Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Lassi »

Stalfa wrote:My two cents.

Jeg foreslår at det opprettes et eget Trim-forum kun for medlemmer og med Arild som moderator. :)

Saabklubben sitt forum er Trim, prosjekt, og FAQ forumene kun for medlemmer. Det synes jeg fungerer bra.

Dere har allerede et åpent og et lukket prosjekt forum. Gi i tillegg folk muligheter til å flytte sine prosjekttråder i mellom forumene, så kan de velge.

Stian
+1337

Jeg hadde lett betalt for et lukket forum for trimming med litt mer takhøyde enn andre utenlandske forum. MEN, det hadde ikke vært verdt en ting om ikke kunnskapsfulle mennesker hadde kommet med KORREKT info og hjelp når det trenges. Per idag er det vel kun Arildh som er både medlem og driver med turbotrim og datasprut. (Kan ta feil her...) Og da ender jeg på at det holder med de 2 turbomx forumene jeg er medlem av per idag, der jeg i tillegg treffer de alle vet jeg snakker om...
Jeg liker dette forumet her, men skal dere rekruttere medlemmer er det bedre med gulerøtter enn pisk...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
kasserer
0 RPM
0 RPM
Posts: 42
Joined: 21 Sep 2010, 22:27
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by kasserer »

Sekretæren har fått et par henvendelser fra medlemmer som ikke har tilgang til å se underforumet "Årsmøter" som en følge av at deres brukernavn ikke er registrert i medlemsregisteret. Vi får ordnet tilgang om man tar kontakt med sekretæren også, men det går raskere og sparer oss i styret for litt arbeid om man heller tar kontakt slik som beskrevet i første post, http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 55#p161270.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by 2re »

arildh wrote:Hva er formålet med dette ?

Hva skjer om en av disse forferdelige freeloaderene bidrar med et teknisk relatert spørsmål eller svar i "MX-5/Miata prat".
Vil en Moderator da:
a. Flytte innlegget til Teknisk uten skrivetilgang
b. Slette innlegget
c. Drite i det.
Invitere folk inn og Informere om korrekt fremgangsmåte for å kunne stille et teknisk relatert spørsmål og så slette innlegget for å motvirke kaos.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by 2re »

Ørnbjørn wrote:
Jeg vil ta opp stenging av forumet for ikke medlemmer, i de siste åra har forumet utartet seg til å bli et sted hvor folk slenger med leppa om andre og om andres meninger. Dette skremmer vekk nye medlemmer og vi mister noen gammle.

Som et ledd i å få tilbake de gammle medlemmene + ikke skremme nye, så vil jeg foreslå å starte pent med å stenge tråden "teknisk" for ikke medlemmer, som er hjerte av forumet og det klubben har blitt bygget opp på.
Jeg vil tro da at de som faktisk vil være en del av miljøet vil melde seg inn, å de useriøse vil trekke seg.
Skulle ikke dette virke godt nok over en periode, så kan man diskutere dette videre på neste års møte, om evt å stenge flere tråder.
De utheva setningane er i beste fall synsing, i verste fall ikkje anna enn slenging det heller.
Er dette fra Medlemsdelen?
Dette kommer nok fra forslag til årsmøtet, som er et dokument til årsmøtet og dermed "for members only"

Det er nok mye sannhet i det. Desverre er det en klar tendens til sammenheng mellom brudd på forumregler og brukere som på liv og død ikke skal bli medlem.

Om vi dermed mister så mye er det ytterst delte meninger om...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by arildh »

2re wrote:
arildh wrote:Hva er formålet med dette ?

Hva skjer om en av disse forferdelige freeloaderene bidrar med et teknisk relatert spørsmål eller svar i "MX-5/Miata prat".
Vil en Moderator da:
a. Flytte innlegget til Teknisk uten skrivetilgang
b. Slette innlegget
c. Drite i det.
Invitere folk inn og Informere om korrekt fremgangsmåte for å kunne stille et teknisk relatert spørsmål og så slette innlegget for å motvirke kaos.
Dette er et bilforum. Hvilke type spørsmål tror du nykommere mest sansynlig kommer til å stille ?

