er festet i en meget solid klump.

Noen av oss sikrer oss mot at denne traversen skal vri på seg, ved å montere en avstivning nederst i bakkant av traversen.
Denne:

Image

Det har god effekt.

Ingen MX5 eller Miata (NA) ble levert med stabiliseringsstag på støtdempertårnene fra Mazda.
Heller ikke R-package eller sportsutgavene.

Eunos (i Japan) og Mazdaspeed Miata derimot ble levert med dette.
Så kan man jo lure på hvorfor ?

Erik
(som presiserer at dette er min personlige mening og vil ikke saksøkes eller utsettes for voldelige gjerninger pga disse utsagnene)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote:Jeg har ingen tro på stabiliseringsstag på støtdempertårnene.
Erik
(som presiserer at dette er min personlige mening og vil ikke saksøkes eller utsettes for voldelige gjerninger pga disse utsagnene)
Fillern, jeg så frem til en underholdende slosskamp i Sinsensgarasjen....

Men det er nok ikke bare Erik som mener at stabilisering av støtdemperne har liten effekt på en Miata/MX5. Det ligger jo litt i konstruksjonen.
Så er det bare fordi det er kult at mange kjøper disse? Tja....

En grunn kan være at de gir en generell bedret stivhet i bilen. På samme måte som det staget som etterhvert kom på tvers bak setene ved "sikkerhetsbeltetårnene". Ingen mener vel at stabilisering av sikkerhetsbeltene bedrer kjøreegenskapene så hensikten er vel da en generell avstiving av karosseriet. På samme måte kan vel kanskje et godt konstruert stag stive av i motorrommet. (Om det funker derimot skal jeg ikke uttale meg om)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Staget mellom setebeltetårnene kom i 1994 sammen med stag inni dørene.
Disse stagene var for å øke sikkerhet ved sidekollisjoner og hadde ingenting med stivhet i bilen å gjøre.

Jeg tror ikke stagene mellom støtdempertårnene har noen å gjøre med hverken sikkerhet eller kjøreegenskaper.
Tror nok bling-faktoren har mye å si her ja.

I 1994 monterte for øvrig Mazda fire stag under bilen, En under fremre, en under bakre travers og to langs siden av mellomakslingen.
Disse gjorde bilen stivere og hadde effekt på kjøreegenskapene.
Derfor kopieres dette ofte over på eldre modeller.

Det er for øvrig en fyr (husker ikke hvem) som monterte en innretning med to rør inni hverandre mellom støtdempertårnene.
Denne var laget slik at den tegnet en strek på en plate dersom rørene beveget seg i forhold til hverandre.
Så la han ut på en heisatur.....

Kan dere gjette på hvordan tegningen ble .... ?

Men igjen er det noen som VIL at dette skal virke og blir rasende når andre påstår at dette ikke har noen effekt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by obi-one »

Såvidt jeg kan forstå, med basis i konstruksjonen med egen hjelperamme og doble triangelarmer, så bør det være fint lite hjelp i tower brace i forhold til å kontrollere fjæringsbevegelsene i bilen. Blir isåfall noe for de harde track day entusiastene med betydelige karosserikrefter i svingene, kanskje......

For øvrig helt enig med Swede i at en vinkel på staget er presis det man ikke ønsker seg for å få maks effekt av den i forhold til å stive opp karosserikonstruksjonen.

En interessant tråd her, med et par gode utsagn av typen "Tårnstabiliseringsstag er gode å lene seg på når man skrur"....

http://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=444808

Denne tråden skiller også mellom effekten på bilens fjæringsegenskaper i forhold til å kjøre fortere (liten) kontra førerens opplevelse av at bilen er "stum" når man kjører, det amerikanerene kaller "NMV" eller Noise Vibration Harshness. Noen mener at slike braces kan gjøre karosseriet mer stabilt og derfor gi en mer presis opplevelse av bilen, men uten at det egentlig har mye å si for fjæringsegenskapene. Og da er vi over i et ganske subjektivt landskap hvor øvrige mods også antakelig har mye å si. Jeg ville utvilsomt anbefale avstivninger UNDER bilen, men dette er altså bare mine 50 øre.

Ellers er det jo fristende å vise til en god vitenskapelig studie som har vist at narremedisiner virker. Og de dyreste narremedisinene virker best......
http://blog.placeboeffect.com/expensive ... rk-better/ 8)
Last edited by obi-one on 11 Jun 2014, 23:09, edited 1 time in total.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by biXen »

Lener meg alltid på den når jeg skal nå noe langt baki motorrommet :D

Men sånn jeg forstår spørsmålet så spør han ikke om hva den gjør, han spør hvorfor de alltid er bøyde. Det har jeg ikke noe godt svar på, men ettersom jeg forstår vil det fordele trykket over 4 punkter istedet for 2 som ville vært en rak type.

