Der kræsja jeg gitt..

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by EspenAndre »

Har noen bilde som viser hvor bufferne ligger?

Den skaden jeg fikk den gangen var tilsynelatende lik null, trodde det var kun å flikke litt på fangeren.. men det viste seg jo å være feil

Slik jeg ser øverste bilde, ser det ut som om fangeren er trykket inn nesten fra skiltet og ut.. men jeg var jo ikke der...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by EspenAndre »

Se der ja, da holder jeg fast på at jeg tror den kan være påvirket :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenAndre wrote:Se der ja, da holder jeg fast på at jeg tror den kan være påvirket :)
Da holder jeg fast på at den overhodet ikke er det minste påvirket.
Garantert !

Den plasten der tåler fenomenalt mye.
Jeg har vært borti MX5 som er slått fullstendig skeiv, men plasten bak støtfangeren er helt upåvirket.

Den bilen vi ser på nå har fått seg en liten dunk.
Jeg er helt sikker på det jeg skrev tidligere.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by EspenAndre »

Såfremt den fikk skaden i den dulten jeg hadde den gangen, og jeg ikke hadde kjørt uvitende rundt med en bil som var skadet fra før..
Så tåler den ikke såå mye, dvs.. bilen veier tross alt ikke mye, men ett tonn i bevegelse er bra med kraft det også..
Jeg sier ikke jeg vet, men at sjangsen er der, og det bør ikke konkluderes med at den ikke er skadet før det er sjekket!
(har ingen intensjon om å krangle om dette... tror trådstarter kan ta en vurdering selv utfra det som er sagt nå)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Eksempel på skade der buffersonen var helt uskadet:

Image

Image

Mitt poeng er at trådstarter trenger optimistiske tilrop isteden for dommedagsprofetier.
Han har jo bestemt seg for å "gi opp" bilen og karakteriserer inlegget ditt som "spikern i kista".
Det har han ingen grunn til å tro, såpass godt kjenner jeg denne bilen.
(og såpass mange skader har jeg sett, og reparert).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Nok en skade uten påvirking av buffersone.

Image

Bildene har jeg tatt selv og jeg har vært involvert i reparasjon av begge disse bilene.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by EspenAndre »

De skadene trenger ikke være sammelignbar ifht. bufferen, vinkelen ser ut til å være ulik..
blir fangeren trykket inn forfra eller fra siden er litt avgjørende i mine øyne.

Jeg prøver å formidle at det er lurt å sjekke dette orntlig, men du ser ut til å prøve å overbevise om at det er totalt unødvenig..
Inntil noen har sjekket vil jeg stå på at det er det smarte, uansett hva som legges ut av bilder og info om andre biler og skader...

Som sagt var min bil tilsynelatende uskadet da det skjedde med meg...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Det er alltid lurt å sjekke.

Min hensikt er å si at det er usannsynlig at buffersonen har fått skade.
(det tror jeg mange er enige i når de ser bilde av de tre bilene og sammenligner)

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by EspenAndre »

Rudolf wrote:Det er alltid lurt å sjekke.

Erik
Da er vi så enig vi kan forvente å bli, jeg også håper han tar bryet med å fikse den,
om han føler det blir for mye av en eller annen grunn håper jeg noen andre gjør det :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by Elanzer »

støtter rudolf her altså...
og har rettet min del av diverse biler...
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by TurboLag »

Enig med Rudolf her. Fanger, markeringslys, og i værste fall skjerm og det staget som går fra chassis til fangern. Dette går fint :) Du kan heller prøve å se på den gamle bruksbilen min (1990 BMW 325i), den er blitt alt for mange cm kortere bak etter at en Q5 kjørte på meg og stakk av.. DER er det mye jobb...
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by EspenAndre »

Skulle gjerne hatt bilde av bilen min fra da jeg krasjet i en audi som stoppet på rødt lys midt i byn..
Da hadde dere trodd det var ingenting å gjøre.. men det ble dyrt, er jo ingen grunn til å spekulere eller mase om det før han har sjekket.
Og det er det eneste jeg ville si, at det må sjekkes for det er ikke mulig å si at det er garantert uskadet,
hva som er sansynlig er lite interessant, det må jo sjekkes samma f...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by Hayaku »

Har slitt med influensaen i uka som var, men skal se om jeg ikke kan få lugget av fangeren i løpet av kommende uke/helg.
Resultatet vil selvfølgelig bli avdekket her i fine farger.
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: Der kræsja jeg gitt..

Post by Adrian »

http://www.mx5parts.co.uk/clear-front-i ... p-942.html

Få deg noen sånne, så tar du ikke smellen så tungt når de er på plass. :wink:

-Adrian
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Post Reply