Ny og entusiastisk MX eier: Hei. Jeg heter Waldemar og lurer på om det er riktig at det skal komme fromasj ut dashbordet når jeg drop kicker clutchen in da club ?
Moderator: Sorry Mac, men her på forumet må du betale for å stille Tekniske spørsmål og INGEN vil hjelpe deg uansett om dette var et knakende godt spørsmål som også betalende medlemmer sliter med.
Du vil forresten ikke se dette svaret fordi jeg har slettet det før du får lest det så ingen andre skal gi deg løsningen uten at du betaler. Håper dette var nyttig."
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by 2re »

Eller legge inn svaret under og på mail og låse tråden:

Hei og velkommen til Norsk MX-5/Miata Klubbs forum :)

Det er desverre ikke anledning til å stille tekniske spørsmål på forumet uten å være medlem av klubben. Du er hjertelig velkommen til å melde deg inn på klubbens hovedside. Ved å melde seg inn får du full tilgang til hele forumet, ulike rabattavtaler og du kan delta på klubbens møter, treff og turer hvor du treffer likesinnede som du kan utveksle erfaringer med. Klubben skal også arrangere "workshops" i løpet av vinteren hvor ulike tekniske ting skal gjennomgåes.

Inntil videre er du velkommen til å søke og lese deg gjennom den samlede erfaringen som ligger her på forumet :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by nope-mx5 »

2re wrote:Eller legge inn svaret under og på mail og låse tråden:

Hei og velkommen til Norsk MX-5/Miata Klubbs forum :)

Det er desverre ikke anledning til å stille tekniske spørsmål på forumet uten å være medlem av klubben. Du er hjertelig velkommen til å melde deg inn på klubbens hovedside. Ved å melde seg inn får du full tilgang til hele forumet, ulike rabattavtaler og du kan delta på klubbens møter, treff og turer hvor du treffer likesinnede som du kan utveksle erfaringer med. Klubben skal også arrangere "workshops" i løpet av vinteren hvor ulike tekniske ting skal gjennomgåes.

Inntil videre er du velkommen til å søke og lese deg gjennom den samlede erfaringen som ligger her på forumet :)
Hadde jeg som ny eier fått det svaret på mail etter å ha spurt på forumet, så hadde jeg ikke akkurat blitt positivt innstilt til å melde meg inn.
Tror dere gjør dere selv en stor bjørnetjeneste nå...

Jeg kommer iallefall ikke til å gjøre noe ekstra lenger for å hjelpe klubben.
Tror mange nå vil se på dette som en småsær gjeng som plasserer seg godt ut på sidelinja.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Ørnbjørn »

Valget er stemt, talen er talt.
Regner med det blir løpende oppdateringer på økt rekruttering, slik at vi ser den positive effekten av det nye lovverket!
Bare ikkje lås / slett denne tråden, slik at forumbrukere etter 1. desember tror at det alltid har vært slik ;)
ealoken
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2009, 20:12
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by ealoken »

Her var det mye for og i mot.

På en del norske forumer som : 200sx klubben, VCCN og noen andre ikke navngitte forumer er kjøp\salg, prosjekter og hendelser i klubben som regel under lukkede avd \ betalende medlemmers tilgang.

Positivt: de som er ildsjeler betaler og bidrar mye, det er en god takhøyde innenfor forumet.

Negavivt : nølerne frafaller og man mister mangfoldet på et forum, og det blir fort et "internt" forum for en liten mengde mennesker.

Jeg skjønner at dere vil ha en lukked avd slik at Biltilsynet ikke kan søke opp trim og mx5, men de kan vel registrere seg som alle andre og fortsatt ha tilgang?

Problemet med leppe slenging på et forum ( som enkelte her vil ha bort ) er at ofte er kunnskapsnivået blandt en mengde mennesker veldig forskjellig, så det en ser på som en stor hindring er ofte en bagatell for noen andre, eller en erfaren medlem er "lei" alle de "dumme" spm.

