Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
mojo-91 wrote:
Nei, nå gir jeg meg over. Glemte selvsagt å nulle ut computeren før jeg tok diagnosen. De kodene jeg fikk var visst bare gammelt rask som lå lagret. Koblet av batteriet og tok testen på nytt. Ingen feilkoder.
Men motoren går like dårlig
Før du sjekker feilkoder må du "nulle ut" gamle, som du skriver.
Etter at de er nullet ut, må du kjøre en tur.
Motoren må testes gjennom alle "stadier", som tomgang, cruising, akselrasjon osv.
Først DA kan du lese av feilkoder.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
mojo-91 wrote:
Prøvde å sjekke kompresjon med Biltemamåler. Nåla bare veiver opp og ned som et oljalyn. Komplett umulig å se resultatet.
Kompresjonsmåleren har en enhveisventil som "husker" den høyeste måleverdien.
Den kan du løse ut med en knapp som sitter ved slangefestet på måleren.
Hvis nåla pendler opp og ned, så er det noe galt med ventilen.
Måleverdien skal bare øke (ikke gå ned igjen).
Skjønner ?
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
mojo-91 wrote:Har forøvrig tatt diagnose av motoren i dag (hadde helt glemt den lille svarte boksen der)
Fikk feilkode
2 : NE-signal.
8: airflowmeter
1: Intake air thermistor in airflow meter
"Intake air thermistor in airflow meter" har jeg forstått befinner seg inne i airflowmeteren. Så bytter jeg denne er vel den saken grei.
NE-signal har jeg ikke helt forstått hva er....
NE signal kan muligens vera neutral switchen så sier bilen din er giret i fri.. Om den låser seg, så går muligens bilen i nødmodus ja,, Eg hadde feil på denne når eg skulle kjøre inn datasprut, og slet som en makk med autotuning, alt gikk rett vest, så byttet eg denne, og alt gikk som en fryd, Så den har iallefall litt med power å gjøre.. Men kan vera annet også, eg satt meg aldri inn i feilkoder, hadde jo aldri noe feil,
Jepp, da viser det seg at tennpluggene i hull 1 og 2 sitter dønn fast. Har selvsagt klart å ødelegge pluggene slik at skrallesettet ikke får grep lengre.
Så da slipper jeg ihvertfall å måle kompresjon.
Nå har jeg to muligheter.
A.) ta ut toppen, levere den inn for demontering og full fiks.
B.) få tak i en ny motor.
æsj
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Fiksen bestod i å lettere modifisere pluggnøkkelen slik at den tredde seg lengre ned over pluggen. Det viser seg at det på 1,6 liters motorene er veldig trangt mellom pluggen og godset i toppen. En vanlig pluggnøkkel har for tykk gods og lar seg ikke tre skikkelig nedpå. Normalt skal dette i grunne ikke være nødvendig, da pluggene ikke skal sitte så hardt som det mine gjorde. (jeg har skiftet tennplugger på denne bilen i 10 år med den samme pluggnøkkelen fra biltema)
Uansett,....hos meg resulterte dette nå i at pluggnøkkelen glapp og ikke fikk skikkelig tak i pluggen.
Vi brukte en slipemaskin og slipte vekk en del av godset på pluggnøkkelen slik at vi fikk tredd den godt nedpå tennpluggen. Det gjorde susen
Har forøvrig fått vite av Erik, at det til det originale verktøysettet som ble levert med 1,6-bilene, medfulgte en custom pluggnøkkel. Hadde vært artig å sett hvordan denne ser ut. Den mangler ihvertfall til min bil.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35