Hvorfor gjør du det?petterbw wrote:jeg er faktisk såpass til rasshøl at jeg titt og ofte bremsetester sykklister
Eller... I hvilke tilfeller gjør du det?
Moderator: Styremedlemmer
Hvorfor gjør du det?petterbw wrote:jeg er faktisk såpass til rasshøl at jeg titt og ofte bremsetester sykklister
Kan fort bli dødsulykke dette og, når folk som blir slått ned på byn dør, er det vanligvis fordi hodet treffer bakken, ikke fordi slaget er dødelig,petterbw wrote: sykkel mot forgjenger = au.
Jeg la jo inn paragrafen som omhandler dette for at man ikke skulle tvile..alexj wrote:Å filme/ta bilder i offentligheten er helt og holdent lovlig. Det er når fokuset står på enkeltindivider at det ikke er lov å publisere offentlig.
Hatt mye om lover og regler innen media og reglene er ganske tydelige, men kan være vanskelig å skille mellom rett og galt. Som Daniel sier holder jeg ikke med noen sider.
For barnehagebarna er det ihvertfall bedre. Når jeg sykler på veien er det fordi det er det mest hensiktsmessige der og da, og da må jeg bare ta sjansen på at andre trafikanter tar hensyn og følger trafikkreglene. Det samme må jeg forsåvidt når jeg er ute i bil eller til fots. Selv har jeg blitt påkjørt to ganger på sykkel, begge gangene fordi bilen ikke overholdt vikeplikten. En av gangene befant jeg meg til og med i et dedikert sykkelfelt, som det forøvrig finnes svært få av. Alternativet ellers er fortau (hvis det i det hele tatt finnes), og der sier Veitrafikkloven at forbikjørsel av fotgjengere skal skje i tilnærmet gangfart, altså +/- 6 km/t, i tillegg til at du må stige av sykkelen hver gang du skal over en fotgjengerovergang. Er dette en god løsning for syklistene synes du? Hva med veistrekninger der det ikke finnes noe alternativ til veibanen? Hva med moped som har toppfart på omtrent det samme som en sykkel, bør også de holde seg unna veien, og evnt hvorfor ikke?petterbw wrote:skjønner ikke at syklister har lov til å være i veien når de selv innrømmer at de sykler fortere enn de har utstyr til. blir nevt å treffe en barnehage på tur. ja det er selvfølgelig ikke bra. men er det bedre å treffe en lastebil? eller en bil? har du forsikring på sykkelen?
Den samme logikken kan brukes til å argumentere for at mx5'er ikke har noe i trafikken å gjøre. "mx5 mot SUV = store økonomiske skader og sannsynlig dødsfall".petterbw wrote:sykkel mot forgjenger = au.
sykkel mot bil = store økonomiske skader og sannsynlig dødsfall.
Det må du gjerne mene, men faktum er at Veitrafikkloven slår fast at syklister har full rett til å ferdes i veibanen så lenge de overholder trafikkreglene og ferdes hensynsfullt og aktsomt (noe som også gjelder for alle andre trafikanter), så da er det bare å forholde seg til det.petterbw wrote:sykler er ikke egnet for å ferdes blant motorisert traffikk.
Akkurat det der ville ihvertfall jeg være forsiktig med... Jeg synes også det er forferdelig ubehagelig å ha noen liggende altfor tett bak, og er selv veldig nøye på å holde avstand både i bil og på sykkel. Hva hvis syklisten blir skremt og får en velt, og bilisten bak der igjen også ligger altfor nærme? Vil du virkelig ha det på samvittigheten, selv om syklisten var en dust som ikke holdt avstand?petterbw wrote:jeg er faktisk såpass til rasshøl at jeg titt og ofte bremsetester sykklister (og biler og motorsykler). ganske mange som har fått seg en oppvekker der. (nei jeg har ikke bråstoppa så de skader seg, men bremset såpass at en og annen sykkelshorts må i vaskemaskinen)
Når man er bilist i tillegg så skulle man tro at du vet såpass at en syklist kan være vanskelig å se. Er det ikke da i din egen interesse å kjøre utfra denne kunnskapen?twr wrote: For barnehagebarna er det ihvertfall bedre. Når jeg sykler på veien er det fordi det er det mest hensiktsmessige der og da, og da må jeg bare ta sjansen på at andre trafikanter tar hensyn og følger trafikkreglene. Det samme må jeg forsåvidt når jeg er ute i bil eller til fots. Selv har jeg blitt påkjørt to ganger på sykkel, begge gangene fordi bilen ikke overholdt vikeplikten. En av gangene befant jeg meg til og med i et dedikert sykkelfelt, som det forøvrig finnes svært få av. Alternativet ellers er fortau (hvis det i det hele tatt finnes), og der sier Veitrafikkloven at forbikjørsel av fotgjengere skal skje i tilnærmet gangfart, altså +/- 6 km/t, i tillegg til at du må stige av sykkelen hver gang du skal over en fotgjengerovergang. Er dette en god løsning for syklistene synes du? Hva med veistrekninger der det ikke finnes noe alternativ til veibanen? Hva med moped som har toppfart på omtrent det samme som en sykkel, bør også de holde seg unna veien, og evnt hvorfor ikke?
Selvfølgelig, og derfor bruker jeg refleksvest og/eller klær med skarpe farger, reflekser på sykkelen, og har påmontert ganske mye mer lys enn det som er påkrevd.biXen wrote:Når man er bilist i tillegg så skulle man tro at du vet såpass at en syklist kan være vanskelig å se. Er det ikke da i din egen interesse å kjøre utfra denne kunnskapen?
Akkurat det samme gjør jeg. Når jeg snakker om at det er hensiktsmessig å bruke veibanen, og som jeg skrev lenger oppe, så snakker jeg om at jeg har et kjøremønster som egner seg bedre i veibanen enn på fortauet. Hvis jeg holder samme fart som trafikken, eller gjerne også må bremse opp for ikke å komme for nær bilen foran, så synes jeg ikke jeg har noe på et fortau å gjøre. Og motsatt, hvis jeg bare er til hinder for trafikken, f eks i oppoverbakke, bruker jeg fortau hvis det er tilgjengelig, og tar heller hensyn til fotgjengerne. Hvis jeg ikke har noe alternativ til å sykle på veien, holder jeg meg så langt til høyre som mulig, og stopper gjerne for å slippe forbi biler hvis det er uoversiktlig og/eller smalt. Å være aktsom og hensynsfull, og å følge trafikkreglene (herunder å gi klare signaler), er en selvfølge (for alle trafikanter).biXen wrote:Hvis jeg sykler i nærheten av biler så gjør jeg mitt ytterste for å ikke være et hinder/sinke trafikken. Det er såvidt jeg vet også en grunnpilar i trafikkreglene, å ikke hindre andres fremkomst. Da innebærer det å kanskje sykle på fortauet hvis det ikke er særlig trafikert (i normalt tempo, uten å skremme livet av eventuelle fotgjengere) eller å sykle i veien og gi klare signaler, prøve å holde avstand til biler, og ta litt hensyn til at jeg kan være vanskelig å se. Det er ikke så mye det at jeg bryr meg om reglene, mer om at jeg er interessert i å beholde liv og lemmer.
Jeg er helt enig i at det finnes noen tullinger på sykkel. Det er som du sier de som ikke gir signaler, og ignorerer vikeplikt og fartsgrenser, som ofte skaper farlige situasjoner (jeg synes forsåvidt det samme kan gjelde for endel Audi-sjåfører ). Jeg synes dog at det skal jobbes med å luke ut disse, heller enn at alle syklister skal bannlyses fra trafikken. Jeg stoler heller ikke på at alle andre følger trafikkreglene, og har unngått en haug med ulykker pga at jeg har vært oppmerksom og avpasset farten. Som oftest handler det om brudd på vikeplikten av bilister som ikke ser deg, eller som ikke greier å beregne fart og avstand (se, der kommer en sykkel - sykler går jaggu ikke fort - jeg har masse tid - oisann). Sånn sett gjør ikke fortau/sykkelfelt det noe særlig tryggere å være syklist, men da hindres ihvertfall ikke framkommeligheten på veien.biXen wrote:Jeg synes det er få unntak til dette i trafikken heromkring, lite tullinger. Men det er unntakene man ser. Og de gir gjerne et kjapt signal som man knapt får tid til å se, før de braser ut i veien og ignorerer at de selv har vikeplikt til andre kjøretøy. Jeg pleier selv å ta et ekstra godt blikk før jeg krysser en sykkelbane, men stoler jeg på at ALLE andre gjør det når jeg sykler selv? NEI, brems litt ned, du må forholde deg til verden sånn den er, ikke ideelle drømmer