Noen elsker orginalt, mahogni og org felger. andre elsker lave biler, med carbon lister, store bremser og en trimmet motor.

Husk at uansett hva som gjøres eller ikke så får det konsekvenser for alle, i stor eller liten grad.
mx5 er bilen ingen har men alle kjører ;)
B1ackBoX
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 470
Joined: 22 May 2008, 22:30
Medlemsnummer: 718
Location: Sandefjord
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by B1ackBoX »

Tonny_B wrote:
Stalfa wrote:My two cents.


Saabklubben sitt forum er Trim, prosjekt, og FAQ forumene kun for medlemmer. Det synes jeg fungerer bra.

Dere har allerede et åpent og et lukket prosjekt forum. Gi i tillegg folk muligheter til å flytte sine prosjekttråder i mellom forumene, så kan de velge.

Stian
+1 :D
+1
Rød Mx5 NA 1990mod, 1,6L 115Hk -shortnose|LPTHeadlights|Spax|Magnekåre|MSpeed Brakes|VLSD|Polyforringer|MSPNP|LC1|StainlessSteelDualTipExhaust|
[rip]1990-Vectra 2.0L
[x]1990-Sierra 2.0L
[x]1991-Civic 1,3L
[rip]1989-Accord 2.0L
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by EspenAndre »

Folk har hele tiden hatt mulighet til å flytte tråder mellom prosjekt-forumene
Det er sikkert mange som kan berette om at det skjer vanligvis innefor 12-24 timer..
(det er bare å gi en lyd)

Selv har jeg vært her litt lite i det siste, har fått meg båt som jeg pusser opp og kid nr 2 nærmer seg osv..
Har vært litt på et annet forum for et annet tema i det siste, og der er takhøyden svært lav i forhold til her, men det fungerer..
"selv jeg" som har vært moderator for et eller annet i mange år har fått tilsnakk, bl.a. for dialektbruk..
hadde noe av det blitt praktisert her tør jeg ikke tenke på hvilke reaksjoner som ville kommet.

Jeg vil foreslå at i starten kan tekniske spørsmål fra nye brukere bli flyttet til teknisk om de er plassert feil,
og med tiden kan det bli mer "nazi" på det området..

Folk må ikke glemme at dette er en del av en klubb for betalende medlemmer, ikke kun et forum..
Så kan folk fra feks. bergensområdet ytre at de ikke får noe igjen siden man bor på feil sted.
Jeg har selv arrangert banedager (som den første på vestlandet i klubben) men dette ble etterhvert en kjip affære,
jeg ønsket å arrangere kun for mx-5 men når folk melder seg på uten å hverken betale eller stille opp så går man lei..

Klarer man å mobilisere folket så er det midler å hente i klubben, det tviler jeg ikke på.

Jeg oppfatter at man får lesetilgang men ikke skrivetilgang i teknisk,
det vil jo gi folk en grunn til å søke før de kommer med spm. som er besvart mange ganger før.
Er dette ikke tilfelle vil jeg råde styret til å ta en ny vurdering..

Jeg har også foreslått at ikke-medlemmer kan få tilgang til å svare på gamle tråder,
og på den måten kunne delta/spørre mer utfyllende der de (nesten) finner svar på sitt spm.
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

....ja

Da kan vi vel være enige om at saksgangen og muligheten for medbestemmelse fra medlemmene har vært grei ?
(foslag kommer fra et medlem, forslaget er kunngjort og det har blitt stemt over på et lovlig innkallt møte)

I tillegg viser det seg at diverse andre bil-klubber også har stengte forumavdelinger for ikke-medlemmer.
Så da er vi m.a.o demokratiske og ganske lik endel andre bil-klubber.

Jeg ser ikke helt det stooore problemet her.
(selv om noen ikke-medlemmer selvfølgelig blir litt grinete) :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Kjakan »

Andre fora jeg besøker har også begrenset tilgang for forumbrukere som ikke er betalende medlemmer. Porsche-klubben er delvis lesbar i kjøp/salg, men ikke tilgjengelig ellers for nettsurfere. Hos MBE og BMWCCN må man være betalende medlem for å skrive innlegg, men kan lese 90% av fora.
Så selv om jeg ikke er medlem av MX5-klubben ser jeg ikke helt problemet. Det som er en gjenganger er at folk på det forumet her klager og skriker noe så inni granskauen mye. Samme gamle visa hver eneste gang..."Vi vil ha mest mulig til minst mulig!"... :roll: med sarkastiske slengkommentarer på rekke og rad.
Før internett eksisterte betalte faktisk folk klubbavgiften kun for det sosiale (FYSISK) og medlemsblad. Dette fungerte: klubbene vokste og folk betalte villig for fellesskapet - som kanskje inkluderte kjøreturer, firmabesøk, utstilling, julebord e.l...
Denne siden har mange mannfolk som kan sammenlignes med fjortiser. Hvis dere er så forbanna misfornøyde får dere ta et valg: dropp ut, eller bli et aktivt og givende medlem. Ikke bare en bortskjemt, overvokst skrikerunge som skal ha alt på sin måte. Dette er norsk, egoistisk lavmål - BIDRA istedenfor å bare KLAGEKLAGEKLAGEKLAGE....


Edit av mod: Fjernet navn. Personangrep tillates ikke her. Si det du skal si uten å dra det ned på det nivået.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by nope-mx5 »

Kjakan wrote:Andre fora jeg besøker har også begrenset tilgang for forumbrukere som ikke er betalende medlemmer. Porsche-klubben er delvis lesbar i kjøp/salg, men ikke tilgjengelig ellers for nettsurfere. Hos MBE og BMWCCN må man være betalende medlem for å skrive innlegg, men kan lese 90% av fora.
Så selv om jeg ikke er medlem av MX5-klubben ser jeg ikke helt problemet. Det som er en gjenganger er at folk på det forumet her klager og skriker noe så inni granskauen mye. Samme gamle visa hver eneste gang..."Vi vil ha mest mulig til minst mulig!"... :roll: med sarkastiske slengkommentarer på rekke og rad.
Før internett eksisterte betalte faktisk folk klubbavgiften kun for det sosiale (FYSISK) og medlemsblad. Dette fungerte: klubbene vokste og folk betalte villig for fellesskapet - som kanskje inkluderte kjøreturer, firmabesøk, utstilling, julebord e.l...
Denne siden har mange mannfolk som kan sammenlignes med fjortiser. Hvis dere er så forbanna misfornøyde får dere ta et valg: dropp ut, eller bli et aktivt og givende medlem. Ikke bare en bortskjemt, overvokst skrikerunge som skal ha alt på sin måte. Dette er norsk, egoistisk lavmål - BIDRA istedenfor å bare KLAGEKLAGEKLAGEKLAGE....
Da ble det rimelig klart for meg...
Jeg kommer ALDRI til å melde meg inn.

Føler igrunn at jeg faktisk har bidratt med mye positivt.
Men det ble det brått greit slutt på nå ja.

Da ber jeg herved om at alle mine poster/tråder slettes.
Kommer tilbake når dette er gjort med sletting av bruker.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: .......
Jeg kommer ALDRI til å melde meg inn.
......
Da ber jeg herved om at alle mine poster/tråder slettes.
Kommer tilbake når dette er gjort med sletting av bruker.
.....
Siden du har bestemet deg for ALDRI å melde meg inn, så er det vel like greit at du forsvinner fra et klubb-forum ja.

Jeg tror det blir mye jobb å slette alle innleggene dine.
Det vil nok se veldig dumt ut også at innlegg midt inni en diskusjon (med sitater og det hele) blir slettet.
Dette tror jeg sikkert du forstår.

Men å slette prosjekttråden din og deg som bruker skal sikkert gå fint :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Locked