Og jeg har forstått det slik at det skal fordele belastning, at den kan flekse begge veier, og ikke er direkte koblet til ytelse. Derfor sikkert mer aktuelt på en RX-8 med 1300+ kg hvor det er standard enn en MX-5.

(tror ikke den har vært supernyttig på min, unntatt å være støtte for mekanikeren)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Trym N1290 »

Grunnen til vinkelen er nok ofte pga plassbehov under panseret.

Om det virker? Kan ofte diskuteres og blir ofte diskutert. Jeg har gjort en test med mitt 3punkt stag på vålerbanen, og jeg merket forskjell. Jeg har et stag under som Erik viser til lenger opp her og 3punkt tårnstag. Jeg kjørte noen runder på Våler, så skrudde jeg ut 3punkt tårnstaget fordi det kranglet om plassen med JR m45 pressa. Og kjørte jeg dagen ut. Bilen ble mykere i nesa og i mine øyne litt bedre å kjøre faktisk. Som om det ble litt for mye avstivning framme i forhold til bak med tårnstaget.

Morro er det lel
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by uggla »

Jeg har et slikt stag på min, og jeg vil (høyst subjektivt selvfølgelig) påstå at jeg merket forskjell.
Den stiver av i forstillingen og gir strammere styrefølelse. Jeg strammer tokico illumina demperne ulikt f/b mao. 4/5 for å opprettholde perfekt balanse ved banekjøring. Bilen føles mer presis i styringen ihvertfall. Går det fortere? Tja...

Jeg skjønner ikke helt hvorfor det ikke skulle hjelpe? Hardtop stiver av bilen? Biler uten tak er generelt mykere enn biler med? Er jo ikke bare det som foregår under bilen som er vesentlig?

Mazdaspeed japan og M2 gutta var vel ikke på bærtur?

Når det er sagt så finnes det jo også stag som festes i torpedoveggen i tillegg. Sikkert ikke så dumt.

M
(Som har montert det ene staget etter det andre ....brace under foran, brace under bak, tårnstag, stabstag foran, stabstag bak...alle har bidratt med sitt....)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Stalfa »

Butt-dynoen er den viktigste målemetoden vi har. Det er det som gjør om vi er fornøyd eller ikke.
Hjelper kanskje litt på å kutte 10 sekunder i rundetid med pga en metalbit man kjøpte for 3$ på Ebay.

Noe vil vel slike stag stive av. Om det er merkbart eller gjør noen forskjell i noen retninger kan diskuteres.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Kjakan »

Uten at jeg har så mye matnyttig å komme med så kan jeg nevne at en bil jeg har et kjærlig forhold til, Toyota Corolla GT, hadde en slik løsning i 1984 som går via torpedoveggen - se bildelink: http://farm7.static.flickr.com/6108/634 ... 8a51_b.jpg
Gamle amerikanske biler fra 50/60/70-tallet har jo også slike i mindre diameter via torpedoveggen - vil jo tro at det har en effekt da GM, Chrysler og Ford neppe brukte penger på slikt unødvendig.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Trym N1290 »

Som dette:
Det er det jeg har montert :)
Image
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
NorMaz
0 RPM
0 RPM
Posts: 8
Joined: 22 Feb 2014, 22:15
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by NorMaz »

Nei rull inn da! :)
Amerikanske biler hvor både øvre og nedre bærebro er festet rett i en (lastebil)ramme, også skulle to tynne stag fra innerskjerm til torpedovegg være med å stive av? :shock:
Joda, de stiver av innerskjermene, men har null og niks med hjulstilling og kjøreegenskaper å gjøre.

Men jeg kan jo alltids sveise inn et grovt rør mellom innerskjermene på min 60 modell Cadillac og kjøre fra dere alle på svingete vei :mrgreen:
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by MX-Jon »

Kanskje det er noe i utsagnet til Mazda ingeniør Norman H. Garrett som var med å konstruere MX5'en.
Han hevder at shock-tower brace ikke er helt uten effekt, men effekten/forbedringen er så marginalt liten at det isåfall bør være den siste avstivningen du kjøper/monterer. Alle de andre gir bedre effekt.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Ørnbjørn »

Det er billig, ser bra ut og har dugandes placeboeffekt. Garrett er nok ingen dumming.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Div Stabiliserings stag fram/bak

Post by Stalfa »

Så i værste fall er det jåleri.

De ser nå som oftest bra ut i motsetning til mye annet jåleri.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply