Kjølesystemproblem.

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Kjølesystemproblem.

Post by Kolbotn »

Hallois, idag på vei hjem fra jobb oppdaget jeg litt damp fra panseret, så jeg svingte inn på nærmeste parkering for å kikke litt. Åpnet panseret og fikk se at det dampet av radiatoren, luktet forøvrig også kjølevann, lyste litt rundt og så at det var vått på metallplata under lyktene, samt på beskyttelsesplasten under motoren. På toppen av radiatoren var det fuktig langs der metallet er bretta over plasten (oem radiator), men det så tørt og fint ut rundt radiatorlokket og i den kritiske skjøten.
Fortsatte så en 10-15 min i motorveishastighet, etter jeg parkerte sjekka jeg på nytt motorrommet og det dampet fremdeles fra nedre del av radiatoren. Vifta skrudde seg på etter en liten stund på tomgang , så den fungerer iallefall.
Bilen oppnådde normal driftstemp innenfor normalen og det er heller ikke noe å si på temperaturen inne i bilen.
Noen som har peiling på dette og vet hva det kan være/er?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Radiatoren din har sprukket.
Ofte er sprekken svært liten og vanskelig å se.

Siden kjølesystemet på MX5/Miata baserer seg på overtrykk vil det stadig pumpes vann ut fra lekkasjestedet.
Jeg har ødelagt en motor på den måten (Rudolf).
Andre her på forumet har også svært dårlige erfaringer med lekkasje fra radiator (skeiv topp, blåst toppakning).

IKKE kjør med bilen.
Skalff deg ny radiator.

Radiator får du tak i flere steder i Oslo-området.
F.eks. http://www.radiatorservice.no/

Lykke til.

Erik
Last edited by Rudolf on 03 Feb 2012, 20:45, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by mussa »

Hehe.. Vet hva det er... Lekkasje.. :P Når det gjelder kjølevannslekkasjer har jeg vært borti en del av de.. Felles for mange av de er at det ikke lekker konstant i starten og kan være vanskelige å få øye på.. Hvis det er en lekk i en slange kan også strålen fra slangen være ultratynn og sprute ganske langt.. :lol: Du får en viss feeling av hvor mye som forsvinner når bilen har blitt kald igjen og ser i ekspansjonstanken.. Skal ikke store lekkasjen til før det kommer damp ut av panseret og våte flekker her og der.. Passet jo bra med sånne problemer nå som det er så varmt og godt i luften! :shock:
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by Kolbotn »

Noen som har erfaring med i.l motorsport alu 40mm radiatoren?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 166db2576a#
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kolbotn wrote:Noen som har erfaring med i.l motorsport alu 40mm radiatoren?
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 166db2576a#
Den gjør sikkert jobben.
Husk at tykkere radiator kan skape problemer med; grove stab-stag, JRCAI og FFS (kryptisk ?)
Min erfaring med originalradiator (utskiftet sådan) er god, den gjør jobben hvis du ikke har turbo/kompressor.

Radiator fra http://www.radiatorservice.no/radiatorer.html til bilen din koster kr. 1290,- + moms og er på lager i Oslo.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by uggla »

[OT]
FFS...hmmm tja...?
http://en.wikipedia.org/wiki/FFS

Jeg holder en knapp på "Facial feminization surgery"
:lol:

M

[/OT]
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by Kolbotn »

FastForwardSuperchargers... Jeg bestillte en jeg, kan være greit å ha en når det begynner å rulle...
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by uggla »

Kolbotn wrote:FastForwardSuperchargers... Jeg bestillte en jeg, kan være greit å ha en når det begynner å rulle...
Visste jo det da... men det var lissom litt for obvious... :)

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

uggla wrote: Jeg holder en knapp på "Facial feminization surgery"
Jeg synes Rudolf var litt for barsk.
Derfor foretok jeg en "Facial feminization surgery" på bilen :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by inglar »

Kjør på. Er det ikke plass så kan du bare lage litt plass. Alt er bolt on med vinkelsliper og sveiseapparat :mrgreen:

Image
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by Kolbotn »

Noen gode tips når det gjelder bytte av radiator? Og lufting av kjølesystem? Burde vært en how to på forumet her, kansje lage en...
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: Min erfaring med originalradiator (utskiftet sådan) er god, den gjør jobben hvis du ikke har turbo/kompressor.
Jeg skjønner at det blir mer varme med tvangsmating, men sliter virkelig den orginale radiatoren med å gjøre jobben sin?
Burdet den ikke være gull om den er tynnere enn alternativene, siden det da blir bedre plass til intercooler, oljekjølere og annet stæsj?

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: Jeg skjønner at det blir mer varme med tvangsmating, men sliter virkelig den orginale radiatoren med å gjøre jobben sin?
.......
Du er inne på noe der.
I de fleste tilfeller holder den originale radiatoren hvis resten av kjøesystemet er i orden.

Jeg kjører med original radiator og kompressor på Rudolf.
Foreløpig går det helt greit.
Men nå er det vinter og jeg kjører med Etanol.

Usikker på hvordan det vil være etter 20km på Ringen i 30 varmegrader.
(time will show ....?)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kolbotn wrote:Noen gode tips når det gjelder bytte av radiator? Og lufting av kjølesystem? Burde vært en how to på forumet her, kansje lage en...
Bytte av radiator er enkelt.
To skruer (+ to slanger og ledninger til vifte(r)) holder selve radiatoren på plass.

Jobben er beskrevet i alle standard workshop manualer (Haynes, Rods etc)

Lufting gjøres med snuten i været (oppoverbakke eller jekk).
Kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på, kjør varm med radiatorlokket på, la avkjøle, ta av lokket og fyll på.................

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Kjølesystemproblem.

Post by twilighter »

stjeler nett tråden for ein post, men merker det lekker litt kjøleveske fra min bil og trur jeg har lokalisert det til lekkasje rundt slangen som er innfestet nede på radiator

Har skjønnt radiator er eit svakt punkt på bilene her men det gjelder europeiske modeller med plast radiator?

Min er miata og har da metall radiator, og disse skal det vel meir til før ryker ?
vrient og komme til slangen men håper få til og vri den innpå og at det da blir tett
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
Post Reply