regreim hoppet over et hakk?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

jeg lurer på om ikke regreimen har hoppet over et hakk.
Er det noen som vet hvordan dette evt. kan ha skjedd og hva jeg skal se etter for å bekrefte min mistanke?
Holder det å skru av toppdekselet og inspisere reim og kamaksler, eller må man plukke av reimer/slanger og deksler hele veien ned drevet som sitter på veiva?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Lloyd »

Burde få en grei peiling med kun og se kamdrevene og stappe noe langt og tynt nedi tennplugghull nr. 1

Altså, av med toppdekselet. Garanterer ingen eksakt avlesing, den blir som regel hva du legger inn i arbeidet. :)
Ser det spinnvilt ut, drei rundt 1 hel rotasjon og sjekk igjen.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

Lloyd wrote:Burde få en grei peiling med kun og se kamdrevene og stappe noe langt og tynt nedi tennplugghull nr. 1

Altså, av med toppdekselet. Garanterer ingen eksakt avlesing, den blir som regel hva du legger inn i arbeidet. :)
Ser det spinnvilt ut, drei rundt 1 hel rotasjon og sjekk igjen.

Det jeg lurer på er om man ser "nok" til å konstatere at kamakslene er posisjonert riktig, ved å ta av toppdekselet. Vil man kunne se "E" ig "I" ?
Og hvis de er posisjonert riktig burde vel timingen være korrekt?
Eller kan regreima ha hoppet over et hakk, rundt veiv-drevet også?



Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Lloyd »

Med bare topplokket av ser du dette!
Image

Skulle vere nok til og kunne se om kammene er på avvei!
I'n på innsugskammen skal stå vertikalt(rett opp) og det
det samme med E'n på eksoskammen. Dei er lettest og se!
Da skal I og E stemme slik som bildet ditt nedi der!
Edit: For ordens skyld, kamhjulene har 2 merkinger hver! :)


Hos meg forskjøv reima seg på veiva pgr av noe hadde falt
nedi og blei med rundt!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

akkurat. bra tips, det der med "I" og "E" rett opp. Bra forklart også. :)
Skal sjekke dette.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

en tanke: hvis regreima har hoppet over et hakk, vil vel ikke ventilene lukke skikkelig ved kompresjon?, og det vil vel gjøre seg gjeldende ved en kompresjonstest?
På min motor er kompresjonen normal på alle sylindre. :roll:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:en tanke: hvis regreima har hoppet over et hakk, vil vel ikke ventilene lukke skikkelig ved kompresjon?, og det vil vel gjøre seg gjeldende ved en kompresjonstest?
På min motor er kompresjonen normal på alle sylindre. :roll:
Tanken er litt feil.

Ventilene lukker i "takt med" fasongen på knottene på kamakselen.
Som du kanskje husker så er de "eggformet" og holder ventilene lukket det meste av tiden.
Slik:

Image

Så en timing-feil (hoppet over ett eller flere hakk) vil ikke ha noe å si for kompresjonen.
Det vil bare påvirke når ventilene åpnes og lukkes.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Feilen funnet (og rettet).

Så da tenkte Oskar (mojo-91) og jeg at dere kunne fundere litt på hva som var feil med bilen til Mojo ......

Symptom: Bilen går ujevnt/ureint. Den "stottrer". Liten kraft og nøler ved pådrag.
Problemet har økt på de siste ukene og det har blitt gjort endel (mye) feilsøking på bilen.

- Diagnose med Check Engine lampe; ingen feilmeldinger
- Kompresjon; målt og funnet i orden (jevnt +-13 bar på alle sylindere)
- Tenning; sjekket og kryssbyttet Coil, pluggledninger og plugger
- Testet luftmengdemåler og kryssbyttet; alt i orden
- Gjennomgang av alle kontakter i motorrom; renset og blåst rene
- Testet lambdasonde, i orden
- Målt vakum og testet evt. lekkasjer med startgass; alt i orden
- Sjekket TDC (Top Dead Center); ser bra ut.
- Testet bensintrykk, og åpning/lukking av bensindyser (med trykkmåler og stetoskop); ser bra ut
- Sjekket timing og stillt til 14 grader.
- Skiftet katalysator

Siden det meste nå var gått igjennom, så besluttet vi å strippe fronten av motoren for å sjekke registerreima i dag.
Den var helt i orden og timingen satt helt riktig.

Vi fikk også anledning til å sjekke short-nose reparasjonen som ble gjort på bilen i desember 2009 http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 1&start=15.
Denne viste seg å være helt i orden, TDC var "spot on", ingen ting hadde flytta på seg i kilesporet.

Så hva var galt da ?
(Vinneren får som vanlig en appelsin)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Agility »

Diesel på tanken... ?!?... :mrgreen:
Vant vel kanskje ikke en appelsin på den nei..... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by Stalfa »

Skudd fra hoften => Tett bensinfilter.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by uggla »

Vaskebjørn som har krøpet inn og sovnet i eksospotta? :)

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by DrHolm »

LMM eller spurv i innsuget?
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

Stalfa wrote:Skudd fra hoften => Tett bensinfilter.
bensinfilter ble skiftet i høst ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: regreim hoppet over et hakk?

Post by mojo-91 »

DrHolm wrote:LMM eller spurv i innsuget?
luftmengdemåler fungerer og det var inge fjærkre i innsuget ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote:Diesel på tanken... ?!?... :mrgreen:
Vant vel kanskje ikke en appelsin på den nei..... :roll:
Det var nok drivstoff på tanken og det var faktisk bensin.
uggla wrote:Vaskebjørn som har krøpet inn og sovnet i eksospotta? :)

M
Eksosen ble sjekket i forbindelse med skifte av katalysator.
Ingen Vaskebjørner, Ekorn eller Kanarifugler der heller ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply