Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Brett »

Etter litt smålugging i motor i fjor høst, skaffet jeg en OBDII feilkodeleser, men fikk ikke somlet meg til å bruke den.

Så når "Lille Blå" ble tatt ut av vinterlagring forrige uke, tenkte jeg å se etter feilkoder.

Instrukssjonsboka viser en kjekk illustrasjon av hvordan, OBDII leser kobles til Data Logger Contact 2 (DLC2) under dashbordet til venstre for rattstammen.

Mitt problem er at jeg ikke finner noen kontakt :evil: Har ligget med hodet inni pedalene under dashen i to kvelder nå uten å finne noen kontakt.

SÅ: Er det noen som kan vise et bilde av hvor DLC2 kontakten sitter på en Europeisk 1999 NB 10AE (1,8)?

Mvh
Brett
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Steinar »

Det regner hunder og katter i Trondheim nå så jeg gidder ikke å gå ut for å sjekke i boka som ligger i bilen (og sjekke bilen), men trodde at denne kontakten lå i motorrommet på venstre forskjerm????
I det minste på NA:
http://www.mx-5.de/html/fehlercode_beim ... lesen.html

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Brett »

Hallo igjen;

Konnektoren på venstre forskjerm er DLC1, brukes på NA for å lese ut feilkoder. Den finnes på min 1999 NB også.
MEN, iflg Workshop Manualen, skal det være en OBDII under dashen??


Fant dette på MX5 OC Forum (UK)

G'day Eric---

This is from the old forum

Having been corrected on another post (from me) by Robbie, then I can tell you what he said - the OBD port (correctly referred to as an EOBD port) was first available on the facelift - Mk2.5. On the Mk 2.5 wiring diagrams this is tagged as DLC-2 This is located in the fuse panel to the right of the steering wheel - but only on a Mk2.5. The other data link connector - tagged DLC-1, is still in the same position as it always was, but is used for different services than PCM error code read out.

On the Mk2, the data link connector is in the same position (on top of the left front wheel arch) and is still useable for error codes. There is no second Data Link Connector on the Mk 1, or 2. Orly on the Mk 2.5.

There is no third data link connector on the Mk 2.5 as far as I Know. (AFAIK) I have no info on the Mk.3.
If you need 'pin outs' for the DLC on Mk1's or 2, then Geoffs post (to which you referred,) should do the trick.

If anyone has a Jap Import 2.5, then we are told by an American Company these come with a JOBD port, which is different to either OBD2 or EOBD ports and cannot be accessed by any American or European data reader. How you will get on at a dealer - God knows!

If you have any OBD port, then you can't read error codes from it with an LED, you need a dedicated EOBD/OBD2 data reader. (or if it's an import, then I assume a JOBD reader) I hope this is clear?

Looks like this whole subject needs a write up - - - - - (Who said "so do it" ?)

Geoff
Growing old disgracefully in Queensland. Founder of Eastern Region[HMF] Sunshine Coast Chapter.
1990 Mariner Blue and white Mk1 Roadster with JR supercharger
Hofner Verithin Guitars


Hmmm, påstås her at MK2 ikke har OBDII...
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by obi-one »

Min oppfating er at enten så har du OBD1 (diagnoseboks i motorrommet) eller så har du OBDII (konktakt nede til venstre for rattet på NB, såvidt jeg har sett).

Tror ikke noen biler ble levert med "begge" ...... :?:

Men bare mine 50 øre.... :)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Steinar wrote:Det regner hunder og katter i Trondheim nå så jeg gidder ikke å gå ut for å sjekke i boka som ligger i bilen (og sjekke bilen), men trodde at denne kontakten lå i motorrommet på venstre forskjerm????
I det minste på NA:
http://www.mx-5.de/html/fehlercode_beim ... lesen.html

Steinar
Detter er diagnoseboksen (også kallt OBD-I) og ikke OBD-II kontakten.
obi-one wrote:Min oppfating er at enten så har du OBD1 (diagnoseboks i motorrommet) eller så har du OBDII (konktakt nede til venstre for rattet på NB, såvidt jeg har sett).

Tror ikke noen biler ble levert med "begge" ...... :?:

Men bare mine 50 øre.... :)
Dette er nok helt feil.
(ikke verdt 50 øre ....)

OBD-II kontakten i bilen til Brett sitter i sikringsboksen under dashbordet på venstre side.
Han har også en diagnoseboks som er plassert i motorrommet akkurat som på en NA.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Brett »

Vi får ta en kikk i Sinsengarasjen morgen.

Jeg har sett bilder og fått tips fra NBFL hvor OBDII kontakten sitter i luka for sikringene ved førers venstre kne (venstreratt).

Der sitter den ikke på på min NB (opprinnelig solgt i Sveits). Vet det er risk for å få fastlagt min trangsynthet én gang for alle her,men:

Om noen har et bilde av OBDII kontakten på en opprinnelig Europeisk NB, vil det være interessant.

Mvh
Brett
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
User avatar
mazdarati
0 RPM
0 RPM
Posts: 13
Joined: 27 May 2011, 09:38
Medlemsnummer: 981
Location: Nesna
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by mazdarati »

Hei
Jeg har nettopp vært ute og sjekket i sikringsboksen på min -98 modell.
Ingen kontakt der så jeg håper dere finner den på Brett`s bil for da skal jeg pusse brillene og lete etter min 8)
Venter i spenning
Mvh

Mazdarati
1998 NB ;)
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by biXen »

Jeg tar en råsjangs og tipper at europeiske NB modeller ikke har OBD-II før faceliften, men at de muligens har hatt det tidligere i USA. Jeg vet ihvertfall angående en del andre bilmerker og modeller at det ikke ble OBD-II kontakt før noen år av 2000 tallet var gått. Mener det ble obligatorisk tidlig 2000 en gang?!

(men jeg er veldig åpen for å bli arrestert på det med et bilde)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Brett »

Fikk en merkelig innskytelse, og ringte Mazda Norge på Kolbotn - fikk snakke med ettermarkeds-sjefen, Sverre.

Ifølge ham har Europeisk 1999 MX5 NB kun OBDI i motorrommet, mens 2001 NBFL også har OBDII...

For morro skyld; er der noen som vet hvor kravet til OBDII kommer fra? Er det et myndighets-krav? Bransje-krav? Hvor er det mulig å finne en skriftlig kilde?

(Ja jeg vet jeg burde spurt Mazda om det, men glemte det i farten)

Mvh
Brett
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by biXen »

1996: The OBD-II specification is made mandatory for all cars sold in the United States.
2001: The European Union makes EOBD mandatory for all gasoline (petrol) vehicles sold in the European Union, starting in MY2001 (see European emission standards Directive 98/69/EC [1]).
2004: The European Union makes EOBD mandatory for all diesel vehicles sold in the European Union
2008: All cars sold in the United States are required to use the ISO 15765-4 [2] signaling standard (a variant of the Controller Area Network (CAN) bus).[2]
2008: Certain light vehicles in China are required by the Environmental Protection Administration Office to implement OBD (standard GB18352[3]) by July 1, 2008.[4] Some regional exemptions may apply.
2010: HDOBD (heavy duty) specification is made mandatory for selected commercial (non-passenger car) engines sold in the United States.
http://en.wikipedia.org/wiki/On-board_diagnostics

Såvidt jeg forstår er EOBD i den formen så og si samme greie som OBD-II, samme kontakt og bruk av punkter.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Brett »

Takk for oppklarende svar!

Mvh
Brett

Da har jeg en OBDII tester til overs..
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by obi-one »

Dersom noen av de andre regionene skal kjøpe seg verktøy felles til treff, så kan de jo kjøpe den sv deg.... 8)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Da er det vel på plass med en oppsummering ?

Miata: OBD-II f.o.m. NA 1996 model
MX5 (Europa): OBD-II f.o.m. NB 2001 model

NA (Miata) har kontakten under "kanten" av dashbordet ved rattstammen.
NB har kontakten i sikringsboksen på venstre side under dashbordet.

På NA (Miata) ble diagnoseboksen i motorrommet beholdt og brukt samtidig med OBD-II kontakten under dashbordet.
På NB er jeg usikker på om dette var tilfelle.
Innspill ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Brett
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 568
Joined: 27 Aug 2007, 11:35
Medlemsnummer: 668
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Hvor er OBDII - DLC2 Kontakten?

Post by Brett »

Feilsøking OBDI:

Rudolf stilte med binders og lysdiode i OBDI / Diagnosis kontakten på venstre innerskjerm:

Tenning på og ett laangt blink > Ingen feil registrert.

Nappet ut luftmengdemålerkontakten > Ett Laangt blink -- Ett Langt blink + Ett kort blink og så samme serie igjen > dvs feil med luftmengdemåler :)
Brett
'63 1/2 Ford Falcon Futura Hardtop V8 Sprint - Rose Beige
'91 Lotus Esprit SE - Calypso Red
'99 1,8 NB 10AE - Sapphire Blue Mica, Hard Dog Roll Bar, MP62, IC, FCM Coilovers, NBFL brakes.
'18 Mitsubishi Outlander PHEV - Svart
Post Reply