OleK's 1991 Mariner Blue NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by mussa »

Ikke kjøp lamda fra typ. bilXtra til en 500-lapp, det gjorde jeg etter sommerturen i fjor, den røyk igjen i mai..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Lloyd »

mussa wrote:Ikke kjøp lamda fra typ. bilXtra til en 500-lapp, det gjorde jeg etter sommerturen i fjor, den røyk igjen i mai..
Vil ikkje anbefale Biltema sine heller, alikevel du kan være heldig og få en Ok, en gang i blant.
Den eg plukket opp, dog til primera'n min, var utav kalibreringen sin, og viste 0,2 - 0,4 volt for mye til enver tid, men den svingte på målingene som den skulle! :roll:


Edit:
Lykke til med Lambda byttet forresten. Krysser fingrene for at det gjør susen!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Noen som har prøvd denne lambdaen? Er vel ikke top of the line dette heller?

http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... 469227c37a
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Da har det vært litt skruing igjen, denne gang ble nedre del av rattstammen byttet.
Har i lengre tid irritert meg over slakken som var på rattet, ca 1,5 cm. Når jeg hadde snekke uten servo, trodde jeg det var snekka som var sliten. Men det forsvant ikke etter at jeg monterte servoen. Etter litt feilsøking fant jeg synderen, nedre del av rattstammen. Denne er laget slik at den ved en kollisjon skal presses sammen istedet for at rattstammen kommer innover i kupeen. Det hadde altså utviklet seg en slakke i denne delen.
Var med Ove N bort til Elanzer, og han hadde en rattstamme til salgs fra blåbilen som ble oppgitt pga rust.
Var mye jobb med å bytte denne, måtte ut med sete, ned med rattstammen, løsne styresnekke og ta vekk luftfilter/LMM.
Spesiellt var det noe prakk med å få rattstamme på plass igjen, tung var den også.
Men endelig er det gjort, og nå er rattet helt uten dødgang :D Ble en forbedring kjøremessig også.

Denne måtte byttes
Image

Rattstammen løsnet
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Bytte av lambdasonde

Etter å ha hatt litt trøbbel med at det liksom manglet litt effekt noen ganger, og at det ser ut som den går litt magert, ble det kjøpt inn ny lambdasonde fra IL Motorsport. Sonden kom med riktig kontakt selv om det var uorginal del.
Leste på diverse innlegg at det skulle være noe herk å få ut den gamle sensoren. Men neida, min var så løs at jeg kunne skru den ut med fingrene :shock: . Det er kanskje ikke så rart at det har vært noe grums her, den har vel gitt feil signal til ECU i hytt og pine.
Satte i den nye uten problem, og motor startet og gikk helt normalt. I begynnelsen merket jeg ikke så mye til at jeg hadde byttet sensor, men nå etter en uke med blandet kjøring er det stor forskjell. Nå er den både turtallvillig og drar utrolig godt på lavt turtall.
Bortfallet av effekt er helt borte :D :D morro morro. Skal kjøre noen dager til, og da skal jeg sjekke fargen på pluggene.

Sensor med kontakt og kobberfett
Image

Ny sensor på plass
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Lloyd »

Prøv og kjør litt friskt til og "plutseligt" slå av motoren, og renn inn på en lomme langs veien eller noe.
Får en bedre indikasjon på reel plugg farge da!

Så kan du jo gjøre dette etter den har putret en del på tomgang og. For og sammenligne. :D


Sjekket mine her en dag før registeret mitt forskjøvet seg, og dei var så og si helt like dine plugger.
Min går da heller ikkje helt optimalt, ref:OveN sin røde miata og hvordan den går.

Men eg har jo ikkje noe annet og skylde på enn meg selv. :roll: mtp. Mspnp
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Var noe lignende jeg tenkte på også, dvs unngå småkjøring og heller kjøre litt lenger tur så alt blir skikkelig varmt, og så sjekke.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Agility »

Du skulle jo kjøpt en med 4 ledninger, dvs. en med forvarming og egen jord istedenfor eksosrøret, da hadde du fått ned forbruket drastisk på småkjøringa...
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile.... :roll:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Ja, jeg tenkte på det, men jeg var så ivrig på å få dette problemet løst at det var enklest å bytte med en av samme type.
Nå er det bare velstand, og jeg gleder meg til hver kjøretur. :D Godt å kjenne at det "skjer" noe der framme.
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by Tonny_B »

Agility wrote:Du skulle jo kjøpt en med 4 ledninger, dvs. en med forvarming og egen jord istedenfor eksosrøret, da hadde du fått ned forbruket drastisk på småkjøringa...
Skal bytte på begge Miata'ene mine etterhvert. Kjøpte en på Biltema men den holdt vel akkurat 3 sek før den begynte å feile.... :roll:
Hvem selger slikt da? :)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Da har det kommet noe stasj fra Ebay som sjåføren skal ha på seg.. Noen retro racing og Mazda sydde stoffmerker som man fester på klær (t-skjorte e.l). Festes ved å varme de med et strykejern i ca 1min.

Hadde det vært en ide for klubben å få laget sånne, da kan man jo velge selv hvilke plagg man vil ha de på?
Har lett etter sånne med MX-5, Miata o.l. , men det var dårlig resultat.

Image


Bytte av klutsjsylinder

Har nå fått byttet den slitne hovedsylinderen med lekkasje, med en ny orginaldel. Det var jammen på tide, ble veldig ok pedalen etter bytte. Slavesylinderen ble ovehalt tidligere i år, så da er det bare å glemme disse for en lang tid fremover. :D

Ny hovedsylinder med beholder
Image

Ferdig montert
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by OleK »

Bytte av forhjulslager

Hadde litt uling i venstre forhjulslager, så det var bare å bytte hele greia. Bestillte delene jeg trengte fra ILM. Det er visst ikke mulig å bytte bare lager foran, så det som kommer er hele navet med hjulbolter og lager ferdig montert. Byttet også den store mutteren, som skal byttes om den blir løsnet. Altså ingen gjenbruk av denne.
En annen positiv effekt av dette bytte var at jeg fikk sortert ut et annet problem med det samme. Har alltid hatt litt urolig bremsepedal (vibrasjoner), og at den noen ganger trakk litt til siden. Dette selv om det var nye bremser på bilen når jeg kjøpte den.
På baksiden av bremesskiva, den flata som ligger an mot selve navet, var full av slagg/rust. :shock:
Ikke rart det var litt kast i skiva. Skrapte vekk alt dette på alle flater som møtes. Nå er bremsen 100%, dønn stabil og rette, jippi :D

Demontering av lager
Image

Låsing på mutter fjernet, og klar til løsning
Image

Nye deler på, mutter trekkes selvsagt med riktig moment (167 - 216Nm)
Image

Ferdig montert og mutter låst ved å banke inn et hakk
Image
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re:

Post by Ove N »

OleK wrote: Demontering av lager
Image
Hvor mange deler mistet du oppi kummen da?
Så farlig nær ut den synes jeg..

Ellers fin arbeide du gjør! :D
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
OleK
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 408
Joined: 15 Nov 2009, 12:00
Medlemsnummer: 865
Location: Stjørdal
Status: Offline

Re: OleK's 1991 Mariner Blue NA

Post by OleK »

Den kummen er desverre på min parkering, men jeg har heldigvis ikke hatt noen uhell enda. bank i bordet.........
mvh Ole
91 Miata Mariner Blue Bignose 1.6
Post Reply