Når er et vinterdekk gammelt?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Når er et vinterdekk gammelt?

Post by webizz »

Kjøpte piggfrie vinterdekk til min 2004 MSM i april 2008, og sist vinter syntes jeg det var litt som å kjøre på "hockey-pucker", ga ikke samme følelse som tidligere vintre.

Så, spm er: Hvor lenge, typisk, er piggfrie vinterdekk beregnet til å vare, og fungere som GODE vinterdekk? (Husker ikke dekkmerke/type, men det er ikke noe billig-dekk.
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Når er et vinterdekk gammelt?

Post by MX-Jon »

Jeg har hørt at etter fem år begynner det å bli hardt så uansett mønsterdybde bør man da vurdere å bytte.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Når er et vinterdekk gammelt?

Post by Hauk »

Sånn generelt, etter å ha vært igjennom sikkert 10 sett med vinterhjul på forskjellige biler opp gjennom årene; Etter 3-4 år _synes jeg_ de er modne for sankthansbålet. Noen ganger har jeg byttet da, andre ganger har jeg drøyd et år til - men har da som regel sittet igjen med en "bah-følselse" (30% skam, 70% uansvarlig).

Dekk er jeg ganske nazi på.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Når er et vinterdekk gammelt?

Post by webizz »

Hauk wrote:Sånn generelt, etter å ha vært igjennom sikkert 10 sett med vinterhjul på forskjellige biler opp gjennom årene; Etter 3-4 år _synes jeg_ de er modne for sankthansbålet. Noen ganger har jeg byttet da, andre ganger har jeg drøyd et år til - men har da som regel sittet igjen med en "bah-følselse" (30% skam, 70% uansvarlig).

Dekk er jeg ganske nazi på.
Flott, takker! DA skal dekkene byttes, det neste spørsmålet da blir: Hva er de beste piggfrie vinterdekkene? Mulig jeg åpner en "can of worms" nå, men heller tips herifra, enn fra en dekkpusher som har mest å tjene på å selge meg elendige dekk... :lol:
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Når er et vinterdekk gammelt?

Post by Hauk »

Ta en titt på siste test i Motor, og sjekk topp 3 (eller 5) (*). Les på hvordan dekkene scorer på sub-kategoriene og handle det som treffer best mtp viktige faktorer for deg. (Kjøring på is/snø/våt asfalt/støy/pris/har de skrift som passer for hvit dekktusj?!? etc.)

Jeg endte på Michelin X-Ice 2 (el.) for to vintre siden. For to FWD-biler. Jeg prioriterte ned dekktusjen for Mazda3en og Kiaen.
Jeg har aldri skodd MX-5en med vinterdekk, så pigg kontra piggfritt er jeg usikker på. Men har hatt 4 andre RWD-biler med begge alternativene. På Mo og på Toten kjørte jeg med pigg. I Oslo-traktene går det i piggfritt. Har man skillz så blir det hipp som happ. ;) Men med piggfritt må du påregne dager du bare må parkere pga is/regn på småveier.

(*) Jeg ilegger også en klype salt til alle slike tester. Har en følelse om at ikke alt er 100% på stell mtp. objektivitet/nøytralitet. Imho.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Når er et vinterdekk gammelt?

Post by Kjakan »

Jeg har sjeldent kjørt rundt med gamle vinterdekk da jeg som regel sliter de ned innen to år. Unntaket er en vinter jeg kjørte med 12 år gamle piggdekk på en 240 - de funket ganske fint selv om de var gamle. Lagringen av dekk er vel viktigere enn alder - ligger de mørkt og kaldt spiller det liten rolle om det er noen år gammelt.
Selv sverger jeg til Continental uansett bil. Blir første året mitt med piggfritt på Miata - blir spennende. Heldigvis har jeg Torsen i tilfelle det blir sketchy, men har aldri stått fast før med Miata m/piggdekk.
Hadde en vinter splitter nye Vredestein piggfrie - de likte jeg ikke. Veldig myke og ikke særlig retningsstabile.
Tror både Continental, Bridgestone, Michelin og Nokian er gode greier - det viktigste er at du styrer unna kinadekk og Nankang.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Når er et vinterdekk gammelt?

Post by Atenza »

Årets vinterdekktest fra NAF m.fl.: https://www.naf.no/forbrukertester/dekk ... test-2013/
Dagens prisoversikt fra Dinside på dekkene fra testen: http://www.dinside.no/923304/pristest-a ... -2013-2014

Jeg har vel mye av det samme været som deg, webizz, og kjører på Conti på familiebilen og Nokian på MX-5-en, begge piggfri og tillitvekkende dekk (rent bortsett fra at MX-5-en var særdeles danseglad sist vinter, men det tror jeg skyldtes været, dvs snøfritt, men kaldt så det frøs på asfalten).

Atenza
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
Post Reply