Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by Ørnbjørn »

Rudolf wrote: Har de noen forslag til hvordan vi bremser trenden, med at det er "kult" å være gratispassasjer ?
Skjønner ikkje kva du meiner med kult å være gratispassasjer.
Gratis er gratis, ein betaler vel ikkje for noko ein føler ikkje er verdt pengane?
Rudolf wrote: Skal det være greit at noen/mange/fler ikke er medlem "av prinsipp", men nyter godt av det medlemmene betaler for ?
Fra innmeldingssida:

-Mulighet til å bli med på turer arrangert i klubbens regi: Dette får vel ikkje gratispassasjerer lov til? (Sommertur etc.)
-Sosial tilhørighet med likesinnede: Må sjølvsagt være gratis :lol:
-Full tilgang til klubbens diskusjonsforum: Før teknisk / kjøp / salg var stengt var det kun Årsmøteprotokoll som var ekstra for betalende medlemmer, ikkje veldig sexy.
-Tilgang til kjøp av klubbeffekter: Sikkert ikkje så interessant for gratispassasjerene.
-Rabatter hos flere verksted og forhandlere: Med dagens rabattliste er det ikkje så sexy dette heller.

Så, Rudolf, kva er desse godene eg betaler for som gratispassasjerene nyter godt av?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Er det noen som har forslag ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by Ørnbjørn »

Åpne forumet for ikkje-medlemmer?
Forslag til bremsing av kulhet for gratispassasjerer kjem kanskje om du forklarer kva du meiner.
User avatar
Sekretær
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 162
Joined: 13 Oct 2008, 10:36
Location: Norge
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by Sekretær »

Hallo;

Formalismen: Vedtakene fra årsmøtet 2011 står til neste årsmøte på vårparten 2012, om ikke de omgjøres på et ekstraordinært årsmøte før det.

Forslag til vedtak på årsmøtet sendes til styret innen utgangen av Januar 2012, så de kommer med innkallingen.
Det vil igjen bli mulig å stemme ved fullmakt, det er ikke realistisk å tro at alle medlemmer vil komme på et årsmøte

Klubben har pr idag 208 betalende medlemmer, 9 fler enn på årsmøtet. Ytterligere 6 har meldt seg inn i Desember, som jeg ikke har fått sjekket betalings-status på.

Om noen synes at årsmøtevedtakene er så håpløse at de melder seg ut, er det synd, med de avstår samtidig fra mulighet til påvirkning av hvordan klubben drives.

Det er verdt å huske på at "Klubben" i seg selv ikke gjør noen ting, det er folkene som er villige til å bidra som utgjør aktiviteten i klubben.
Medlemskontingenten i seg selv er et lite bidrag, og blir det mange nok hjelper det til videre aktivitet til felles glede.

Det gjøres mye godt og særdeles dårlig betalt (i penger) arbeid til felles glede på lokal-lagene, blandt Forum Moderatorerne, Systemansvarlig og vi prøver også å bidra fra Styrets side.

God Jul
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by biXen »

Mitt personlige håp er at forum restriksjoner blir fjernet på neste årsmøte. Jeg håper vi får til enklere betaling og administrering av betaling i 2012 og at ettersleperne kommer med da, for 200kr er latterlig lite, og det er mange her som putter inn mange timer frivillig/billig av lidenskap til klubben.

Jeg synes også at belønning er bedre enn pisk når det er snakk om medlemsskap. Problemet er at det er allerede nok arbeid med forum og nettsider om en ikke skal legge til ytterlige titalls timer utvikling av moro funksjoner. En venn av meg betalte nettopp i overkant av 300kr for medlemsskap på et annet bilmerkes forum for å kjøpe deler, så det er ikke helt borti natta det heller. Men jeg er veldig åpen for andre løsninger, og jeg har foreslått andre ting.

Det har blitt tatt opp flere ganger at forhandlere burde betale for å annonsere. Jeg har litt naivt antatt at det med noen få unntak ikke kan være mange som kjøper så mye av det som annonseres, da det er for generelt. Men det vet jeg jo ikke, så jeg har lyst til å tracke det litt bedre, så det kommer på planen. Da vi vet noe om det til neste årsmøte kanskje.

Jeg synes forøvrig årsmøtet burde være på sommerturen da man får med flest lokallag på den måten, men det er en annen diskusjon ;)

(må få presisere at dette er min personlige mening og har ingenting med mine roller å gjøre)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by Stalfa »

Dirrende underlepper og generell sutring om 200-lappen gjør meg kvalm.
Dersom det sprenger budsjettet burdet du selge bilen å heller samle gråstein.

Når det gjelder begrensingen av forumene så er det for meg dårlig merket hva som er åpent og hva som er lukket. Der synes jeg at Saab klubben har vist det på en klar måte.

Hva med forsinkelse på innleggene til ikke-medlemmer, f.eks. 24 timer?

Det jeg får ut av mitt medlemskap er dette forumet. Jeg mener det alene er verdt pengene.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by Ove N »

Stalfa wrote: Jeg mener det alene er verdt pengene.
Støtter den...
Stalfa wrote: Når det gjelder begrensingen av forumene så er det for meg dårlig merket hva som er åpent og hva som er lukket. Der synes jeg at Saab klubben har vist det på en klar måte.
Jeg er også medlem der, og det medlemskapet koster 350 kr, og der er det også "lite" en får igjen for pengene en innbetaler, MEN gullet der
er den årlige sommertreffet, som de har hatt de to siste årene på Vålerbanen. Den har de leid hele dagen og en kan kjøre hele dagen
uansett bilmerke... Joda jeg brukte min Miata der sammen med de svenskebiler..
Og før landstreffet de hadde i høst på vålerbanen så var de ca 700 medlemmer.. De har også rabbatter på blantannet Mekonomen :wink:

Nok Saab reklame i disse saab tider :?
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by arntsen »

Det som skapar surmulig e nok at 12 stk på årsmøtet avgjorde hvordan en nettside skal sperres for de resterende medlemmene.
Og ja, man kan si at alle kan møte eller gi fullmakt på årsmøtet, men når man bor 90 mil unna og ikkje kjenner noken på østlandet, så er det feil.
En voksen person kan ikkje bare stikke til østlandet fra Karasjok for å stemme på om forumet skal stengjes!

En sak som avgjør fremtiden til forumet bør kanskje avgjøres av medlemmene på forumet?
Altså, at årsmøtedelen (som er sperret for ikke-betalende medlemmer) inneholder en avstemning, slik at klubbmedlemmene som bruker forumet faktisk bestemmer dette i stedet for de 12 i kompisklubben grei som kom seg på årsmøtet. :roll:

Må ikkje være så på defansiven! :)
(Et godt forslag e vel et godt forslag uansett om man betale elelr ei)

Og man kan ikkje sammenligna de her forumet me eit klubbforum som har mykje større medlemsmasse - kor mange har Audi og Saab og NSK og aille disse klubbane som dåkker sammenligne me?
Fredrik
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by Ove N »

arntsen wrote: Og man kan ikkje sammenligna de her forumet me eit klubbforum som har mykje større medlemsmasse - kor mange har Audi og Saab og NSK og aille disse klubbane som dåkker sammenligne me?
Saab turbo klubben driftes på lik frivillig måte, koster mer og har flere medlemer,
med fortsatt lite ekstra enn "fordelene" med mere tilgang på forumet.. derfor sammenligningen :wink:

Men ikke noen tråd i Saab forumet lik dette, derfor sammenligningen :idea:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by arntsen »

Ove N wrote:
arntsen wrote: Og man kan ikkje sammenligna de her forumet me eit klubbforum som har mykje større medlemsmasse - kor mange har Audi og Saab og NSK og aille disse klubbane som dåkker sammenligne me?
Saab turbo klubben driftes på lik frivillig måte, koster mer og har flere medlemer,
med fortsatt lite ekstra enn "fordelene" med mere tilgang på forumet.. derfor sammenligningen :wink:

Men ikke noen tråd i Saab forumet lik dette, derfor sammenligningen :idea:
Ja, men eg tenker på brukermassen på forumet.
Når man har 1000 medlemmer på forumet som er medlemmer, så er det lettare å drive d med kun medlemmer enn om man har 200 medlemmar totalt og 20% av dem brukar forumet.
Det virkar som folk savnar ikkje-medlemmar som ikkje lengre kan delta, og mangelen på disse blir ikkje kompansert for av medlemmar.
Fredrik
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by biXen »

Stalfa wrote:Når det gjelder begrensingen av forumene så er det for meg dårlig merket hva som er åpent og hva som er lukket. Der synes jeg at Saab klubben har vist det på en klar måte.
Jeg tror jeg skal merke de litt tydeligere. Nå skal det være sagt at jeg ALDRI bruker forumoversikten. Jeg ser kun på nye innlegg siden sist, så det er ikke alle det hjelper så veldig for, men kanskje akkurat de nye.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by uggla »

Nå synes jeg folk bør begynne å tenke seg litt om.

Hva er vi? Hvem er vi? Og hvor skal vi?

Vi er et demokratisk forum drevet etter demokratiske prinsipper. Det er fritt frem for alle å melde seg inn, stille på årsmøte, foreslå vedtektsendringer og stille til verv.
Det er alt for mange som bare sitter på sofaen og klager, sutrer og ønsker seg ting. En ting er å fremme forslag, men noen må jo gjøre dette også?
Er ingen her som er ansatt akkurat. Skulle bare ønske folk kunne "put the money where their mouths are" og faktisk ta litt ansvar.
På forumet så vet "alle" hvordan ting bør være og kommer med forslag og innspill villig vekk,
men med en gang det er formelle møter (treff, årsmøter, sommerturer ol.) er jo både personene, forslagene og ansvarsfølelsen forsvunnet som dugg for solen.
Minner litt om de gode gamle blitzerne som gikk i demonstrasjoner. De var MOT det meste, men kom ikke opp med noen gjennomførbare, levedyktige alternativer.
"Selvfølgelig er kapitalisme noe drit, men hva er alternativet?"
Er lissom så lett å være i opposisjon.

Still til valg da, hvis dere er så sikre på hva som er best for klubben!

Som klubb har vi jo enkelte utfordringer bla. spredt geografi og freeloading/"ikkevalutaformedlemsskapspengene"-debatten.
Det er ingen selvfølge at ting skal styres fra Østlandet, men det er da jaggu her det er flest folk da.
Er jo ikke akkurat flust av andre levedyktige Mx-5 miljøer rundt om (med ett par hederlige unntak).
Jeg er helt enig i at klubben godt kunne tatt noen grep online (stemmemuligheter, paypal-løsning for kontigent og webshop f.eks.)
Samme gjelder lokale aktiviteter som banekjøring, treff, turer, innemøter, autoslalom etc.
Men jeg innser også at "noen" faktisk må gjøre det. Og "noen" må betale for det.

En liten (velbrukt, ja jeg vet :) ) historie som minner litt om situasjonen her noen ganger:

Dette er en historie om fire mennesker kalt Alle, Noen, Enhver og Ingen.
Det var en viktig bil-klubb som skulle driftes og Alle var sikker på at Noen skulle gjøre det. Enhver kunne ha gjort det, men Ingen gjorde det.
Noen ble sint på grunn av dette, for det var Alle's jobb. Alle trodde Enhver kunne utføre det, men Ingen forstod at Alle ikke ville gjøre det.
Det endte med at Alle bebreidet Noen da Ingen gjorde hva Enhver kunne ha gjort.


Bottomline er:
For at DU skal FÅ,
må "NOEN" GI.

Mag

(Dette er bare min personlige mening)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re:

Post by Ove N »

EDIT: Uggla kam med sitt kloke utsagn før meg..
Rudolf wrote:Er det noen som har forslag ?

Erik
Medlemsfordeler : Er en annen tråd om noen rabattavtaler
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=1&t=11347

Vet det er kommet en Wurth avtale, med blantannet 27% avslag på luft muttertrekker, dvs ved kjøp av en slik er medlemskapet alt nedbetalt..
De gir også 40% avslag på div lakkeringsprodukter, 35% på diverse håndverktøy..

Ove
(som vil at Alle skal gjøre det Ingen vil)
Last edited by Ove N on 22 Dec 2011, 10:15, edited 2 times in total.
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by 2re »

Forslaget om avstemming digitalt for betalende medlemmer er i utgangspunktet en god ide fordi det muliggjør deltagelse fra langt flere.

Når det er sagt; den såkalte gutteklubben grei er i virkeligheten de kanskje noen av de mest engasjerte medlemmene som møttes med i utgangspunktet forskjellige holdninger til graden av stenging men som etter en lang drøfting av argumenter for og imot ble enige om denne måten å gjøre det på. Noe færre deltagende enn på et vanlig årsmøte kanskje, men det har sine årsaker. Og som flere har nevnt var det i utgangspunktet mulig å delta med sin stemme. Så ifølge klubbens regler forblir det slik inntil neste årsmøte evt bestemmer noe annet.

Jeg var i utgangspunktet litt skeptisk til stenging, men jeg er overrasket over hvilken positiv effekt det har hatt. Nesten all usaklighet, drittslenging og andre problemer er borte når mange av de mest ihuga "snylterne" forsvant.

Det bruker å være generelt litt mer stille på denne tiden. Hvis noen mener å merke at det er mindre fart i Teknisk og Kjøp/salg kan man jo alltids se det andre veien og tenke på de som nekter å bidra fordi de nekter å være medlem? De syns nok ikke at landets beste MX-5 forum er verdt prisen... :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Dårlig framgang (Ett stoooort skritt i feil retning)

Post by Sevenord »

Ett årsmedlemskap i PCN koster 600,-
Uten medlemskap får man kun tilgang til å lese i kjøp/salg forumet.

De sender ut ett meget gjennomført blad 3 ganger i året + nå i desember fikk vi en flott kalender. De har også ett klubbhus med ymse fasiliteter og slikt som jeg enda ikke har besøkt. Sikkert mer også som jeg ikke har fått med meg eller har benyttet meg av enda :)

Når det er sagt: Jeg er for at forum skal være gratis, uten å utdype noe nærmere. Punktum.

God jul :)
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
Post Reply